פרטים על הפיצוץ המסתורי בנורד סטרים: יאכטה פולנית, צוות של שישה אנשים

בספטמבר האחרון התרחש פיצוץ שהשבית את צינור הגז החשוב ביותר לרוסים, דבר שגרם לאובדן הכנסה של עשרות מיליארדי אירו בשנה • כעת חושפים כלי תקשורת גרמנים ואירופיים פרטים ראשונים מהחקירה, שמצביעה על גורמים אוקראינים כאחראים אפשריים למתקפה

פועלים עובדים על צינורות נורד סטרים 2 ברוסיה, ב-2019 / צילום: Reuters, Anton Vaganov
פועלים עובדים על צינורות נורד סטרים 2 ברוסיה, ב-2019 / צילום: Reuters, Anton Vaganov

מאז שאירע בסוף ספטמבר, הפיצוץ המסתורי שהשבית את צינור הגז החשוב ביותר של רוסיה - נורדסטרים - שייצא גז טבעי לגרמניה בכמויות עתק, היה אפוף מסתורין. כעת חושפים שורה של כלי תקשורת גרמנים ואירופיים פרטים ראשונים מהחקירה שהתנהלה מאז, ושמצביעה לראשונה על גורמים אוקראינים כאחראים אפשריים למתקפה. הפיצוץ שינה את מצבה הכלכלי של רוסיה, וגרם לאובדן אפיק הכנסה של עשרות מיליארדי אירו בשנה למוסקבה.

אחת העסקאות הביטחוניות הגדולות של ישראל: האם המכירה של חץ 3 לגרמניה בדרך לסגירה?

שיעור מפולין: מה עשתה רפורמה משפטית שנויה במחלוקת להייטק 

לפי הפרטים החדשים שהתפרסמו הבוקר בשבועון "די צייט" ובכלי תקשורת נוספים, מי שאחראים לפיצוץ הם צוות של שישה בני אדם - חמישה גברים ואשה אחת. הם השתמשו בדרכונים מזויפים, ברמה גבוהה לפי הדיווחים, בין היתר כדי לשכור יאכטה מחברה פולנית ב-6 בספטמבר. החברה הפולנית מקושרת לאנשי עסקים אוקראינים, ולדברי המקורות המודיעיניים שצוטטו, מצביעה על קשר כלשהו למדינה. היאכטה הפליגה מגרמניה ועגנה באי דני קטן בשם כריסטיאנס-או הסמוך לאי הדני הגדול בורנהולם, שלידו עובר תוואי צינורות נורד סטרים.

החשד: צוות "קומנדו אוקראיני"

בנוסף לצינור נורד סטרים הכפול המקורי הפועל מזה כעשור הושלמה בשנתיים האחרונות הנחתו של צינור נורד סטרים 2, שהיה אמור להכפיל את יצוא הגז הרוסי לגרמניה ולאירופה ל-110 מיליארד קוב בשנה. בפיצוץ המסתורי, שהתרחש ב-26 בספטמבר, נפגעו ככל הנראה שני הצינורות (נשיא רוסיה אמר בעבר כי רק שלושה מארבעה צינורות נפגעו). הרשויות האירופיות החוקרות את הפיצוץ הצליחו ככל הנראה לקשור את היאכטה אליו על ידי מציאת שאריות של חומר נפץ על השולחן ביאכטה, הרבה אחרי שהוחזרה לבעלים.

הצוות שביצע את התקיפה כלל קפטן, שני צוללנים, שני עוזרי צלילה ורופאה, לפי הדיווחים. הם הביאו את חומרי הנפץ לנמל רוסטוק במשאית מבעוד מועד. הצוות הפליג מהנמל הגרמני ב-6 בספטמבר ויום לאחר מכן עגן בנמל Wieck הקטן יחסית. כלי התקשורת הגרמנים מדווחים כי "טיפ" שהתקבל משירות ביון מערבי מפנה אצבע מאשימה ל"קומנדו אוקראיני", וסייע לחיפושים אחרי היאכטה.

עם זאת, כלי התקשורת מדגישים כי לא ברור אם המבצע יצא לפועל בברכת הממשלה בקייב, או אפילו בידיעתה. יש מי שהעלו את האפשרות כי הקשרים לאוקראינה "נוצרו מלאכותית" כדי לקשור בין הפיצוצים למדינה ולהאשים את קייב בהם.

גורמים רשמיים בגרמניה ובאירופה סירבו להגיב על הדיווחים הבוקר, שמתווספים לדיווח ב"וושינגטון פוסט", לפיו האמריקאים סבורים כי הרוסים אינם עומדים מאחורי הפיצוץ, שכאמור גרם להם נזק כלכלי. סגירת נורד סטרים לשימוש הביאה לרכש מוגבר של גז נוזלי באירופה מארה"ב ומקטאר, ולהזרמה מוגברת של גז טבעי מנורבגיה. בעזרת חורף חם יחסית, אירופה הצליחה לצלוח את המשבר שנוצר עם הפסקת הזרמת הגז הרוסי נכון לעכשיו, אך המחירים עדיין גבוהים פי שניים-שלושה מהממוצע בעבר ומשבר עלול להתפתח בחורף הקרוב.