מפסידה למיקרוסופט במגרש הביתי: גוגל ב"מצב חירום", ויש לה סיבות טובות לחשוש

מנוע החיפוש של מיקרוסופט, בינג, כעת עם יכולות AI, עלול לפגוע באימפריית מנוע החיפוש של גוגל, אך עם זאת גם להביא בעיות חדשות

מנכ''ל מיקרוסופט סאטיה נאדלה ומנכ''ל גוגל סונדאר פיצ'אי / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal, Rafiq Maqbool
מנכ''ל מיקרוסופט סאטיה נאדלה ומנכ''ל גוגל סונדאר פיצ'אי / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal, Rafiq Maqbool

מיקרוסופט אולי תנצח במלחמה על אינטליגנציה מלאכותית ואולי לא, אך היא בהחלט מנצחת בכל הנוגע לנראות בחדשות.

ביום שלישי הודיעה ענקית התוכנה כי תשלב את טכנולוגיית ChatGPT במנוע החיפוש שלה, בינג, ובדפדפן האינטרנט שלה, אדג'. הצעד הזה יביא את כלי השיחה באינטליגנציה מלאכותית היישר לחוויית החיפוש ויקדם את מאמצי מיקרוסופט לבנות על ההייפ הציבורי שצמח סביב הצ'טבוט מאז שיצא לאור באופן מפתיע לפני פחות משלושה חודשים. 

מלחמת הבינה המלאכותית: מה הפיל את גוגל ב-8% בוול סטריט? 
המרוץ של גוגל ומיקרוסופט ל-AI: מי תשלוט בדור הבא של מנועי החיפוש
גוגל לא מפקירה את הזירה: זו התשובה שלה ל-ChatGPT
מגוגל ועד פייבר: ה-AI משבשת את המודל העסקי גם של הגדולות ביותר

ChatGPT כבר עבר יותר מ־100 מיליון משתמשים, על פי הערכות UBS. האנליסט לויד וולמזלי מציין שלקח לרשת החברתית טיק טוק פי שלוש יותר זמן להגיע לקנה-מידה כזה - ולאינסטגרם בערך פי 10 יותר זמן.

ההכרזה מיום שלישי היא האתגר הישיר ביותר שהציבה מיקרוסופט בפני יריבתה הוותיקה גוגל במגרש הביתי שלה, והוא לא היה מעודן: "אנחנו רוצים שחדשנות בחיפוש תהיה כיף גדול, בגלל שהגיע כבר הזמן לכך", אמר מנכ"ל מיקרוסופט סאטיה נאדלה במסיבת עיתונאים נוצצת במשרדי החברה קרוב לסיאטל ביום שלישי. גוגל הגיבה באירוע משלה יום לאחר מכן, במהלכו הכריזה על תוכניות להוסיף יכולות AI נוספות למנוע החיפוש שלה. זה קרה רק יומיים אחרי שהחברה חשפה את כלי השיחה באינטליגנציה מלאכותית שלה, ששמו Bard.

שתי החברות חוקרות את תחום האינטליגנציה המלאכותית כבר שנים. אבל רצף האירועים האחרונים גרם לגוגל להיראות כמו אלוף אגרוף שמתנדנד על עקביו ומנסה להתייצב על הזירה. הפופולריות המהירה של ChatGPT גרמה לחברת האם של גוגל, אלפבת, להכריז על "'קוד אדום" בקרב מנהלים בחברה בדצמבר, על פי דיווחים. אפילו Bard נראה כמו מוצר שהוכן בחופזה; ביום שני דיווחה רשת CNBC שמנכ"ל גוגל סונדר פיצ'אי שלח מזכר לכלל עובדי החברה בו ביקש את עזרתם בבדיקת השירות לפני פרסומו לציבור.

גם ההכרזה האחרונה של החברה הייתה מאכזבת; בבוקר שלאחר ההודעה על פרסום Bard צנחה מנייתה של גוגל ב־8%.

לגוגל יש סיבות מוצדקות לחשוש

אפילו בהשוואה לענקיות טכנולוגיה אחרות, מיקרוסופט נמצאת בעמדה ייחודית לאתגר את הדומיננטיות של גוגל בחיפושים. הפעלת שירות מחשוב הענן השני בגודלו בעולם נותנת למיקרוסופט את תשתית הרשת להתמודד עם גוגל. מיקרוסופט היא גם ענקית הטכנולוגיה היחידה חוץ מאפל שתזרים המזומנים הזמין שלה עובר את זה של גוגל, בסכום של 60 מיליארד דולר. מיקרוסופט כבר נמצאת זמן רב בתחום מנועי החיפוש: המנוע של אדג' החל לפעול ב־2009.

אבל ההיסטוריה של שוק החיפוש לפני ואחרי כן גם מראה למה יהיה קשה להזיז את גוגל ממקומה. בינג אף פעם לא הצליח לזכות ביותר מ־4% מהשוק, בעוד שהנתח של גוגל ירד מ־90% רק פעמים בודדות מאז 2009, על פי נתונים של Statcounter. המילה גוגל אפילו נוספה ב־2006 למילון מריאם־וובסטר כפועל חדש.

וכמובן ישנה מערכת היחסים הארוכה של גוגל עם מי שבפועל משלמים את החשבון על החיפושים במנוע שלה; האנליסט ברנט תיל מג'פריס אמר שמיקרוסופט "תזדקק לטריז פלדה כדי לנתק את המפרסמים מגוגל".

גם הצלחה עלולה להביא למיקרוסופט מגוון שלם של בעיות. החברה כבר לא טסה מתחת לרדאר של רגולטורים המבקשים לנקוט צעדי ענישה נגד חברות הטכנולוגיה הגדולות. הצעתה לרכוש את יצרנית משחקי המחשב Activision Blizzard משכה אליה התנגדות משני צידי האוקיינוס.

רשות התחרות והשווקים של בריטניה הודיעה ביום רביעי שהצעת הרכישה תפגע בגיימרים אלא אם ייעשו וויתורים מסוימים, בעוד שמועצת הסחר הפדרלית כבר הגישה תביעה בניסיון לבלום את העסקה. המהומה באופן בסיסי מתמקדת בחשש שגיימרים בעלי פלייסטיישן לא יוכלו בעתיד לקבל גישה מלאה למשחק "קול אוף דיוטי".

לעומת זאת, נגיסה בנתח משמעותי מדריסת הרגל בשוק החיפושים תגדיל את ההשפעה הגדולה שיש למיקרוסופט כבר היום בכמה שווקי טכנולוגיה מרכזיים - שלא לדבר על המשקל הפיננסי הנוסף שיגיע מכרסום בעסק הפרסום שכיום מייצר הכנסות שנתיות בגובה של יותר מ־200 מיליארד דולר בשנה וצפוי לעבור סכום של 300 מיליארד דולר בשנה עד 2027. לפני שתתחיל מיקרוסופט לספור את הדולרים שתכניס מפרסומות, ייתכן שתצטרך להשתמש ביכולת החיפוש החדש של בינג כדי למצוא הרבה עורכי דין נוספים.