נתניהו: "משהה את החקיקה כדי להגיע להסכמה רחבה, פסק זמן להידברות"

רה"מ מסר הערב הצהרה לתקשורת, לאחר שהודיע אמש על פיטורי שר הביטחון גלנט וגרר מחאה ושביתה כללית במשק • נתניהו: "ננסה להגיע להסכמה רחבה במהלך מושב הכנסת הבא. נביא רפורמה שתחזיר את האיזון בין הרשויות, תוך שימור ואף חיזוק של זכויות הפרט" • לפיד: "לתת לנשיא לקבוע מנגנון הידברות ולהסתמך עליו" • מובילי המחאה: "כל עוד החקיקה תימשך ולא תיגנז, אנחנו נהיה ברחובות"

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם, "ג'רוזלם פוסט"
ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם, "ג'רוזלם פוסט"

ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע הערב על הקפאת החקיקה של המהפכה המשפטית עד למועד הקיץ של הכנסת כדי להגיע להסכמה רחבה. בתגובה לנאום, יו"ר ההסתדרות הודיע על ביטול השביתה מחר. 

"לפני 3,000 שנים, כאן בירושלים, התרחש משפט שלמה", אמר נתניהו בתחילת נאומו, שתוכנן כבר לשעות הבוקר אך נדחה עד לשעות הערב בשל הדיונים עם חברי הקואוליציה. "שתי נשים באו לפניו, וכל אחת טענה שהיא האמא האמיתית של אותו תינוק. המלך שלמה ציווה להביא חרב ולבתר את התינוק. לחתוך אותו לשניים. אישה אחת הייתה מוכנה לקרוע את התינוק לשניים, אבל האישה השניה סירבה בתוקף, והתעקשה שהתינוק יישאר חי ושלם. גם היום, שני הצדדים במחלוקת הלאומית טוענים לאהבת התינוק", אמר נתניהו. 

"אני ער למתח העצום שנצבר בין שני המחנות, בין שני חלקי העם. אני קשוב לרצונם של אזרחים רבים להפיג את המתח הזה. אבל יש דבר אחד שאינני מוכן לקבל: יש מיעוט קיצוני שמוכן לקרוע את המדינה שלנו לגזרים. הוא נוקט באלימות. מצית אש. מאיים לפגוע בנבחרי ציבור. מלבה מלחמת אזרחים - וקורא לסרבנות שהיא פשע נורא".

"מדינת ישראל לא יכולה להתקיים בלי צה"ל, וצה"ל לא יכול להתקיים עם סרבנות", המשיך נתניהו. "סרבנות מצד אחד תוביל לסרבנות מצד השני. סרבנות זה קץ המדינה. אני דורש, דורש! מראשי זרועות הביטחון להתנגד בתקיפות לתופע הסרבנות. לא להכיל אותה, לא להבין אותה, ולא לקבל אותה. לעצור אותה. אלו שקוראים לסרבנות, לארנגיה ולאלימות, קורעים את התינוק לגזרים. אבל רובם של אזרחי ישראל, משני צידי המתרס, לא מוכנים לקרוע את התינוק ואת העם לגזרים. אני אינני מוכן לקרוע את העם לגזרים. במשך שלושה חודשים קראתי פעם אחרי פעם להידברות, ואמרתי שאהפוך כל אבן כדי להגיע לפתרון. כי אני זוכר, אנחנו זוכרים, שאיננו עומדים מול אויבים. אנו עומדים מול אחים. אני אומר כאן ועכשיו - אסור שתהיה מלחמת אחים". 

"אנחנו נמצאים בנתיב של התנגשות מסוכנת בחברה הישראלית. משבר שמסכן את האחדות הבסיסית בינינו. משבר כזה מחייב את כולנו לפעול באחריות", אמר נתניהו.

"אתמול קראתי את מכתבו של בני גנץ, בו הוא מתחייב להיכנס בתום לב להידברות על כלל הסוגיות. יש עוד אנשים שתומכים בגישה הזאת. להם אני מושיט את ידי ועושה את זה לאחר שקיבלתי את הסכמתם של רוב חברי. כשיש אפשרות למנוע מלחמת אחים בהידברות, אני לוקח פסק זמן להידברות". 

"אני נותן הזדמנות אמיתית להידברות אמיתית. אנחנו עומדים על הצורך להביא את התיקונים הנחוצים במערכת המשפט, וניתן את ההזדמנות כדי להשיג אותם בהסכמה רחבה. זו מטרה שאין כמוה. מתוך אחריות לאומית, מתוך הרצון למנוע קרע בעם, החלטתי להשהות את הקריאה השנייה והשלישית של החוק במושב הזה של הכנסת. כדי לנסות להגיע להסכמה רחבה במהלך מושב הכנסת הבא. נביא רפורמה שתחזיר את האיזון בין הרשויות, תוך שימור ואף חיזוק של זכויות הפרט".

