ה"אקונומיסט": עוד לפני הרפורמה המשפטית, ישראל הידרדרה במדד הדמוקרטיות העולמי

ממדד הדמוקרטיה העולמי של ה"אקונומיסט" לשנת 2022 עולה כי ישראל הידרדרה מהמקום ה-23 למקום ה-29 מתוך 165 המדינות הנכללות בניתוח, ועדיין נכללת בקטגוריה של "דמוקרטיה לקויה"

שר המשפטים יריב לוין וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
שר המשפטים יריב לוין וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

השבועון הכלכלי "אקונומיסט" פרסם היום (ה') את מדד הדמוקרטיה העולמי שלו לשנת 2022. הפרסום השנתי אומד את מצב הדמוקרטיות ברחבי העולם בקטגוריות שונות. מהמדד עולה כי ישראל הידרדרה מהמקום ה-23 למקום ה-29 מתוך 165 המדינות הנכללות בניתוח, ועדיין נכללת בקטגוריה של "דמוקרטיה לקויה" (Flawed Democracy). 

היועמ"שית לנתניהו: עלייך להימנע ממעורבות בקידום המהפכה המשפטית 
האיש שעבד לימין שר האוצר נתניהו מתריע מפני נזקי המהפכה המשפטית
השופטת בדימוס פרוקצ'יה: "פוליטיזציה של מערכת השפיטה היא הרס של המערכת"
49 פרופסורים למשפטים בארה"ב בהצהרה חריפה נגד הרפורמה המשפטית בישראל
מומחית למשפט חוקתי מזהירה: זה העתיד שאליו צועדת ישראל

המדד מחושב על-ידי יחידת הניתוח העסקי בתוך קבוצת התקשורת של ה"אקונומיסט", ונקבע על-פי עשרות מדדים הנכללים בחמש קטגוריות: הליך הבחירות ופלורליזם, זכויות אזרח, תפקוד הממשלה, השתתפות פוליטית ותרבות פוליטית.

בצמרת הדירוג השנה ניצבות נורבגיה, ניו זילנד, איסלנד, שבדיה, פינלנד ודנמרק. בתחתיתו: סוריה, הרפוליקה המרכז אפריקאית, צפון קוריאה, מיאנמר ואפגניסטאן. 

מגמת השחיקה בדמוקרטיה העולמית נבלמה

המדד השנתי מצא כי מגמת השחיקה בדמוקרטיה העולמית נבלמה ב-2022. 45.3% מאוכלוסיית העולם כיום חיה במשטר דמוקרטי כלשהו, אך רק 8% חיים בדמוקרטיה מלאה. לעומתם, יותר ממחצית תושבי העולם אינם חיים בדמוקרטיה: 17.9% חיים ב"משטר היברידי" (מדינות כמו תוניסיה, הונג קונג או מקסיקו), ו-36.9% חיים במשטר סמכותני, רובם בסין או ברוסיה.

לגבי ישראל, שהידרדרה שישה מקומות לעומת המדד בשנה שעברה, כותבים עורכי הדוח: "הירידה בדירוג נובעת מירידה קטנה בציון הכולל, אותה ניתן לייחס לסוף ההשתתפות הקצרה של מפלגת רע"ם בקואליציה בשנה שעברה, בפעם הראשונה כחלק מהממשלה בישראל". לדבריהם, "הקמתה בדצמבר של ממשלה המובלת על-ידי מפלגת הימין השמרני ליכוד, הכוללת כמה מפלגות ימין קיצוני לאומניות, שמה קץ לרמה כזו של ייצוג (כפי שהיה בממשלה הקודמת, א"א) בעבור הציבור הערבי". 

"סכנה לזכויות האזרח"

המדד הנוכחי לגבי שנת 2022 חושב ללא התחשבות ברפורמה המשפטית המקיפה הנשקלת בימים אלה באמצעות הצעת חוק של שר המשפטים יריב לוין, אך עורכי הדוח כותבים: "ישנם חששות כי הממשלה החדשה תנסה להעביר חוק המעניק לכנסת את הכוח לעקוף החלטות של בית המשפט העליון, הליך שיערער את הפרדת הרשויות ועשוי להעמיד בסכנה את זכויות האזרח".

באופן כללי, עורכי הדוח מציינים כי ההידרדרות המהירה ביותר במצב הדמוקרטיה השנה נרשם ברוסיה, שירדה 22 מקומות למקום ה-146 בעולם, אך כי המדינה "כבר היתה על מסלול דעיכה דמוקרטי מהיר, שהואץ באופן חריף על-ידי הפלישה לאוקראינה" וההשלכות על החיים הדמוקרטיים ברוסיה. פולין נמצאת במקום ה-46 במדד, והונגריה במקום ה-56.

מעל ישראל בדירוג של ה"אקונומיסט" נמצאת פורטוגל, במקום ה-28, וארה"ב נמצאת במקום ה-30, אחריה, עם הידרדרות של ארבעה מקומות בשנה החולפת.