המרוץ של גוגל ומיקרוסופט ל-AI: מי תשלוט בדור הבא של מנועי החיפוש

אחרי השקעת המיליארדים של מיקרוסופט בחברת Open AI, גוגל סיפקה השבוע את התשובה שלה ל־Chat GPT: השקעה של 300 מיליון דולר בחברת הבינה המלאכותית שהקימו עובדי Open AI לשעבר, והטמעת יכולות חדשות במנוע החיפוש שלה • מה עומד מאחורי הנהירה של ענקיות הטכנולוגיה לבינה במלאכותית, ולמה נראה שאפל מחוץ למשחק?

מנכ''ל מיקרוסופט סאטיה נאדלה ומנכ''ל גוגל סונדאר פיצ'אי / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal, Rafiq Maqbool
מנכ''ל מיקרוסופט סאטיה נאדלה ומנכ''ל גוגל סונדאר פיצ'אי / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal, Rafiq Maqbool

בחודשים האחרונים נראה שעולם הטכנולוגיה עוסק בנושא אחד בלבד - ה־Chat GPT. הצ'אט החדש של חברת הבינה המלאכותית Open AI מקליפורניה כבש בסערה את המשתמשים והפך את הבינה המלאכותית, ואת הבינה המלאכותית היוצרת בפרט, לטכנולוגיה המדוברת בעולם. מוקדם יותר השבוע, לאחר חודשים ארוכים שבהם מיקרוסופט, שהשקיעה מיליארדים בחברה מקליפורניה והודיעה שתשלב את כליה במוצרי הדגל שלה, גם גוגל הודיעה שהיא מצטרפת למרוץ ה־AI.

חברת הסייבר של אסף רפפורט תוציא את רוב כספה מישראל
גוגל לא מפקירה את הזירה: זו התשובה שלה ל-ChatGPT
בשנת 2022 פג הקסם של חברות ההייטק. איך זה קרה? | ניתוח

למעשה, גוגל השקיעה מאמצים רבים בשנים האחרונות בפיתוח כלי בינה מלאכותית מתקדמים, ועד לפריצת Open AI היא גם נחשבה למובילה העולמית בתחום. בפוסט שפרסם מנכ"ל גוגל, סונדאר פיצ'אי, הוא פירט את המהלכים שביצעה החברה, בין היתר חשיפת מודל השפה הטבעית שלה - LaMDa, שיהיה המנוע מאחורי הכלי החדש של החברה.

הכלי עליו הכריזה גוגל מכונה BARD, ולפי שעה הוא יהיה זמין רק למספר מצומצם של אנשים מטעם החברה שיבדקו אותו לפי גוגל. בניגוד לצ'אט של Open AI, הטכנולוגיה של גוגל, BARD תעודכן באירועים אקטואליים כבר מהשלב הראשון. בתוך כך, מספר ימים לפני ההודעה של גוגל על BARD, החברה הודיעה על השקעה של 300 מיליון דולר בחברת הבינה המלאכותית אנת'רופיק (Anthropic), שהוקמה ב־2021 על ידי עובדי Open AI לשעבר.

קרבות הטק: מנועי חיפוש, ענן, ועכשיו AI

ב־20 השנים האחרונות גוגל מובילה את שוק מנועי החיפוש כשהיא מחזיקה, על פי פלטפורמת ניתוח הנתונים סטטיסטה, החל משנת 2000 ועד היום בין 80% ל־90% מגודל השוק. הרבה מאחוריה, נמצא מנוע החיפוש בינג של ענקית הטכנולוגיה מיקרוסופט (9% מגודל השוק).

המהלכים האחרונים של מיקרוסופט בתחום הבינה המלאכותית הם חלק ממהלך אסטרטגי להגדיל את חלקה בשוק, שב־2021 היה שווה 209 מיליארד דולר בפרסום.

