היועמ"שית לנתניהו: עלייך להימנע ממעורבות בקידום המהפכה המשפטית

עו"ד בהרב-מיארה ציינה כי על נתניהו להימנע ממעורבות ביוזמות לשינויים במערכת המשפט, בשל חשש לניגוד עניינים בין ענייניו האישיים הנוגעים למשפטו לבין רכיבים מהותיים ביוזמות • "השלמת יוזמות אלה תוביל למציאות משטרית ומשפטית המיטיבה עם רה"מ בניהול משפטו" • נתניהו הודיע לבג"ץ כי חוות-הדעת של בהרב-מיארה לא מקובלת עליו

היועמ"שית גלי בהרב-מיארה וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: איל יצהר, יוסי זמיר
היועמ"שית גלי בהרב-מיארה וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: איל יצהר, יוסי זמיר

היועצת המשפטית לממשלה, עו"ד גלי בהרב-מיארה, הודיעה אתמול (ד') לראש הממשלה בנימין נתניהו כי עליו להימנע ממעורבות ברפורמה המשפטית

במכתב ששלחה בהרב-מיארה לנתניהו, היא ציינה כי יישום המגבלות שאושרו בפסק הדין של בג"ץ, בנסיבות הנדונות, מוביל למסקנה כי על נתניהו להימנע ממעורבות ביוזמות הנוגעות לשינויים במערכת המשפט. זאת, בשל קיומו של חשש סביר לניגוד עניינים בין ענייניו האישיים הנוגעים למשפט בו הוא נאשם לבין רכיבים מהותיים ביוזמות.  

האיש שעבד לימין שר האוצר נתניהו מתריע מפני נזקי המהפכה המשפטית 
השופטת בדימוס פרוקצ'יה: "פוליטיזציה של מערכת השפיטה היא הרס של המערכת"
49 פרופסורים למשפטים בארה"ב בהצהרה חריפה נגד הרפורמה המשפטית בישראל
הגיע זמן פשרה: מומחים משרטטים מתווה ליציאה מהפלונטר של הרפורמה המשפטית

עו"ד בהרב-מיארה ציינה כי על נתניהו להימנע ממתן הנחיה ישירה או עקיפה באמצעות גורמים אחרים בכל הנוגע לקידום הרפורמה במערכת המשפט.  

נציין כי המשטרה העלתה את רמת האיום המוערכת על עו"ד בהרב-מיארה לדרגה הגבוהה ביותר הקיימת - דרגה 6. היועצת המשפטית לממשלה מאובטחת בשל באיומים כלפיה, אך כעת תתוגבר האבטחה. 

מסמך מחייב

את חוות-הדעת כתב עו"ד ד"ר גיל לימון, המשנה ליועמש"ית, ועל-פי המכתב, הוא מהווה מסמך מחייב באשר לאופן יישום המגבלות שנקבעו בהסדר ניגוד העניינים בתקופת כהונתו הקודמת. 

המכתב מיישם את פסק הדין של בג"ץ בנוגע להסדר ניגוד העניינים של נתניהו. בהרב-מיארה כתבה לנתניהו כי "ככל שיש לך השגות ביחס לאמור במכתב אודות יישום חוות-הדעת למניעת ניגוד עניינים, או שאתה סבור כי יש מקום לשינויים, נקיים על כך שיח בהקדם". 

לדברי משרד המשפטים, "מכתבה של היועצת המשפטית לממשלה גובש, בין היתר, על רקע פניות שהתקבלו ומעלות טענות בדבר חשש לניגוד עניינים בשל מעורבותו של ראש הממשלה ביוזמות האמורות, ועל רקע תמונת מכלול יוזמות החקיקה בנושא". 

באשר לרפורמה המשפטית ולהשפעה על משפטו של נתניהו כתב עו"ד לימון בחוות-הדעת: "השלמת יוזמות אלה, ואף חלק מהן, תוביל למציאות משטרית ומשפטית המיטיבה עם ראש הממשלה בהיבט של ניהול משפטו לעומת המצב הקיים, שכן עצמאותם של מוסדות החוק תיפגע אל מול הרשות המבצעת", והוסיף: "היכולת הקואליציונית לקדם חקיקה שתסייע לעניינו האישי של ראש הממשלה - תגבר".

בנוסף כתב עו"ד לימון כי החובה המוטלת על נתניהו להימנע מעיסוק ברפורמה המשפטית אינה רק בנוגע לקבלת החלטות, אלא משתרעת גם על טיפול במסגרת התייעצויות ופעולות בלתי פורמליות. "משמעות הדבר היא שראש הממשלה אינו רשאי להנחות גורם אחר מטעמו כיצד לפעול בנושאים בהם הוא מנוע מלטפל, לרבות שרים בממשלה". 

נתניהו: חוות-הדעת לא מקובלת עליי

נתניהו הודיע הערב לבג"ץ כי חוות-הדעת של היועצת המשפטית לממשלה, לפיה הוא מנוע מלקדם את הרפורמה המשפטית, לא מקובלת עליו. הוא מבקש שבועיים להגשת תגובה מפורטת.

סגן ראש הממשלה ושר המשפטים, יריב לוין, מסר בתגובה: "אתמול שמענו דברים חמורים מאין כמוהם מפיו של עורך דין בכנס שערכה לשכת עורכי הדין. אפשר היה לצפות שהיועצת המשפטית לממשלה תפעל ותשמיע קול ברור בעניין זה. אבל לא. היועצת וצוותה עסוקים בכתיבת עוד חוות-דעת שתכליתה למנוע מראש הממשלה להביע את עמדותיו.

"מסתבר כי ניגוד עניינים הוא דבר מוזר. לנבחר ציבור אסור לדבר על רפורמה בייעוץ המשפטי, אבל ליועצת המשפטית ולצוותה מותר לפעול לסכל את הרפורמה שנוגעת ישירות לסמכויותיהם".

הצהרת ראשי מפלגות הקואליציה: "אנחנו דוחים על הסף את מכתבה של היועצת המשפטית לממשלה. פנייתה היא ניסיון השתקה בניגוד מוחלט למנדט החד-משמעי שקיבלנו מאזרחי ישראל בבחירות. אין שום קשר בין הרפורמה המשפטית של יריב לוין, שתכליתה החזרת הדמוקרטיה לישראל, לבין ענייניו של ראש הממשלה.

"אלה שפועלים בניגוד עניינים הם דווקא אנשי הייעוץ המשפטי. ביד אחת הם נלחמים בפומבי ובכנסת ברפורמה המשפטית שתשפיע על מעמדם, וביד השנייה הם מנצלים את תפקידם כדי לסכל אותה".