הבית החכם יגיע לכולנו: אלה הטכנולוגיות שיפרצו השנה

מחירי המחשבים יירדו, אפל תשיק קסדת מציאות מדומה, המכשירים שלנו באמת יוכלו לתקשר זה עם זה, ארה"ב וסין יתגרשו ונטפליקס תתחיל להעניש משתפי סיסמאות • נבחרת כתבי הטכנולוגיה של הוול סטריט ג'ורנל התכנסה לכבוד התחזית השנתית לשינויים הגדולים בתחום

הטכנולוגיות שישנו את חיינו ב–2023 / צילום: Shutterstock
הטכנולוגיות שישנו את חיינו ב–2023 / צילום: Shutterstock

אמ;לק

ממשטרת המנויים של נטפליקס, דרך החלפת שקע הטעינה באייפון ועד מבצעים על מחשבים: נבחרת כתבי הטכנולוגיה של ה וול סטריט ג'ורנל מסמנת כיוונים ל־2023.

פיטורים המוניים במטא, אמזון, סנאפ וחברות אחרות? תרמית קריפטו בסדר גודל עולמי בחברה שמשרדיה נמצאים באיי הבהאמה? אילון מאסק קונה ומנהל את טוויטר? ובכן, את המהפכות של 2022 אפילו גדולי החזאים לא צפו.

בצבא ארה"ב חיפשו רעיונות חדשניים, ומצאו דרך מפתיעה לגלות אותם 
האיש שליווה את טסלה במשך שנים מפצח את תעלומת מאסק | ראיון
מה עדיף, להשקיע במניות, זהב או בשעון רולקס?

אבל זה מה שאנחנו אוהבים בתרגיל השנתי הזה, שבו הצוותים שלנו יושבים סביב כדור בדולח, צולים מרשמלו שיוצר על ידי בינה מלאכותית ומנסים לחזות מה יקרה בשנה החדשה.

חלק מהדברים שאנו צופים יקלו על חייכם, כמו מכשירי בית חכם טובים יותר וכלי בינה מלאכותית משופרים; חלקם יציגו אתגרים חדשים, כמו צעדי ענישה נגד שיתוף סיסמאות בארה"ב וגירושים טכנולוגיים בין סין לארה"ב; וחלק פשוט ימשיך להיות מאוד לא צפוי, כמו אילון מאסק ועולם הקריפטו.

 

10 השינויים הטכנולוגיים הגדולים הצפויים ב-2023

המטאוורס יתרחב: עוד ועוד קסדות מציאות מדומה ורבודה

נכון, כבר שנים אנחנו אומרים שזו השנה שבה מציאות מדומה ומציאות רבודה ייכנסו לחיינו בגדול. אבל ב־2023 אנחנו בטוחים שזה יקרה.

קסדות שיאפשרו לכם לבחור בין מציאות מדומה שבה אתם נמצאים בעולם וירטואלי לבין מציאות רבודה שבה שכבה מדומה מולבשת על העולם האמיתי, כבר מגיעות. ומטא לא תהיה היחידה שתייצר אותן, אף שכיום היא מחזיקה ב-90% משוק המציאות המדומה לפי חברת המחקר IDC. 

כבר החודש צפויה חברת HTC להציג קסדת מציאות מדומה שתכלול, בדומה לאוקולוס קווסט פרו של מטא, מצלמות הפונות קדימה כך שתוכלו לראות חפצים דיגיטליים צבעוניים מונחים על המרחב האמיתי שלפניכם. אנליסטים וגופי תקשורת מדווחים על קסדת מציאות משולבת שתציג גם אפל בהמשך השנה, עם מגוון מצלמות, מסכים ברזולוציה גבוהה וגרסאות מוטמעות של פייסטיים, מפות אפל ועוד. באפל לא מגיבים בינתיים.

ובמטא מתכננים להוסיף לאווטארים שלהם גם פלג גוף תחתון, ולהוציא לשוק את הדור הבא של המטא-קווסט, קסדת המציאות המדומה הזולה יותר.

נטפליקס מקימה משטרת מנויים: בינתיים רק בארה"ב

משתפי חשבונות, היזהרו: צעדי הענישה על שיתוף סיסמאות בנטפליקס יצאו לדרך בארה"ב בתחילת 2023. החברה הודיעה ששיתוף יתאפשר רק למי שחיים באותו בית, ולא משנה אם אתם ילדים בוגרים שמשתמשים בחשבון של ההורים או חברים שחולקים סיסמא.

בינתיים החברה בוחנת את העניין בכמה ממדינות דרום אמריקה, ובינתיים גובה 2.99 דולר לחודש על שימוש בחשבון בבתים נוספים. בארה"ב מתכוונים בנטפליקס לאכוף את הכלל על בסיס זיהוי כתובות IP, מספרי הזיהוי של המכשירים, ותגבה מעט פחות ממחיר המנוי הזול ביותר שלה, שכולל פרסומות - 6.99 דולר לחודש - על תתי חשבונות נוספים. כך על פי דיווחי מקורבים לחברה. משתפי החשבונות צפויים לשמור על הפרופילים שלהם.

נטפליקס מקימה משטרת מנויים בינתיים רק בארה''ב / צילום: Shutterstock
 נטפליקס מקימה משטרת מנויים בינתיים רק בארה''ב / צילום: Shutterstock

נטפליקס אולי תהיה הראשונה שתפעיל מדיניות אכיפה כזאת, אבל שיתוף ססמאות הוא בעיה של כל שירותי הסטרימינג. ייתכן שהמתחרות ממתינות לראות איך הצעדים הללו יתקבלו אצל הלקוחות. ישנו כמובן סיכון משמעותי שמנויים מתוסכלים יתנתקו ממנה.

חברות הטכנולוגיה יצטמצמו: וכל השאר יזכו במבצעי ענק 

חברות טכנולוגיה והמשקיעים שלהן מתמודדים עם המשבר הגדול ביותר בתעשייה מאז 2008 לפחות, והוא מלווה בפיטורים ובהקפאת גיוסים בחברות רבות. תעשיות המחשבים האישיים והשבבים חוו את הירידה הגדולה ביותר במכירות זה יותר מ-20 שנה.

שורדי משברים קודמים אומרים שהקיצוצים יהיו גדולים ומהירים, אבל סביר שהפגיעה בעובדי הטכנולוגיה תימשך גם ב-2023.

אבל למי שאינם עובדים בתחום, המשמעות היא מבצעים על הכל. היקפי המבצעים על מחשבים ניידים בארה"ב, אפילו מהחדשים ביותר, גדול יותר מכל תקופה אחרת שזכורה לנו. וזה נכון לכל המותגים מלבד אפל. עם זאת, חברות שנשענות על מנויים חודשיים כנראה ימשיכו לייקר אותם.

ג'ון צ'יימברס, שהיה מנכ"ל סיסקו בזמן בועת הדוט.קום בתחילת המאה, כשהחברה היתה לרגע בעלת שווי השוק הגבוה בעולם, ציטט לאחרונה בראיון לוול סטריט ג'ורנל את ג'ק וולש שהיה המנכ"ל המיתולוגי של ג'נרל אלקטריק: "אתה לא מנהל חברה גדולה באמת לפני שעברת חוויה של כמעט-מוות". מאות ואולי אלפי חברות טכנולוגיה ייאלצו לבחון את האמרה הזאת בקרוב.

ארה"ב וסין ייפרדו: ועידן גלובלי חדש יתחיל

סין וארה"ב כל כך תלויות זו בזו בייצור מוצרי אלקטרוניקה, סמארטפונים, בטריות של מכוניות חשמליות, לוחות סולאריים, חומרי גלם וקניין רוחני, שקשה לדמיין אותן נפרדות ומחזיקות שרשראות אספקה מנותקות זו מזו. אבל זה הולך לקרות.