במקביל לשוק מנועי החיפוש, שתי החברות נאבקות בשנים האחרונות באמזון על שליטה בתחום הענן. על פי סטטיסטה, ברבעון השלישי של 2022 אמזון מובילה את התחום עם שליטה ב־34% מהשוק, כשמיקרוסופט וגוגל נמצאות מאחוריה עם 21% ו־11% בהתאמה. בשני התחומים הללו החל בשנים האחרונות מרוץ חימוש מודרני בין ענקיות הטכנולוגיה, במטרה להיות הראשונות שיצליחו לשלב יכולות בינה מלאכותית באופן יעיל במוצריהן.

מיקרוסופט כבר השקיעה בעבר מיליארד שקל ב־Open AI. גורמים שמעורים בפרטים מספרים שלאורך השנים האחרונות מיקרוסופט התייחסה באופן לא רשמי לחברה מקליפורניה כזרוע הבינה המלאכותית שלה. לאחרונה, הקשר בין החברות אף העמיק עם השקעת המיליארדים (כ־10 מיליארד דולר לפי דיווחים) ב־Open AI, וההכרזה שתשלב את כלי הבינה המלאכותית בכמה ממוצרי הדגל המוכרים ביותר שלה, בשירותי הענן שלה, וכן במנוע החיפוש שהיא מפעילה.

גיים צ'יינג'ר: ההגמוניה של גוגל בסכנה?

כל חברות הטכנולוגיה הגדולות משקיעות בבינה מלאכותית כבר שנים. לפי הניו יורק טיימס, ההערכות מצביעות על כך ש־ChatGPT הגיע ל־100 מיליון משתמשים פעילים חודשיים. מיקרוסופט ראתה ב־OpenAI הזדמנות פז: מומחים ואנליסטים ברחבי העולם הסתכלו על המהלך של מיקרוסופט להשקיע ב־OpenAI כחדשני במיוחד, וככזה שמחזק את העמדה של מיקרוסופט בתחרות מול גוגל בתחום מנועי החיפוש.

בינתיים נראה שמיקרוסופט מגדילה את ההימור על הבינה המלאכותית והיא מטמיעה את הטכנולוגיה ביותר ויותר שירותים. כך, היא השיקה גרסת פרימיום לתוכנת שיחות הווידאו שלה, Teams, בכך שיהיה אפשר לקבל סיכום והערות על פגישות ותרגום טקסטים שנאמרו בפגישה. מיקרוסופט צפויה לפרסם פרטים נוספים בנוגע לאופן שבו היא תשתמש בבינה המלאכותית למנוע החיפוש בינג, ולפי דיווחים בחו"ל היא גם צפויה לשלב את הטכנולוגיה בחבילת האופיס הפופולרית שלה הכוללת בין היתר את וורד, אאוטלוק ואקסל.

ד"ר רועי שוורץ, חוקר בינה מלאכותית ועיבוד שפה טבעית בבית הספר למדעי המחשב באוניברסיטה העברית, מסביר כי "אפשר לשלב את הבינה המלאכותית בכל דבר שנרצה לקבל עליו מידע. לדוגמה, אם תרצו לראיין מישהו ותרצו לחפש רעיונות איך ליצור את הטקסט הסופי, יהיה אפשרי לכתוב לכלי כמה נקודות ושיכתוב כמה טקסטים שונים. את הפלט יהיה אפשר לשפץ, וזה יחסוך המון עבודה".

מניית ה־AI שזינקה בחודש ב–148% והמחיר של ההייפ | יפתח מנדלבאום

ההייפ סביב הבינה המלאכותית מגיע גם לשוק ההון. אנליסטים ברחבי העולם משווים את הבועה שנוצרה בתחום לזו של הקריפטו, הקנאביס, ואפילו בועת הדוט.קום בתחילת שנות ה־2000.

בשבועות האחרונים, ובמיוחד לאחר ההודעה הרשמית של מיקרוסופט על ההשקעה ב־Open AI, חברות שמתהדרות בפיתוח יכולות בינה מלאכותית רושמות הישגים מוצלחים במיוחד בוול סטריט.

כך למשל, מניית חברת המדיה באזפיד (BuzzFeed), הוסיפה 307% לערכה בתוך ימים ספורים במהלך ינואר. הסיבה: חשיפת התוכניות שלה להשתמש בבינה מלאכותית בחלק ממוצריה. אגב, בשבוע האחרון איבדה המניה 40% מערכה.

