סערה במליאה בזמן הדיון על המהפכה המשפטית

התיקונים שהובאו היום להצבעה בקריאה ראשונה במליאה מתייחסים לשינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים ולהגבלת בג"ץ מלבקר חוקי יסוד • עם תחילת הדיון חברי כנסת מהאופוזיציה התעטפו בדגלי ישראל והוצאו מהמליאה

מליאת הכנסת היום לקראת ההצבעה על החקיקה / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
מליאת הכנסת היום לקראת ההצבעה על החקיקה / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

הכנסת דנה היום (ב') על חוקי המהפכה המשפטית. עם תחילת הדיון חברי כנסת מהאופוזיציה התעטפו בדגלי ישראל והוצאו מהמליאה על-ידי המאבטחים, בהוראת יו"ר הכנסת אמיר אוחנה. 

לאור החשש מפרובוקציות, באופן חריג, לא הורשו אורחים וחברי הכנסת להיכנס עם תיקים לדיון. בנוסף, כל חבר כנסת נואם ארבע דקות, ועשרות חברי כנסת צפויים לנאום הערב. 

חברי האופוזיציה התעטפו בדגלי ישראל והוצאו ממליאת הכנסת / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
 חברי האופוזיציה התעטפו בדגלי ישראל והוצאו ממליאת הכנסת / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

עשרות אלפים מפגינים ליד הכנסת לקראת ההצבעה על החקיקה
דיון סוער בוועדת החוקה: "אל תסתירו למה מיועדת החקיקה"

התיקונים שיובאו היום להצבעה בקריאה ראשונה במליאה מתייחסים לשינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים, כך שהקואליציה תשלוט בה, והגבלת בג"ץ מלבקר חוקי יסוד. ההצבעה צפויה להתקיים בשעות הערב.

18:55 | יאיר לפיד: "אכפת לכם שאתם מפרקים את העם לשניים?"

ראש האופוזיציה ויו"ר יש עתיד, ח"כ יאיר לפיד, אמר במליאה: "אני שואל את עצמי רק דבר אחד היום - האם עוד אכפת לכם שהדבר שאתם עושים מפרק את הכלכלה הישראלית ופוגע בסוף בשכבות הכי חלשות בחברה הישראלית. אני שואל אם אכפת לכם מהביטחון, שחיילי צה"ל יהיו חשופים לתביעות משפטיות. אכפת לכם שאתם מפרקים לשניים את העם הזה?".

ח"כ מירב בן ארי מיש עתיד אמרה במליאה על ח"כ שמחה רוטמן, יו"ר ועדת החוקה, שהוביל את החקיקה: "הוא יודע מה זה קיפוח? סבא וסבתא שלי הגיעו מלוב. אותי שמו ב-3 יחידות מתמטיקה ו-4 יחידות אנגלית בגלל הצבע שלי. אין גזענית יותר גדולה מהציונות הדתית". בן ארי הוסיפה: "לא מתקנים עוול בעוול. סבא וסבתא שלי הצביעו לש"ס, כי הם הראשונים שאמרו שצריך לעזור למזרחים. הוא נותן לי טיפים על קיפוח!".

18:30 | בזמן נאום רוטמן מפגינים דפקו על חלונות המליאה בחוזקה והוצאו על-ידי המאבטחים

ח"כ רוטמן אמר בנאומו כי בית המשפט פגע במעמדה של הרשות המבצעת, וכי "השופטים בבית המשפט העליון מונו רק לאחר שהם קיבלו את הנחות היסוד של אהרן ברק".

רוטמן המשיך בנאומו ואמר כי "אנשים הצביעו ימין וקיבלו שמאל", בהתייחס לפסילת החוק למניעת הסתננות. חברי האופוזיציה שצעקו תוך כדי הנאום של רוטמן, הוצאו על-ידי אוחנה בזה אחר זה מהמליאה.

חבר הכנסת רוטמן נואם מליאת הכנסת לקראת ההצבעה על החקיקה / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
 חבר הכנסת רוטמן נואם מליאת הכנסת לקראת ההצבעה על החקיקה / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

בזמן הנאום של רוטמן, סטודנטים המתנגדים לרפורמה דפקו על חלונות המליאה בחוזקה וצעקו: "בושה". המפגינים הוצאו בכוח על-ידי המאבטחים.

ח"כ רם בן ברק מיש עתיד אמר: "אנחנו הולכים ומתפלגים. אנחנו נמצאים בתוהו ובוהו. מאות אלפי אנשים יוצאים לרחובות ואומרים לכם תעצרו. תעצרו את החקיקה המטורפת. אתם חושבים שאנחנו לא מבינים שזה צעד ראשון שייקח אותנו לדברים הרבה יותר גרועים? מחרתיים תחוקקו חוקים שישאירו אתכם לעד בשלטון. אנחנו לא ניתן לזה לקרות. מה שקורה כאן זה מהלך לא חוקי. אנחנו לא ניתן שהילדים שלנו לא ירצו לחיות במדינת ישראל".

ח"כ עידן רול מיש עתיד אמר: "אני הולך לישון עם מועקה כבדה וקם עם דאגה גדולה, כי האנשים שם בחוץ הם המשפחה שלי. זה לא ביטוי. זה באמת חברים שלי בכל רחבי הארץ. אכפת להם. המקום הזה שכולם נושאים אליך עיניים ושואלים - תגיד לנו שבסוף יהיה בסדר. אני לא יכול להגיד להם שיהיה בסדר".

במקביל, יו"ר ועדת החוקה, ח"כ רוטמן, המשיך את הדיונים ביתר שינויי החקיקה שמקדמת הממשלה, הכוללים הטלת מגבלות על בג"ץ לפסול חוקים - בהרכב של כל שופטי בית המשפט העליון וברוב מלא, וחקיקת פסקת התגברות ברוב של 61 חברי כנסת, במקרה בו בית המשפט יפסול חוקים.