אפל מוציאה חלק מהייצור שלה מסין, מכרות ליתיום חדשים נפתחים בצפון אמריקה ומקסיקו הופכת ליעד מבוקש לייצור מוצרי אלקטרוניקה ואחרים. מכסות הייצוא שהטילה ארה"ב על שבבים מהדור החדש עלולים להותיר אותם מחוץ לענקית האסייתית וגם טיק טוק, רשת חברתית שמקורה סיני, לא תהיה זמינה להמוני משתמשים אמריקאיים ברגע שהאיסור על שימוש בה בטלפונים ממשלתיים ייכנס לתוקף.

בהיסטוריה אלטרנטיבית ללא מלחמות סחר או מתחים, ארה"ב הייתה מתמלאת במכוניות חשמליות סיניות זולות, חברת וואווי (Huawei) הייתה שולטת בשוק תשתיות דור 5 וסין הייתה לוקחת מטייוואן את תואר בית החרושת לשבבים של העולם. הטכנולוגיה אז הייתה זולה וזמינה יותר, אבל כלכלת העולם הייתה עובדת בשירות המפלגה הקומוניסטית של סין.

אבל ההתרחקות של ארה"ב מסין רק מתחילה, כך שאפשר אולי לצפות שהאייפון הבא יתעכב בגלל מחסור ושגם השתלטות המכוניות הסיניות על כבישי ארה"ב תידחה.

שוק אביזרי השמע יפרח: חברות כמו סוני וג'אברה מפתחות מוצרים לכבדי שמיעה

זו צפויה להיות שניה גדולה לכבדי השמיעה. באוגוסט ה-FDA אישר מכירת אביזרי שמע ללא מרשם, ובאוקטובר האחרון הם כבר הופיעו על המדפים בארה"ב. 

אנשים שסובלים מאובדן שמיעה ברמה נמוכה עד בינונית יוכלו כעת לרכוש אביזרים איכותיים במחירים נמוכים משמעותית מבעבר. חברות כמו Lexie ,Jabra ,Eargo וסוני כבר חשפו דגמים של מכשירים כאלה, וב-2023 צפויים להיכנס לשוק שחקנים נוספים, כך לפי סמנכ"ל אביזרי שמע ב-Jabra פיליפ יורגנסן.

לדבריו, צרכנים יוכלו לבחור באביזרים עם מאפיינים השמורים בדרך כלל לאוזניות יקרות כמו ביטול רעש אקטיבי וצימוד קל ופשוט לטלפונים ניידים.

זו גם עשויה להיות השנה שבה אוזניות יהפכו למכשירים לניטור בריאות. כבר היום קיימים דגמים עם חיישנים, למשל דגם PowerBuds של החברה Amazfit יכול לעקוב אחר קצב הלב וגרסה מקצוענית של האוזניות מפקחת גם על היציבה. אוזניות Earbuds 3 Pro של חברת Honor כוללות חיישן חום גוף.

ב־2023, צפו לראות דגמים נוספים של אוזניות בעלות יכולות דומות. אחד מהם אולי יגיע מאפל, החוקרת חיישנים לאוזניות AirPods שיכולים לקרוא חום גוף ולנטר את היציבה, על פי דיווח בוול סטריט ג'ורנל.

הבינה המלאכותית תגיע לכולנו: סוף סוף יהיה לה שימוש אמיתי

בתחזיות שלנו ל-2022 החמצנו נקודה משמעותית: רגע הפריצה של הבינה המלאכותית.

בשנה האחרונה ראינו את OpenAI שהנגישה את האפשרות לחקות משימות אנושיות כמו כתיבה וייצור דימויים, עם מחולל האמנות Dall-E 2 שרקח תמונות של כמעט כל דבר שביקשנו ממנו; והצ'טבוט שלה ChatGPT כתב מכתבים, מאמרים ואפילו מאמר ספרותי לא רע של סוכנות הידיעות AP.

