נביא הזעם שחזה את משבר 2008 מצטרף למחאה נגד המהפכה המשפטית

עשרות כלכלנים בכירים, ובניהם פרופ' נוריאל רוביני, הצטרפו לעצומה נגד המהפכה המשפטית של רה"מ נתניהו ושר המשפטים לוין • בגילוי הדעת נכתב: "אנו מתריעים בתוקף נגד היוזמות הנוכחיות של הקואליציה, שמשמעותן היא שינוי יסודי של שיטת המשטר בישראל וסכנה לעתיד המשק והכלכלה הישראלית"

פרופ' נוריאל רוביני / צילום: Roubini Macro Associates
פרופ' נוריאל רוביני / צילום: Roubini Macro Associates

עשרות כלכלנים בכירים מהארץ ומהעולם הצטרפו לגילוי הדעת שפרסמו מאות כלכלנים בשבוע שעבר, שבו הזהירו מפני המהפכה המשפטית שמקדמת הממשלה.

בין הכלכלנים שהצטרפו לגילוי הדעת:  הכלכלן פרופ' נוריאל רוביני; נשיא אוניברסיטת בן גוריון, פרופ' אבישי ברוורמן; וג'יימי ויינבלט, רקטור אוניברסיטת בן גוריון ונשיא מכללת ספיר. ההצטרפות לגילוי הדעת מגיע על רקע אזהרות הבנקים ובתי ההשקעות מהעולם לגבי המהפכה המשפטית.

ג'יי פי מורגן: דירוג האשראי של ישראל עלול לרדת בעקבות הרפורמה המשפטית 
נביא הזעם שחזה את משבר 2008 בראיון מיוחד לגלובס: "מחירי הדיור בישראל יירדו, אבל מי שלווה הרבה יהיה במצוקה" 
מאות כלכלנים מזהירים: "המהפכה המשפטית תגרום לנזק חסר תקדים" 

בגילוי הדעת נכתב: "אנו מתריעים בתוקף נגד היוזמות הנוכחיות של הקואליציה, שמשמעותן היא שינוי יסודי של שיטת המשטר בישראל וסכנה לעתיד המשק והכלכלה הישראלית". 

הכלכלנים הסבירו כי "הפגיעה בעצמאות הרשות השופטת תגביר מאוד את הסבירות לפגיעה בדירוג האשראי של ממשלת ישראל ובגיוסי ההון של חברות ישראליות". 

הכלכלנים הזהירו מפני "הפגיעה ביכולת הממשלה וחברות במגזר העסקי לגייס מקורות מימון לירידה בהיקף ההשקעות", אשר "תפגע בראש ובראשונה בענף ההייטק הישראלי, קטר הצמיחה של המשק. פגיעה זו צפויה להתעצם לנוכח המשבר המסתמן בענף והאפשרות שחברות הייטק יעתיקו את מרכזיהן אל מחוץ לגבולות המדינה".

בנוסף הזהירו הכלכלנים מ"בריחת מוחות" - הגירה בעלת השלכות על חוסנה הכלכלי של מדינת ישראל, בשל השילוב בין הפגיעה בענף ההייטק לבין הפגיעה בזכויות הפרט עקב היחלשות מערכת המשפט.

בין החותמים המקוריים על המכתב:  זוכה פרס נובל לכלכלה, פרופ' דניאל כהנמן; יושבי-ראש המועצה הלאומית לכלכלה לשעבר, פרופ' יוג'ין קנדל ופרופ' מנואל טרכטנברג, שייעצו בעבר לראש ההמשלה בנימין נתניהו; המשנים לשעבר לנגידי בנק ישראל, צביקה אקשטיין ואביה ספיבר; פרופ' עומר מואב, לשעבר היועץ הכלכלי של שר האוצר; מנכ"ל משרד האוצר לשעבר, פרופ' אבי בן בסט; פרופ' אודי ניסן, לשעבר הממונה על התקציבים במשרד האוצר; וכלכלנים נוספים.