"נזק בעוצמה גדולה משצפינו": מכתב כלכלנים בכירים נוסף נגד ההפיכה המשפטית

מאות כלכלנים בכירים במכתב שני מתריעים נגד ההפיכה המשפטית: מאז פרסום גילוי הדעת הראשון הצטברו אינדיקציות רבות לכך שהנזקים לכלכלה עלולים להתממש בעוצמה ובמהירות גדולים מאלו שצפינו • "הניסיון שנצבר במדינות אחרות שבהן התעלמו פוליטיקאים מאזהרות כלכלנים - כמו שקרה בבריטניה רק לפני מספר חודשים – מלמד שהתעלמות כזו עלולה לעלות לכולנו ביוקר"

יעקב פרנקל / צילום: איל יצהר
יעקב פרנקל / צילום: איל יצהר

מאות כלכלנים בכירים חתמו על מכתב נוסף נגד ההפיכה המשפטית שמקדמת הממשלה. לפי המכתב, "בשבועות האחרונים ניכרים סימנים ראשונים של בריחת הון אשר מחייבת את בנק ישראל להמשיך בהעלאות ריבית בקצב מהיר. גם אם השווקים יתייצבו בסופו של דבר בטווח הקצר, הרי שהניסיון שנצבר ממדינות אחרות שבהן הייתה פגיעה בעצמאותם של מוסדות משפטיים וכלכליים, וכן מחקר כלכלי מעשרות השנים האחרונות, מצביעים על כך שבטווח הארוך צפויה להיגרם פגיעה ארוכת טווח בתוואי הצמיחה של המשק ובאיכות החיים של תושבי ישראל. עדיין לא מאוחר לעצור את הרכבת לפני התהום".

במכתב מתייחסים הכלכלנים גם לאזהרות ששיגרו מנהיגי העולם ומוסדות פיננסים בינלאומיים: "לאזהרות אלה הצטרפו קולות רבים מהעולם, ובכלל זה סוכנויות דירוג אשראי, קרנות הון זרות שהורו לחברות להוציא כספים מישראל, וחברות ישראליות אשר מוציאות כספים מישראל ושוקלות להעתיק פעילות לחו"ל. לכך מצטרפות אזהרות של ידידי ישראל בעולם, לרבות הנשיא ביידן והנשיא מקרון, של ארגון ה-OECD, ושל העיתונות הכלכלית העולמית, לרבות האקונומיסט שסבור כי הרפורמות "יפגעו במדינה מבית ומחוץ," הפייננשל טיימס שקובע כי "אלה ימים קודרים לישראל," ובלומברג שמעלה 'חששות משינוי משטרי'".

בנוסף כתבו הכלכלנים: "אנו קוראים לממשלת ישראל להקשיב לקולות האזהרה הרבים מבית ומחו"ל, וביניהם קולות של כלכלנים בכירים שאתם נהג ראש הממשלה להתייעץ לאורך השנים. הניסיון שנצבר במדינות אחרות שבהן התעלמו פוליטיקאים מאזהרות כלכלנים - כמו שקרה בבריטניה רק לפני מספר חודשים - מלמד שהתעלמות כזו עלולה לעלות לכולנו ביוקר".

בין החותמים על המכתב פרופ' יעקב פרנקל, פרופ' איתן ששינסקי, פרופ' מנואל טרכטנברג, פרופ' מרטי אייכנבאום, פרופ' יוג'ין קנדל, פרופ' ניקול אדלר, פרופ' עומר מואב, פרופ' אבישי ברוורמן, פרופ' צביקה אקשטיין, פרופ' אליס ברזיס, פרופ', אבי בן בסט, פרופ' אודי ניסן, פרופ' דני צידון, פרופ' מישל סטרבצ'ינסקי, פרופ' ראובן גרונאו, פרופ' רפי מלניק, פרופ' נתן זוסמן, פרופ' יוסי שפיגל, פרופ' משה חזן, פרופ' איתי אטר