בשנה הבאה הבינה המלאכותית תגיע לכלים טכנולוגיים שבהם אנחנו משתמשים כבר עכשיו. מיקרוסופט, המשקיעה ב־OpenAI, מתחילה לשלב את Dall-E 2 במנוע החיפש בינג שהופך הוראות טקסטואליות לסרטונים. לפי דיווחים, גם גוגל בוחנת צ'טבוט המופעל על ידי בינה מלאכותית.

ההתרחבות הזו תדגיש את החסרונות הגדולים של הבינה המלאכותית - אי הדיוקים וההטיות, שנובעים ממאגרי המידע שעליהם היא בנויה. חוקרים מאחורי הקלעים ינסו להבין במהירות האפשרית איך להרחיב את המאגרים הללו כדי לשפר את איכות התוצרים.

בינה מלאכותית גם בטקסטים / צילום: Shutterstock
 בינה מלאכותית גם בטקסטים / צילום: Shutterstock

שוק הקריפטו הלגיטימי יצטמק: אך פשיעת הסייבר בתחום לא תעצור

מטבעות קריפטו תמיד עוררו ספקנות, אבל אפילו הקריסה של FTX, הבורסה שנחשבה לאמינה ביותר, לצד שלל חדשות גרועות מאוד בתחום, עדיין לא קבעו את מותו.

בעוד שהשימוש הלגיטימי בקריפטו ירד יחד עם ערכם של הביטקוין ומטבעות פופולריים נוספים, פושעי הסייבר דווקא מצאו מטרות חדשות עבורם. כמעט כל תעשיית הכופר תלויה באפשרות לשלם בקריפטו, וצפון קוריאה למשל גונבת מטבעות קריפטו בשווי מאות מיליוני דולרים כדי לממן את תוכנית הטילים שלה, כך לפי דיווחי הוול סטריט ג'ורנל. השורה התחתונה היא ש-2022 הוכיחה שתעשיית הקריפטו בפני עצמה היא מעין קזינו אחד גדול.

מטבעות קריפטו / אילוסטרציה: Shutterstock
 מטבעות קריפטו / אילוסטרציה: Shutterstock

המשמעות היא שנוכל לצלוח את 2023 בלי עוד שורה של פרסומות קריפטו בסופרבול (חלק מהאנשים שכיכבו בפרסומות קריפטו בעבר נתבעו על הופעותיהם בהן). המשמעות היא גם שיש פחות סיכוי שתשמעו על כך שהשכן שלכם השקיע את כל חסכונותיו במטבע דיגיטלי שאף אחד לא שמע עליו.

הבית החכם יונגש, בערך: בזכות שיתוף פעולה של חברות הענק

אם יש דבר אחד שענקיות הטכנולוגיה מסכימות עליו, זה שלהקים בית חכם זה כאב ראש. אפל, סמסונג, גוגל, אמזון וכמעט 300 חברות אחרות שיתפו פעולה בפרוטוקול שנקרא Matter. חשבו על זה כמו על בלוטות' - פרוטוקול תקשורת בגלי רדיו שבעזרתו כל מיני מכשירים יכולים לזהות אלה את אלה ולתקשר. 

אתם יכולים להשתמש ברמקול החכם אלכסה של אמזון, ב־Homekit של אפל או בגוגל אסיסטנט לשליטה בכל מנורה חכמה, תקע חכם, תרמוסטט חכם ועוד, כל עוד הם מוכנים לפרוטוקול Matter. ההתקנה אמורה להיות פשוטה ברמה של סריקת ברקוד.

מה שזמין כעת, לאחר ההשקה של Matter בנובמבר, הוא מבחר מעט אקלקטי. Nest של גוגל ואקו של אמזון קיבלו עדכונים המכינים אותם ל־Matter. גם גאדג'טים חדשים, כמו חיבור שממיר את המנורות החכמות והרמקולים של איקאה ל־Matter, הגיעו למדפים. ובכל זאת, הרבה אפליקציות ומוצרים לא יהיו מוכנים עד 2023.

