עשרות אלפים הפגינו ליד הכנסת לקראת ההצבעה על החקיקה

לקראת הקריאה הראשונה בכנסת על חוקי המהפכה המשפטית - לאורך היום נערכו הפגנות, חסימות כבישים וצעדות מחאה ברחבי הארץ • ההפגנה המרכזית התקיימה ליד הכנסת בירושלים • שר המשפטים לשעבר דן מרידור נאם בהפגנה: "הליכוד הורס את מורשתו של בגין" • רה"מ נתניהו: "מקווה שתיפתח הדרך להידברות; לצערי, מנהיגי המחאה רומסים את הדמוקרטיה"

ההפגנה מול הכנסת, היום / צילום: אמיר טירקל
ההפגנה מול הכנסת, היום / צילום: אמיר טירקל

יום של מחאה: לקראת ההצבעה בקריאה ראשונה על חוקי המהפכה המשפטית, מתקיימות היום (ב') החל משעות הבוקר הפגנות ברחבי הארץ. אלפים מתאספים ליד הכנסת בירושלים, ובשעות אחר-הצהריים צפויה צעדה. מטה המאבק הכריז על "יום מחאה לאומי" הכולל הפגנות וחסימות כבישים. 

דיון סוער בוועדת החוקה: "אל תסתירו למה מיועדת החקיקה"
למעלה מ-150 מנהלים בכירים לגלובס: "תומכים בהידברות"
המדריך לפשרה: איך נראה מתווה הרצוג ביחס להצעות מהעבר | המשרוקית של גלובס

מפגינים בירושלים / צילום: ניצן שפיר
 מפגינים בירושלים / צילום: ניצן שפיר

התיקונים שהובאו היום להצבעה בקריאה ראשונה במליאה מתייחסים לשינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים, כך שהקואליציה תשלוט בה, והגבלת בג"ץ מלבקר חוקי יסוד. ההצבעה צפויה להתקיים בשעות הערב. 

במקביל, יו"ר ועדת החוקה, ח"כ שמחה רוטמן, המשיך את הדיונים ביתר שינויי החקיקה שמקדמת הממשלה, הכוללים הטלת מגבלות על בג"ץ לפסול חוקים - בהרכב של כל שופטי בית המשפט העליון וברוב מלא, וחקיקת פסקת התגברות ברוב של 61 חברי כנסת, במקרה שבית המשפט יפסול חוקים. 

19:40

הסתיימה ההפגנה באזור הכנסת.

19:00

משטרת ירושלים הודיעה כי בשעה האחרונה נפתחו לתנועת כלי רכב בירושלים כמעט כל הצירים שנחסמו לתנועה היום.

18:30

ההפגנות מחוץ לכנסת נמשכות, בשעה שהמליאה דנה בחוקי המהפכה המשפטית. חלק מהמפגינים צעדו מהכנסת לכיכר פריז, ואחרים חסמו את צומת הרחובות רופין-קפלן הסמוכה לכנסת.

מפגינים בירושלים / צילום: מחאה ההייטק
 מפגינים בירושלים / צילום: מחאה ההייטק

16:45

בשעה זו צועדים עשרות אלפים בירושלים ליד בית המשפט העליון. בין הצועדים יו"ר המחנה הממלכתי, ח"כ בני גנץ, וחברי כנסת נוספים.

16:15 

ההפגנה נמשכת, ובמקביל החלה צעדה של כ-150 מפגינים בירושלים. בשעה 16:30 צפויים עשרות אלפי המפגינים לצאת לצעדה. 

15:25 

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס היום למהפכה המשפטית ומסר: "היום יש הצבעות, ומחר אני מקווה שתיפתח הדרך להידברות. בכל מקרה, דבר אחד לא ישתנה: העם מימש את זכות ההצבעה שלו בבחירות, ונציגי העם יממשו את זכות ההצבעה שלהם כאן בכנסת ישראל. קוראים לזה דמוקרטיה.

"לצערי, מנהיגי המחאה רומסים את הדמוקרטיה. הם לא מקבלים את תוצאות הבחירות, הם לא מקבלים את הכרעת הרוב, הם לא מגנים קריאות לרצח של ראש הממשלה ובני משפחתו, הם לא מגנים קריאות לפגוע בחברי כנסת. הם חוסמים צירים וקוראים למרי אזרחי, הם קוראים בלי בושה למלחמת אחים. כך נראית 'הדמוקרטיה הישראלית החדשה': לא מכבדים את הרוב, לא נותנים להצביע, לא נותנים לדבר.

"ואני אומר היום לראשי האופוזיציה: תפסיקו עם הבריונות, ותתחילו עם ההידברות. יש די והותר זמן להידבר, ויש כאן נכונות אמיתית לדבר".

