הגיע זמן פשרה: מומחים משרטטים מתווה ליציאה מהפלונטר של הרפורמה המשפטית

פרויקט מיוחד

הרפורמה למערכת המשפט שהציג שר המשפטים יריב לוין עוררה מחלוקת רחבה • גלובס איגד שורה של מומחים למשפט שמציגים מתווה אפשרי לפלונטר • אלו ההצעות המלאות

אחרי שהחצים נורו וכבר יצאו לדרכם, הדרך לפשרה לא יכולה להיות פשוטה. גם קאדר המומחים, שהציעו לנו ולאחרים פשרות שונות בתכלית בימים האחרונים, יכול ללמד עד כמה זה יהיה מאתגר ומסובך. אבל מה כן? כמעט כולם מסכימים שניתן ואף צריך לשנות את הרכב הוועדה לבחירת שופטים, אם כי הם חלוקים מאוד במשקל של חברי הקואליציה והשופטים עצמם בתוך הוועדה.

 

גם הרוב הנדרש לפסקת ההתגברות הוא כמובן מקור למחלוקת - אולם ישנו כמעט קונצנזוס שרוב של 61 חברי כנסת בלבד הוא מזערי ואפילו מסוכן, ונהיה מוכרחים למצוא רוב ראוי יותר, שיותיר את הצדדים השונים עם חצי תאוותם בידם.

דווקא בנוגע לביטול עילת הסבירות, זו שאפשרה לשופטים להרחיב עד מאוד את גבולות הגזרה בהחלטותיהם, כנראה שניתן יהיה להסכים יותר בקלות; אולם מנגד, נראה כי הכוונה להפוך את היועצים המשפטיים למשרות אמון בלבד תצטרך לעבור שינוי וכיווץ משמעותי, אם הפוליטיקאים שלנו רוצים בכל זאת להנמיך את גובה הלהבות ולכונן פה רפורמות כל-כך משמעותיות בקונצנזוס מעט יותר רחב ובתחושה שכולנו רוצים בסוף בית יציב וחזק.

הכתבות בפרויקט:

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד