49 פרופסורים למשפטים בארה"ב בהצהרה חריפה נגד הרפורמה המשפטית שמקדמת הממשלה

עשרות הפרופסורים למשפטים שחתמו על ההצהרה "חוששים מאוד שהמהירות וההיקף של הרפורמות יחלישו קשות את עצמאות הרשות השופטת, הפרדת הרשויות ושלטון החוק" • מארגני המכתב הם פרופ' אורן בר-גיל ופרופ' ג'סי פריד מהרווארד ופרופ' עמוס גיורא מאוניברסיטת יוטה

פרופ' אלן דרשוביץ, מהחותמים על ההצהרה / צילום: Associated Press, Richard Drew
פרופ' אלן דרשוביץ, מהחותמים על ההצהרה / צילום: Associated Press, Richard Drew

48 פרופסורים למשפטים באוניברסיטאות בארה"ב חתמו על הצהרה נגד המהפכה המשפטית שמקדמת ממשלת ישראל. מארגני המכתב הם פרופ' אורן בר-גיל ופרופ' ג'סי פריד מהרווארד ופרופ' עמוס גיורא מאוניברסיטת יוטה. 

בין החותמים על ההצהרה: פרופ' אלן דרשוביץ' מהרווארד, פרופ' קנת במברגר מברקלי, פרופ' ג'סי פריד מהרווארד, פרופ' דייויד וובר מאוניברסיטת בוסטון שהיה פעיל נגד החרם של בן אנד ג'ריס על ישראל, לוסיאן בבצ'וק מהרווארד, אלן גרשוביץ' מהרווארד ויוחאי בנקלר מהרווארד. 

הגיע זמן פשרה: מומחים משרטטים מתווה ליציאה מהפלונטר של הרפורמה המשפטית 
בין נקיטת עמדה לישיבה על הגדר: האסטרטגיה של הבנקים בנוגע לרפורמה המשפטית 
מומחית למשפט חוקתי מזהירה: זה העתיד שאליו צועדת ישראל | ראיון
מאות כלכלנים מזהירים: "המהפכה המשפטית תגרום לנזק חסר תקדים"
פרופ' דניאל כהנמן לגלובס: "הרפורמה המשפטית היא חורבן"

"אנחנו, פרופסורים למשפטים בארצות-הברית שאכפת להם מאוד מישראל, מתנגדים בתוקף למאמץ של ממשלת ישראל הנוכחית לשנות באופן קיצוני את מערכת המשפט במדינה", כתבו המשפטנים הבכירים.

לעמדתם, השינויים שמבקשת הממשלה לבצע "יעניקו לקואליציה שליטה אבסולוטית למנות שופטים ושופטים, ישנו את בית המשפט העליון כך שיהיה כמעט בלתי אפשרי לפסול חקיקה, יגבילו מאוד את הביקורת השיפוטית על החלטות הרשות המבצעת ויצמצמו את עצמאותו של היועץ המשפטי לממשלה".

לדבריהם, "חלקנו מאמינים שבית המשפט העליון הישראלי הרחיק לכת בהיבטים חשובים, ויש להפחית בכוחו לבחון חקיקה והחלטות ביצועיות. אחרים סבורים כי אין צורך לשנות את הסטטוס-קוו המשפטי. ללא קשר לחוסר ההסכמה בינינו, כולנו חוששים מאוד שהמהירות וההיקף של הרפורמות יחלישו קשות את עצמאות הרשות השופטת, הפרדת הרשויות ושלטון החוק.

"הגנות אלה תרמו לשגשוגה של ישראל ב-75 השנים האחרונות וסייעו לה להתמודד עם אתגרים ביטחוניים, פוליטיים וחברתיים חמורים. החלשתם תהווה סיכון חמור לחופש הביטוי, לזכויות האדם ולמאמצים לצמצם את השחיתות. אנו מקווים למען ישראל שהיא תבחר בדרך חכמה יותר".