חברת C3.AI, שנסחרת תחת הסימול "AI", הוסיפה לערך המניה שלה 148% מתחילת השנה, לאחר שהכריזה על השקת חבילת מוצרים המבוססים בינה מלאכותית. החברה הכריזה על עצמה כחברת הבינה המלאכותית המתקדמת בעולם, אך בפועל מתקשה להשיג נתח שוק משמעותי ולמצוא גישה להפעלת יכולות ה־AI ביעילות.

בצד השני, חברות שנהנו מההייפ סביב הבינה המלאכותית, מתמודדות בשבועות האחרונים עם ירידה בערך המניה שלהן, לאחר שבמקרים רבים התברר שהמודל העסקי או היכולות הטכנולוגיות שלהן עדיין לא בשלות.

על פי חברת המחקר PitchBook בשנה שעברה, למרות הזינוק בריבית והירידה בהשקעות בכלל, עלתה ההשקעה בתחום הבינה המלאכותית היוצרתמ־1.14 מיליארד דולר ב־2021 ל־1.37 מיליארד דולר ב־2022 - סכום השווה להון שהושקע סך הכל בתחום בחמש השנים הקודמות יחד.

האם גוגל חוששת? "גוגל מודאגת ובצדק", מסביר ד"ר שוורץ. "אני לא נביא, אבל יש פה שינוי טכנולוגי, שבתפיסה שלי שווה ערך להשקת האייפון או השקת מנוע החיפוש. אלו דברים ששינו את הטכנולוגיה ואת העולם לגמרי. אם הייתי צריך לנחש, ההיסטוריה תשפוט אותה כמו השינויים האחרים". לדבריו, המחקרים והעבודות המשמעותיות ביותר נעשות בגוגל, והיא לא קופאת על השמרים.

גם ד"ר גל יעבץ, חוקר במחלקה למדעי המידע באוניברסיטת בר אילן, טוען שהשילוב של בינה מלאכותית משנה את הצורה שבה אנחנו מחפשים ברשת, והוא מסביר את האיום על גוגל: "עידן החיפושים באינטרנט כמו שהתרגלנו אבד מן העולם. אולי זה ייקח יותר משנתיים, אבל ברגע שהבנו שיש יותר דרכים אטרקטיביות לחפש מידע, זה שינה את כללי המשחק. גוגל חייבת להגיב, אחרת היא תהיה בבעיה גדולה. עם זאת, היא צפויה לשמור על המקום שלה".

מחכות בפינה: איפה אפל ויתר הענקיות?

גם מטא, פייסבוק לשעבר, השקיעה רבות בבינה מלאכותית בשנים האחרונות. מטא היא שחקנית פעילה מאוד במחקר הציבורי בתחום ואף פיתחה כלים שונים. מארק צוקרברג אף הזכיר לא מעט את הבינה המלאכותית כתחום חשוב וחזק בשיחת המשקיעים של החברה בשבוע שעבר, הרבה יותר מהמטא־וורס, החלום שלו.

מנכ"ל אפל טים קוק דיבר אף הוא בשיחת המשקיעים בשבוע שעבר על הפוטנציאל של בינה מלאכותית בשינוי של כמעט כל פעולה, אבל החברה עדיין לא יצאה בהכרזות משמעותיות בתחום. עם זאת, אפל ידועה בתור חברה ששומרת את הקלפים שלה לעצמה, כך שייתכן שיש לה תוכניות בקנה.

"ההכנסות של אפל בעיקרן מורכבות מחומרה", מסביר ד"ר יעבץ על ההבדלים בין החברות הגדולות. "לעומת זאת, עיקר ההכנסות של גוגל מגיעות מפרסום. לכן, אם כלי הבינה המלאכותית ישנה את השוק מקצה לקצה - המודל העסקי של גוגל חייב יהיה לעבור שינוי. אפל, לעומת זאת, לא צריכה לחשוש כרגע".