"אני פונה לתומכי המחנה הלאומי: יש לנו את הרוב לעשות זאת לבד בכנסת, עם תמיכה עצומה בעם. רבבות מתומכינו הגיעו הערב לירושלים כדי לתמוך ברפורמה. כדי לומר - צריך שינוי, צריך רפורמה. אני רוצה להגיד: אני גאה בכם. אתם לא אזרחים סוג ב'. אני מעריך את זה שיצאתם היום לרחובות הבירה שלנו כדי להשמיע את קולכם הדמוקרטי. את הקול שלכם, שלנו - אף אחד לא ישתיק".

"אני חייב להגיד עוד משהו. הגעתם בצורה ספונטנית, לא מאורגנת, לא ממומנת, לא בדחיפה תקשורתית, עם כל הלב ועם כל הנשמה. ריגשתם אותי. אני מבקש מכם דבר אחד: תמשיכו לנהוג באחריות ואל תיגררו לשום פרובוקציה. הדרך שלנו צודקת, רוב גדול בציבור מכיר היום בנחיצות של רפורמה דמוקרטית במערכת השמפט. לא ניתן שיגזלו מהעם את הבחירה החופשית שלו. לא נוותר על הדרך לשמה נבחרתי. אבל כן נעשה ניסיון להשיג הסכמה רחבה".

"אזרחי ישראל, אנחנו חיים בדור של תקומה. ההיסטוריה נותנת לנו הזדמנות יוצאת דופן, שלא הייתה בתולדות העמים, לחזור לארצנו, לבנות את מולדתנו ואת מדינתנו. בקרוב נציין את חג הפסח, את ימי הזכרון ויום העצמאות. נסב לשולחן החג יחד. נתאבל על נופלינו יחד. נחגוג את עצמאותנו יחד. ונכיר תודה יחד לנשות ואנשי הביטחון שלרגע לא שוכחים את חובתם להגן על חובתם להגן על כולנו - כל הזמן. כי לכולנו יש גורל משותף ויעוד משותף. היעוד הזה הוא להבטיח את נצח ישראל. תודה לכם".

גנץ: "מתכוון להגיע לחדר להידברות בלב פתוח ונפש חפצה"

לאחר נאום נתניהו, בני גנץ מסר הצהרה לתקשורת. "עמדתי כאן לפני כמה שבועות ואמרתי שאנחנו עלולים להגיע למלחמת אחים, ושנתניהו יישא באחריות. אני מברך על החלטתו לעצור. טוב מאוחר מאשר אף פעם", אמר גנץ. "לשר הביטחון יואב גלנט, יש אחריות על ביטחון המדינה, והוא מימש אותה בדרך היחידה האפשרית. כך גם יו"ר ועדת החוץ והביטחון יולי אדלשטיין. יש לנו אתגרים אסטרטגים אדירים - היחסים עם ארצות הברית, המאבק בגרעין האיראני, הטרור, הטיפטופים מעזה - זה לא הזמן להטיל פצצה על הדמוקרטיה הישראלית, לא העת לפטר את שר הביטחון ולתת פרס לאויבינו. אני קורא לנתניהו להשאיר אותו בתפקידו הקריטי.

"ראש הממשלה הוא האחראי הראשון לקרע בעם. אבל כולנו - קואליציה ואופוזיציה נושאים באחריות לאחות אותו. אין לאף אחד זכות להשתמט מהחובה הזו. צר לי, שגם בשעות הקשות האלו, יש פוליטיקאים ציניים וקיצוניים, שלא מתעלים לגודל השעה.
שורפי האסמים מנסים להצית מאבק בין טייסים ללוחמי גולני, בין ירושלמים לתל אביבים, בין קיבוצניקים ותושבי עיירות פיתוח. לא ניתן להם!

"כולנו צריכים לקרוא פה אחד - לא למלחמת אחים. לא לאלימות. לא לפשרה על לב הדמוקרטיה, וכן להסכמות והידברות. בהפגנות בחוץ - יש דגלי ישראל משני הצדדים, והרי זו עוד הוכחה, אחים אנחנו!".

"אני מבקש להגיד היום שוב תודה עמוקה למאות אלפי אזרחים אוהבי המדינה ומנהיגי ארגונים, שמאבקם הנחוש שעוד לא תם, יקבל מקום של כבוד בדברי ההיסטוריה של מדינת ישראל. העצירה היא בזכותכם, ואני מקווה שהמחאה המרגשת שלכם תביא לתוצאות חוקתיות שישרתו את העם שנים קדימה.

"אני מבקש לפנות לאזרחים רבים שתומכים בחקיקה: אתם אזרחים אוהבי המדינה. אני מבין גם את הכאב שלכם, את הדאגות שלכם, אתם אחים שלי. כפי שנתניהו צריך להיות ראש הממשלה של כולם - גם אני מתכוון לפעול כמנהיג שרואה את כולם. איני שמח היום, לא היינו צריכים להגיע לכאן.

