רייטינג | בדיקת גלובס

הצופים נוטשים את מהדורות החדשות. מי מהערוצים בסכנה?

בשנים האחרונות נרשמה ירידה משמעותית בצריכת החדשות בטלוויזיה - מ־1.2 מיליון צופים בחודש ממוצע ל־700־800 אלף בלבד - לצד עלייה במספר המהדורות המשודרות • בעידן של ריבוי מקורות מידע ושירותי סטרימינג, האם יש מקום לארבע מהדורות בישראל? • הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו

מימין: יונית לוי בחדשות 12, הילה קורח בחדשות 13, מיכל רבינוביץ' בכאן 11 ומגי טביבי בחדשות 14 / צילום: צילומי מסך מאתרי הערוצים
מימין: יונית לוי בחדשות 12, הילה קורח בחדשות 13, מיכל רבינוביץ' בכאן 11 ומגי טביבי בחדשות 14 / צילום: צילומי מסך מאתרי הערוצים

קשה להתווכח עם הנתונים: הצפייה במהדורות החדשות בישראל נמצאת בירידה. אם בשנים האחרונות צפו במהדורות של ימי החול בכל הערוצים בין 900 אלף ל־1.2 מיליון צופים חודשיים בממוצע (החברה היהודית והערבית גם יחד), כיום הנתונים עומדים על 700־800 אלף צופים בלבד - כך לפי נתוני ועדת המדרוג.

נזכיר כי בישראל משודרות כיום ארבע מהדורות חדשות בשעה 20:00: המהדורות המובילות שייכות לקשת 12 ולרשת 13 (שתיהן רשמו ירידה בנתונים), ואחריהן כאן 11 וערוץ 14. הרייטינג המצרפי בינואר 2021 (טרום כניסת ערוץ 14 למדידה) עמד על 34.8%, ואילו בינואר 2023 היה מדובר על 30.3% בלבד. 

העיתונאית אילה חסון הודיעה: עוזבת את רשת 13 ועוברת ל"כאן"
הנדל לקרעי: ותר על חסינותך שאוכל לתבוע אותך דיבה
אבי טיומקין: "אם ההפיכה המשטרית תצא לפועל, ישראל בדרך להיות טורקיה"  

בהסתכלות על השנה האחרונה, נתוני השיא נרשמו במרץ עם כ־840 אלף צופים חודשיים בממוצע, ונתוני השפל נרשמו בספטמבר עם 670 אלף צופים בלבד. הרייטינג המצרפי הנמוך ביותר נרשם באוקטובר, עם 26.5%.

באופן מסורתי, אירועים מז'וריים כמו שידור המונדיאל בערוץ כאן 11 משפיעים על נתוני הצפייה, וכן ידוע כי בחודשי החורף שיעור הצפייה עולה, ובחודשי הקיץ יש מגמת ירידה. אך לשינויים העכשוויים יש סיבות עמוקות יותר.

הראשונה היא שטף מקורות המידע - כיום לצרכני חדשות יש הרבה אפשרויות להתעדכן במתרחש במהלך כל היום, הן בשידורי הטלוויזיה ובאתרי האינטרנט, והן ברשתות החברתיות, בוואטסאפ, בפושים מהאפליקציות וכו'. מדובר במגמה שמתגברת ומשתכללת, ויהיה קשה להחזיר את הגלגל לאחור.

סיבה נוספת לירידה בצפייה הליניארית בערוצי הברודקאסט קשורה לתחרות מול שירותי הסטרימינג. כשנטפליקס, דיסני פלוס ואחרים "גונבים" את הצופים בשעות הפריים־טיים או הפרה־פריים, המהדורות מושפעות ישירות. כדי לשנות מצב זה נדרשת התערבות רגולטורית, אך ספק אם זו תתרחש בקרוב.

הירידות הבולטות

גם מבחינת שחקניות החדשות חלו לא מעט שינויים בשנים האחרונות. התאגיד החל לשדר ב־2018, בינואר 2019 הושלם המיזוג בין רשת לערוץ 10, קשת שידרה לבד בערוץ 12, וערוץ 20 נמדד לתקופה קצרה בוועדת המדרוג, אולם לאחר מכן הופסקה המדידה וחודשה בדצמבר 2021. 

נתחיל עם המהדורה המובילה, של חדשות 12, שהיא גם היחידה ששומרת על נתון דו־ספרתי. אם בשנת 2021 נרשמו נתונים הקרובים ל־20%, בינואר 2022 הממוצע ירד ל־17%, ובינואר 2023 הנתון הממוצע כבר עמד על 15%. עם זאת, מדובר בנתון שהוא פי שניים מזה של מהדורת חדשות 13 שנמצאת במקום השני, ושווה לסך הרייטינג של שלוש המהדורות המתחרות גם יחד.

גם במקרה של חדשות 13, שם הערוץ התמודד עם שינויים בהנהלה, רואים תנודות והיחלשות. בשנת 2020 הממוצע החודשי של מהדורות החדשות עמד על 8.9%, שנה לאחר מכן הוא התחזק ל־9.8%, ב־2022 הנתון עמד על 8.7%, ובינואר האחרון ירד ל־7.5%.