זה ייקח זמן - אולי יותר משנה - עד שכל הקמטים ב־Matter יגוהצו. לדוגמה, התקנת מכשיר שתומך ב־Matter ואפשר לעבוד בו עם שתי פלטפורמות שונות זו משימה המצריכה קודים ארוכים והרבה התעסקות. ועדיין אין מצלמות אבטחה תואמות Matter או מוצרי בית חכם יותר מתוחכמים.

ובכל זאת, אם אתם רוכשים מכשירים חכמים ב־2023, כדאי לכם לוודא שהם מוכנים ל־Matter.

השנה הכי מעניינת בסושיאל: בחסות מעלליו של מאסק

תהא אשר תהא דעתכם על אילון מאסק, דבר אחד בטוח: בתקופה שלו כ״צייצן ראשי״ הוא שינה במהירות את נוף הרשתות החברתיות.

מאסק מסר מידע פנימי ומסמכים למומחים שמצייצים את תוכן "תיקי טוויטר", הוא החזיר לרשת חשבונות חסומים, כולל החשבון של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ (שעוד לא צייץ בו), הוא פיטר עובדים רבים שהיו אחראים על פיקוח ובדיקת התוכן. טוויטר עדיין גדולה ומשפיעה, וכעת היא גם משוחררת מהרבה ממגבלות התוכן שהפכו לאוניברסליות בפלטפורמות גדולות (לצערם של הרבה משתמשים והרבה מפרסמים).

לא ברור איך תיראה טוויטר בעוד שנה. אולי היא תהיה כיכר העיר של העולם ואולי תהיה בבעלות נושים או תטבע בקנסות שיטילו עליה סוכנויות רגולציה. אבל הרשתות היורשות שאליהן נדחקו הרבה מהמשתמשים שנטשו אותה, כולל מסטודון, רשת חברתית בקוד פתוח - ומגוון סטארטאפים, ומבנה הכוח בטכנולוגיה, עיתונות ופוליטיקה, עשויים לגרום ל־2023 להיות אחת השנים המעניינות ביותר ברשתות חברתיות מאז ומעולם.

אייפון RE: גרסת הרגולטורים

האורות עמומים, שקט באולם, טים קוק צועד למרכז הבמה ואומר: ״היום אנחנו מציגים את האייפון RE. הרגולטורים באיחוד האירופי מתים עליו, ואנחנו חושבים שגם אתם תאהבו אותו״. אוקיי, זה לא בדיוק מה שהוא יגיד, אבל חוקים חדשים של האיחוד אכן יגררו כמה שינויים במכשירי אפל.

ראשית, שקע הטעינה בתקן USB-C, שקיים ברוב מכשירי אנדרואיד. חוק של האיחוד מחייב את קיום השקע הזה בכל הטלפונים שנמכרים ב-27 מדינות הגוש החל מ-2024, ובעוד במכשירי אייפד ואיימק כבר עשו את המעבר, אייפונים עדיין משתמשים בשקע לייטנינג הבלעדי לחברה. אפל הודיעה שתציית, אך לא התחייבה מתי. יש דיווחים על כך שדגמי 2023 יהיו הראשונים. בכל מקרה, הביאו זאת בחשבון בבואכם לרכוש אייפון חדש.

ישנו גם עניין הורדת האפליקציות מחוץ לחנות אפל, חוק של האיחוד האירופי שנועד להגביר תחרות והכריח את אפל להטמיע שינויים טכניים במערכת ההפעלה. החברה עדיין בדיונים פנימיים בשאלה אם השינוי צריך להיות תקף לאירופה בלבד או לכל העולם. באפל לא הגיבו על השינויים הצפויים.

אייפון RE גרסת הרגולטורים / צילום: Shutterstock
 אייפון RE גרסת הרגולטורים / צילום: Shutterstock