מארגני המחאה מסרו בתגובה לדברי נתניהו: "הזוי שמי שמנסה להפוך את ישראל לדיקטטורה חשוכה, מעז לדבר על דמוקרטיה. עם ישראל עומד על רגליו האחוריות ולא ייתן להפיכה המשטרית לעבור". 

15:00 

עשרות אלפי בני אדם מפגינים בשעה זו ליד הכנסת בירושלים. המשטרה לא מאפשרת להגיע למקום ההפגנה מהאזור הקרוב לכנסת בשל עומס מפגינים, ויש בעיית קליטה בשל העומס באזור.

דן מרידור, שר המשפטים לשעבר מטעם הליכוד, נאם בהפגנה ואמר: "אני רוצה לפנות לאנשי הליכוד בה שירתי הרבה שנים. איפה אתם? שחיתות מותרת? אין מוסר, אין יושר? התנועה הורסת את מורשתו של בגין".  

13:56

בשעה זו אלפי מפגינים נאספים סמוך לכנסת לקראת תחילת ההפגנה. במקביל, שיירות רכבים עושות את דרכן מכל הארץ לירושלים.

מפגינים מחוץ לכנסת / צילום: Reuters, Ammar Awad
 מפגינים מחוץ לכנסת / צילום: Reuters, Ammar Awad

ברכבת מורגש עומס ברכבות לכיוון ירושלים. ממשרד התחבורה נמסר הבוקר כי "המשרד ערוך לתת מענה מקצועי לנוסעים, בכל מקום בו יהיה עומס או גודש העלולים לסכן חיי אדם".

מארגני המחאה מסרו לקראת ההפגנה מחוץ לכנסת: "יום המאבק הלאומי מגיע לשיאו. מדינת ישראל לא תהיה דיקטטורה! ההפיכה המשטרית לא תעבור. זה לא יקרה, כי העם לא רוצה בכך. חברי וחברות הכנסת שיצביעו היום, יצביעו על קריעת העם. בושה למי שיצביע בעד קרע בעם".

12:22

מדוברות המשטרה נמסר כי "כלל החסימות נפתחו לתנועת כלי רכב". 

11:32

נמשכות ההפגנות במחלף השלום בתל אביב. המשטרה חסמה את המפגינים, הכוללים אנשי הייטק רבים, לפני הירידה לאיילון. המוחים ניסו לפרוץ את השוטרים שהקימו מחסום אנושי, על-מנת לחסום את נתיבי איילון.

המשטרה חסמה את המפגינים שניסו לרדת לנתיבי איילון כשהם צועקים "דמוקרטיה".

10:51

כביש 1 נחסם לתנועה במחלף חמד על-ידי מפגינים.

מפגינים חוסמים את כביש 1 במחלף חמד / צילום: מטה המחאה
 מפגינים חוסמים את כביש 1 במחלף חמד / צילום: מטה המחאה

10:26

אנשי ההייטק מפגינים בשעה זו בצומת עזריאלי בתל אביב, ובהמשך הם צפויים לעלות להפגנה המרכזית בירושלים. 60 אוטובוסים של עובדי ההייטק מתוכננים לצאת לכיוון ירושלים מתל אביב, הרצליה, חיפה, יוקנעם, גומא, כורסי, איירפורט סיטי ומקומות נוספים בארץ. בין החברות: קומרה קפיטל, Tlv Partners, NFX של גיגי לוי, למונייד, פאפיה גלובל, CheQ ,WIZ, SKAI אפספלייר, Disruptive, F2, Vintage, טייטו קאר, אותנטיקס, UltraSight, Psysession, INX, ורטקס, המכון הישראלי לחדשנות, אלגוסק, ליונבירד, אקטיב אימפלנטס, Starget Pharma.

10:14

לאחר שנתיבי איילון היו חסומים למשך חצי שעה ונפתחו לתנועה, כעת חוסמים מפגינים את מחלף השלום. העליות למחלף מנתיבי איילון נחסמו לתנועה מצפון ומדרום. גם רחוב קפלן בתל אביב נחסם לתנועה מרחוב אבן גבירול עד דרך מנחם בגין.

חסימות הכבישים השונות גורמות לעומסי תנועה כבדים בשעה זו.

10:09

בהפגנה המרכזית שתיערך מול משכן הכנסת בירושלים ותחל בשעה 14:00 צפויים לנאום: שר המשפטים לשעבר מטעם הליכוד דן מרידור; הילה פאר, יו"ר האגודה למען הלהט"ב; הרמטכ"ל לשעבר, דן חלוץ; פרופ' יניב רוזנאי, סגן דיקן בבית ספר למשפטים באוניברסיטת רייכמן; אמיר כוכבי, ראש עיריית הוד השרון; והחובלת הראשונה, רס"ן במיל' אורה פלד-נקש.