השבוע הודיעה אחת הטאלנטיות המובילות של ערוץ 13, אילה חסון, כי היא עוברת להגשת תוכנית יומית בכאן 11 וברשת ב' - מהלך שיהיה מעניין לעקוב אחר השלכותיו גם בגזרה זו. זמן קצר קודם לכן הודיע העיתונאי שרון גל כי הוא עובר לערוץ 14, שם יגיש את מהדורת החדשות הראשית יחד עם מגי טביבי (ראו בהמשך). גם למהלך הזה עשויות להיות השפעות על המתחרים.

משדרים אופטימיות

עבור שני המתחרים שנחשבים חלשים יותר, התמונה אופטימית. נתחיל עם כאן 11, אשר שומר על יציבות יחסית: אם בינואר 2020 עמדו נתוני מהדורת החדשות סביב ה־4%, בינואר 2021 הנתון הממוצע היה 4.2%, בינואר 2022 נרשמה היחלשות ל־3.8%, ובינואר 2023 עלייה ל־4.6%.

כאמור, הצפייה במהדורות החדשות אינה מנותקת משידורי הפרה־פריים והפריים־טיים. במקרה של כאן 11, ניתן לראות כי גם לאחר המונדיאל נרשמה עלייה עקבית ברייטינג של מהדורת החדשות, שכעת נמצאת קרוב מאוד לרשת 13 בנתונים (ובפילוח לדקות, אף עוקפת אותה לעתים). בשיא עמד הרייטינג על 6.1%.

באופן מפתיע, האיום בסגירת התאגיד - נושא שמרחף מעל השידור הציבורי מאז כניסתו לתפקיד של שר התקשורת החדש, שלמה קרעי - הוביל לעלייה בצפייה בו. בין אם מתוך סולידריות, ובין אם מתוך עלייה במודעות לתכני התאגיד, התוצאה זהה. בנוסף, לפי סקרים שפורסמו בתקשורת, מהדורת החדשות של התאגיד נתפסת כיותר הגונה מהמהדורות המתחרות.

אגב, לפי נתוני התאגיד, מאז האיחוד של חטיבת החדשות ומכאן (הערוץ בערבית), מהדורת החדשות של מכאן זינקה בכ־450% ברייטינג. אם באוגוסט 2022 עמד הרייטינג בקרב משקי הבית הערביים על 1.5%, בפברואר 2023 כבר מדובר ב־7%. נקודת השיא הייתה קרוב ל־10%. הדגימה מתבצעת על 320 אלף משקי בית בחברה הערבית.

העלייה ברייטינג מיוחסת לשיפור תוצרי החדשות בערבית, לאחר האיחוד בין שתי החטיבות. זאת בין היתר בזכות תעדוף תכנים, ניתוח מדויק שלהם והתאמתם לקהל היעד (כולל ברשתות החברתיות) וכן יותר דיווחים מהשטח.

הקפיצה היחידה שייכת למהדורה של ערוץ 14: מרייטינג ממוצע של 1.8% בינואר 2022 ל־3.2% בינואר 2023. החודש כבר נרשם נתון שיא, עם 5.5%. ייתכן כי האופוזיציה שהערוץ מעמיד לשאר הערוצים מהווה כתובת לאוכלוסייה שלא צופה בערוצים אחרים - אם כי כך היה מיומו הראשון, ואילו מגמת העלייה היא בחודשים האחרונים. זאת ניתן לייחס, אולי, להתמקצעות בעבודה על המהדורה.

על כל פנים, בערוץ 14 חיפשו כאמור חיזוק נוסף למהדורה, ומכאן ההכרזה על הצטרפותו של שרון גל. מדובר במהלך מעניין המכוון להגשה זוגית, אחרי שזו כמעט נעלמה מהערוצים המתחרים.

אין מקום לכולם

שילוב כל הנתונים והשחקנים מעלה את התהייה האם יש מקום לארבע מהדורות חדשות בישראל. לדברי ד"ר אורנית קליין־שגריר, מרצה בכירה בחוק לפוליטיקה ותקשורת במכללה האקדמית הדסה, "כשמסתכלים על הירידה הכללית ברייטינג, אפשר להעריך שאין מקום לארבע שחקניות, ולו רק בגלל הסיבה המסחרית הפשוטה - קשה להחזיק ארבע מהדורות עם רייטינג גבוה בשוק הפרסום".

בעיה נוספת, אומרת ד"ר קליין־שגריר, קשורה בשכפול. "כשעוברים בין הערוצים השונים, רואים את אותם האייטמים באותו נושא. זה שכפול של הליינאפ פי 4. אם זה ימשיך ככה, אין באמת הצדקה. צריך שכל מהדורה תמצא את הנושאים שפחות מדברים עליהם, ושאינם בראש סדר היום הציבורי, ותכניס אותם פנימה.

"הסטודנטים שלי כבר לא צופים במהדורות החדשות בשעה שמונה בערב, אבל יש משמעות לאייטמים שונים, כי אחר־כך הם מתפרסמים ברשתות החברתיות".