מייקל בלומברג בטור ל"ניו יורק טיימס": "ישראל בדרך לאסון"

בלומברג, מייסד ענקית החדשות ותורם ותיק ובולט של ישראל, פרסם ב"ניו יורק טיימס" טור ביקורת נגד המהפכה המשפטית • "ממשלת נתניהו מסכנת את הבריתות של ישראל ברחבי העולם, והנזק הכלכלי עלול לגרום לעלות שמשלמת בריטניה על הברקזיט להיראות אפסית"

מייקל בלומברג / צילום: Associated Press, Nariman El-Mofty
מייקל בלומברג / צילום: Associated Press, Nariman El-Mofty

"הנזק הכלכלי כבר כאן": המיליארד היהודי-אמריקאי מייקל בלומברג פרסם היום (א') טור דעה חריף ב"ניו יורק טיימס" נגד המהפכה המשפטית שמקדם שר המשפטים יריב לוין. 

"יצאנו מודאגים יותר": מאחורי הקלעים של פגישת בכירי ההייטק עם השר לוין 
ההתנגדויות נדחו: פסקת ההתגברות עברה סופית לקריאה ראשונה 
המהפכה המשפטית והכלכלה: האזהרות מצטברות והרכבת דוהרת לתהום | אורי פסובסקי, פרשנות

בלומברג הוא איש עסקים, פוליטיקאי ופילנתרופ יהודי-אמריקאי, מייסדה של בלומברג - חברת החדשות והמידע הפיננסי הנודעת, ומי שכיהן כ-12 שנים כראש עיריית ניו יורק. על-פי מגזין "פורבס", בלומברג הוא אחד מעשירי תבל, והונו עומד על כ-76 מיליארד דולר.

בלומברג תורם רבות גם לגופים יהודיים וישראלים. כך, למשל, הוא תרם 50 מיליון דולר לבניית תחנת מד"א בירושלים. בלומברג נחשב לידיד בולט של ישראל וביקר בארץ לא מעט פעמים. 

"במשך יותר מ-20 שנות חיים ציבוריים תמכתי בתקיפות בישראל ובאנשיה הן בדיבור והן במעשים, כולל בבניית מתקנים רפואיים בה, בהקמת מרכז מנהיגות, תמיכה בתוכניות החדשניות המקומיות שלה ומימון מטרות טובות אחרות", כתב בלומברג. "מעולם לא התערבתי בפוליטיקה הפנימית שלה או ביקרתי את יוזמות הממשלה שלה. אבל האהבה שלי לישראל, הכבוד שלי לאנשיה והדאגה שלי לגבי עתידה מביאים אותי כעת לדבר נגד הניסיון של הממשלה הנוכחית לבטל למעשה את מערכת המשפט העצמאית של האומה.

תיקוני החקיקה במסגרת הרפורמה המשפטית:

● שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים כך שהקואליציה תשלוט במינויים - אושר לקריאה שנייה ושלישית. נעצר לפני ההצבעה במליאה לאחר שהונח על שולחן הכנסת
● שופטי בג"ץ לא יוכלו לפסול חוקי יסוד - אושר בקריאה ראשונה
● על-מנת לפסול חוק תידרש הסכמה של 12 מתוך 15 שופטי בג"ץ - אושר בקריאה ראשונה
● פסקת התגברות תאפשר לכנסת לחוקק מחדש חוק שנפסל ברוב של 61 חברי כנסת - אושר בקריאה ראשונה
● בית המשפט לא יוכל להעביר ביקורת שיפוטית על מינוי שרים (חוק "דרעי 2") - אושר בקריאה ראשונה
● בית המשפט לא יוכל לפסול החלטות ממשלה ונבחרי ציבור בשל עילת הסבירות - אושר לקריאה שנייה ושלישית
● הייעוץ המשפטי לממשלה לא יחייב. שרים יוכלו למנות יועצים מטעמם - לא מקודם
● פירוק לשכת עורכי הדין - עבר קריאה טרומית
● הכפפת מח"ש לשר המשפטים - עבר בקריאה טרומית

לדברי בלומברג, "על-פי הצעת הקואליציה החדשה, רוב רגיל של הכנסת יכול לבטל את בית המשפט העליון של המדינה ולרמוס את זכויות הפרט, לרבות בנושאים כמו חופש דיבור ועיתונות, שוויון זכויות למיעוטים וזכויות הצבעה. הכנסת יכולה אפילו להרחיק לכת ולהכריז כי החוקים שהיא מחוקקת אינם ניתנים לביקורת על-ידי מערכת המשפט, מהלך שמזכיר את המשפט הידוע לשמצה של ריצ'רד ניקסון: 'כשהנשיא עושה את זה, זה אומר שזה לא בלתי חוקי'.

"ממשלתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו מחזרת אחרי אסון בניסיון לתבוע את אותו הכוח, ומסכנת את הבריתות של ישראל ברחבי העולם, את ביטחונה באזור, את כלכלתה בבית ואת עצם הדמוקרטיה שעליה נבנתה המדינה". 

"הנזק הכלכלי כבר מורגש"

"הנזק הכלכלי כבר מורגש, כפי שהראתה נפילת השקל", הוסיף בלומברג. "שורה רחבה של מנהיגים עסקיים ומשקיעים התבטאו נגד הצעת הממשלה, בפומבי ובפרטי. ובסימן מטריד, כמה אנשים כבר החלו למשוך כסף מהמדינה ולהעריך מחדש את התוכניות שלהם לצמיחה עתידית שם. כבעלים של חברה גלובלית, אני לא מאשים אותם.

"חברות ומשקיעים מייחסים ערך עצום למערכות שיפוט חזקות ועצמאיות' מכיוון שבתי משפט מסייעים להגן עליהן - לא רק מפני פשע ושחיתות, אלא גם מפני מדיניות יתר של הממשלה. לא פחות חשוב - הם מגנים על מה שהעובדים שלהם מעריכים ביותר: זכויות וחירויות הפרט". 

"למעשה," חידד בלומברג, "העלייה יוצאת הדופן במעמדה הכלכלי של ישראל בדור האחרון עשויה להיות ההישג הגדול ביותר של נתניהו. אפשר לומר שאף ראש ממשלה לא עשה יותר כדי להפוך את כלכלת מדינתו למעצמה עולמית. ואולם, אלא אם כן ישנה מסלול, נתניהו מסתכן בהשלכת כל ההתקדמות הזו - ואת מורשתו שהרוויח בזיעה - לפח. הנזק הכלכלי עלול לגרום לעלות שמשלמת בריטניה על הברקזיט להיראות אפסית". 

בדבריו מצטרף בלומברג לשורה ארוכה של אנשי מפתח וכלכלנים בכירים שמזהירים מפני המהפכה המשפטית שמקדמת ממשלת ישראל בשבועות האחרונים, וביניהם זוכה פרס נובל פרופ' דניאל כהנמן, הכלכלן פרופ' נוריאל רוביני והכלכלן פרופ' יעקב פרנקל.