09:36

בשעה זו נמשך משפטו של ראש הממשלה בנימין נתניהו. הבוקר החל להעיד נצ"מ מומי משולם, ראש צוות החקירה של תיק 1000 ו-2000. הדיון היום קוצר ויסתיים בשעה 13:00 בשל עומסי התנועה בירושלים בעקבות המחאה.

מפגינים חוסמים את הכביש באיילון / צילום: פל תקשורת
 מפגינים חוסמים את הכביש באיילון / צילום: פל תקשורת

09:17

ראש הממשלה נתניהו הגיב להפגנות ליד בתי חברי הליכוד ואמר: "כשמפגינים מונעים מנציגי ציבור לבוא ולהצביע בכנסת, ומאמללים ילדה אוטיסטית, זאת לא מחאה לגיטימית. המפגינים שמדברים על דמוקרטיה, הם אלה שמביאים את קץ הדמוקרטיה כשהם מונעים מנציגי הציבור לממש את זכות היסוד בדמוקרטיה - להצביע. אני קורא למשטרה לפעול מיד ולאפשר לחברי הכנסת להגיע למשכן".

08:53

המפגינים ממשיכים בחסימות כבישים. נחסמה הכניסה לכרמיאל דרך כביש 85. במקביל, מפגינים מנסים לחסום את אחת הכניסות לנתב"ג. 

מפגינים חוסמים את הכניסה לכרמיאל דרך כביש 85 / צילום: תמונה פרטית
 מפגינים חוסמים את הכניסה לכרמיאל דרך כביש 85 / צילום: תמונה פרטית

איילון דרום סמוך באזור מחלף קק"ל נחסם לתנועה, גשר קרל באיילון וצומת הסירה נחסמו גם הם לתנועה על-ידי מפגינים.

הפגנה נגד המהפכה המשפטית בדרך נמיר ורוקח / צילום: שירי דובר
 הפגנה נגד המהפכה המשפטית בדרך נמיר ורוקח / צילום: שירי דובר

08:40

תלמידים והורים מפגינים בשעה זו ברחבי הארץ. המפגינים חסמו את צומת הכפר הירוק, בכפר סבא נערכת צעדת מחאה, והפגנות מתקיימות בקניון גבעתיים, בהרצליה, בטבעון וברחובות.

07:56

משעת בוקר מוקדמת החלו המחאות. פעילים הגיעו לביתם של חברי הכנסת טלי גוטליב, יואב קיש, אבי דיכטר ושמחה רוטמן. שישה מפגינים נעצרו ליד ביתה של ח"כ גוטליב, ושניים ליד ביתו של שר החינוך קיש. ממשטרת מחוז תל אביב נמסר כי המפגינים נעצרו לחקירה בשל הפרת הסדר הציבורי ואי-ציות להוראות השוטרים.

לדברי המפגינים, "הגענו היום כי אנו ממשיכים לחסום את ההפיכה בגופינו, לא נעצור עד שהחקיקה תבוטל".

הפגנה מחוץ לביתו של אבי דיכטר / צילום: תמונה פרטית
 הפגנה מחוץ לביתו של אבי דיכטר / צילום: תמונה פרטית

06:09

החל מהשעה 08:00 יתקיימו הפגנות תלמידים והורים תחת הכותרת "אין חינוך בלי דמוקרטיה", במוקדים רבים: בתל אביב, בצומת הכפר הירוק, הרצליה, בעמק יזרעאל, ברחובות, במודיעין, בבנימינה, בגבעתיים ובחיפה. בתל אביב מתוכננות צעדות מחאה שיתאחדו על דרך נמיר פינת שדרות רוקח. החל מהשעה 10:00 יתקיימו הפגנות ברחובות ובכיכרות. אנשי תעשיית ההייטק יפגינו במתחם שרונה בתל אביב, ומשם ימשיכו להפגנת הענק בירושלים.

בהפגנות מעורבות קבוצות מחאה רבות, בהם קבוצות של סקטורים שונים - עורכי דין, אנשי הייטק, אקדמאים, סטודנטים, רופאים ועוד. מאבק "החלוקים הלבנים" של הרופאים ומאבק "אין בריאות נפש בלי דמוקרטיה" הודיעו כי ידמו בשעה 15:00, בהפגנה מחוץ לכנסת, זירת אירוע רב-נפגעים, במחאה על הפגיעה בדמוקרטיה.

מהארגונים נמסר: "נשות ואנשי הבריאות, הרפואה ורפואת הנפש בישראל נערכות ונערכים למצב חירום לאומי ביום שני. כולנו מגוייסים לעשות הכול כדי למנוע קריסה של בריאות הציבור בישראל".