חברת בנייה הפרה התחייבות לשפץ דירה כחלק מתמ"א 38. מה קבע ביהמ"ש?

בית משפט השלום אישר פסק בוררות שניתן נגד חברת דוד אזולאי בגין הפרת התחייבותה לשפץ דירה של דייר מבוגר בפרויקט תמ"א 38/1 בחולון • החברה תשלם לדייר כ-450 אלף שקל

הדירה במהלך השיפוץ שהחל ב־2017 ועדיין לא נגמר / צילום: יח''צ
הדירה במהלך השיפוץ שהחל ב־2017 ועדיין לא נגמר / צילום: יח''צ

בית משפט השלום בבת ים אישר פסק בוררות שניתן נגד חברת דוד אזולאי הנדסה אזרחית בע"מ, וחייב אותה לשלם לבעל נכס בפרויקט תמ"א 38/1 (חיזוק ותוספות) בחולון כ-450 אלף שקל בתוספת הוצאות עורך דין, בגין הפרת התחייבותה לשפץ את דירת התובע.

מה קורה כשאחד מבעלי הדירות בפרויקט פינוי-בינוי מקבל תמורה גבוהה יותר
רצף הנתונים הנדיר שמכניס את ענף הנדל"ן לאי-ודאות וזורע את משבר ההיצע הבא
הנחות של 400 אלף שקל על דירה: עכשיו זה רשמי - מחירי הנדל"ן בירידה   

עובדות המקרה: הנתבעת, חברת דוד אזולאי, חתמה באפריל 2015 על הסכם עם בעלי נכסים ברחוב הופיין 7 בחולון, לרבות התובע - אדם בן 80. לפי ההסכם, החברה תבצע פרויקט תמ"א 38/1 (חיזוק ותוספות). ההיתר עבור העבודות התקבל ביולי של אותה שנה.

בהמשך ביקשה החברה תיקון להיתר, שכלל בעיקר שינויים בדירות הגג שהחברה תכננה לבנות. הדבר הוביל להתנגדות הדיירים, מה שמנע מהחברה לקבל את ההיתר.

הסכם פשרה שנחתם בין שני הצדדים קבע כי הדייר יחזור בו מהתנגדויותיו, שני הצדדים מוותרים על טענותיהם ההדדיות, וכנגד זה התובע יעזור בהשגת הסכמת שאר בעלי הדירות, ובתמורה לכך מתחייבת החברה "לשפץ את דירתו, לתת לדייר חניה חלופית לזו שהייתה לו, כזכות ראשונה לבחור בין החניות שיוקמו עבור הדיירים ולמחסן שייבנה עבורו".

עוד סוכם כי "עבודות שיפוץ הדירה תימשכנה ברציפות ותסתיימנה תוך חודשיים, והתובעת (החברה) תישלם לתובע סך של 5,500 שקל דמי שכירות למשך חודשיים כנגד תקופת השיפוץ".

עבודות השיפוץ החלו בחודש ספטמבר 2017, אולם מעולם לא הסתיימו.

בעל הנכס הגיש תלונה כעבור יותר משנה לבית משפט השלום בתל אביב, שהחליט על עיכוב הליכים ועל העברת התיק לבוררות בפני השופט בדימוס דן מור, שקיבל את התביעה ופסק לטובת התובע כ-520 אלף שקל כולל שכר-טרחת עורך דין.

תגובות: עו"ד נעה ברגר, שייצגה את בעל הנכס בתיק החל מסוף שנת 2021, מציינת כי על אף הניצחון המשפטי, "בסופו של דבר הנתבעים הצליחו לאמלל את ימי זקנתו של התובע, להרוס את שלוותו ולשלול ממנו במשך שנים את הזכות לקיום בכבוד. גם התביעה שכנגד אשר הגיש היזם כלפי התובע נדחתה כולה בפסיקת הבורר, שאף קבע כי לסברתו התביעה שכנגד לא הייתה אלא ניסיון להללך אימים על התובע".

מקבוצת דוד אזולאי נמסר: "מרגע תחילת הפרויקט מר ארזי פעל בצורה כוחנית והעלה אינספור דרישות בעיתיות שעיכבו את העבודות, שבראשן הדרישה לפצל את דירתו לשתי יחידות דיור באופן בלתי חוקי. עם זאת, מיד עם פסיקת בית הדין בהליך הבוררות, החלנו בתהליך העברת הכסף שנפסק לטובתו של ארזי, אלא שאז קיבלנו צו עיקול מעיריית חולון על סכום הכסף שנפסק עבורו בשל חובותיו של מר ארזי לעירייה. עובדה זו מונעת מאיתנו כעת למלא את פסיקת הדין.

"פנינו לבאי-כוחו על-מנת של שיפעלו להסדרת צווי העיקול בכדי שנוכל להעביר את הכסף, אך נתקלנו בחוסר שיתוף-פעולה. מצער לראות ייצוג משפטי שמעדיף לעשות על הלקוח שלו ספין תקשורתי במקום באמת לפעול למענו".