"השאלה החשובה היא, לא רק מה היה - אלא איך מתקדמים מכאן? אני מתנגד לממשלה הזו, ואמשיך להתנגד לה. אבל בכל מה שקשור לביטחון המדינה, לשלטון החוק ולדמוקרטיה - אתמוך בכל מהלך נכון בלב שלם. דרך ההידברות וההסכמות על נושאים בעלי משמעות היסטורית, שלא דנו בהם מימי הקמת המדינה לפני 75 שנה, היא הדרך הנכונה. הנושאים האלו חייבים לקבל את הכבוד הראוי להם מכולנו! אני לא רוצה להביס אתכם - אני רוצה שנחיה כאן ביחד במדינה יהודית, דמוקרטית, ליברלית ובטוחה. אני מתכוון להגיע לחדר להידברות בלב פתוח ונפש חפצה. לא במטרה להכניע, אלא במטרה להצליח!".

"אנחנו נתייצב מיידית בבית הנשיא נושיט את ידנו. אני קורא לנתניהו להסיר את האיומים, האולטימטומים והאמירות הקיצוניות שמרחיקות אותנו מהיעד. לעצור הכל ולשלוח צוות לשם. נפעל לחזק את הדמוקרטיה, לשפר את המשילות, לשמור על עצמאות מערכת המשפט. לא נתפשר על עקרונות הדמוקרטיה, על שירות לאזרח, על חוק יסוד חקיקה מקיף וכולל - נהפוך כל אבן, כדי להצליח. את האלטרנטיבה הרעה לשלטון חוק רק התחלנו לראות - אין לנו את המנדט להיכשל". 

לפיד: "לתת לנשיא לקבוע מנגנון הידברות ולהסתמך עליו"

יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד הגיב גם הוא לנאום נתניהו. "עלינו לשבת יחד ולכתוב חוקה המבוססת על ערכי מגילת העצמאות. עלינו לתת לנשיא לקבוע מנגנון הידברות ולהסתמך עליו", אמר לפיד. "הידברות אמיתית, קונסטרוקטיבית, של מנהיגות שמוכנה לקחת אחריות. למודי ניסיון מר מהעבר, אנחנו נוודא שאין פה תרגיל או אחיזת עיניים. שמענו בדאגה את הדיווח לפיו נתניהו אמר למקורביו שהוא לא באמת עוצר, אלא רק מרגיע את הרוחות. אם הוא ינסה לעשות לנו תרגילים, הוא ימצא מאות אלפי ישראלים פטריוטים שנחושים להיות חומת המגן שלנו, של המדינה היהודית והדמוקרטית. אם הוא יבוא להידברות אמיתית, נצא מנקודת השבר הזאת חזקים ומאוחדים יותר ולהפוך את הרגע הזה לרגע מכונן בחיים המשותפים".

"זהו המשבר הגדול בתולדות המדינה. יש לנו אחריות לפתור אותו יחד כדי שנוכל לחיות ביחד, אנחנו צריכים לבנות את המדינה בה הילדים שלנו יחיו בעתיד".

בתגובה לשאלת כתב האם ייכנסו למו"מ מיידי, אמר לפיד: "נחכה ונראה שההצעה הזאת אמיתית. עברנו לא תרגיל אחד ולא שניים. יש לי סיבולת להיות זהיר עם הפרטנרים לדיון הזה".

תגובות

נשיא המדינה יצחק הרצוג: "עצירת החקיקה היא הדבר הנכון. זו העת להתחיל בהידברות כנה, רצינית ואחראית שתביא בדחיפות להרגעת הרוחות והנמכת הלהבות. אני קורא לכולם לגלות אחריות. הפגנה ומחאה - מכל צד שהוא - כן. אלימות - בשום אופן לא. אם צד אחד ינצח - המדינה תפסיד. חייבים לשמור עלינו כעם אחד וכמדינה אחת - יהודית ודמוקרטית. למען אחדותנו ולמען עתיד בנינו ובנותינו - צריך להתחיל לדבר כאן ועכשיו. בית הנשיא, משכנו של העם, פתוח להיות מרחב להידברות וגיבוש הסכמות רחבות ככל האפשר, במטרה לחלץ את מדינת ישראל האהובה שלנו מהמשבר העמוק בו אנו נמצאים. 'וְנָתַתָּ שָׁלוֹם בָּאָרֶץ, וְשִׂמְחַת עוֹלָם לְיוֹשְׁבֶיהָ'". 

מובילי המחאה בתגובה לנאום נתניהו: "ההודעות של ראש הממשלה ושותפיו הקיצוניים הן הודאה על כוונתם לשוב ולחוקק את חוקי הדיקטטורה במושב הבא, ובכך לפגוע בכלכלה ובביטחון המדינה. כל עוד החקיקה תימשך ולא תיגנז, אנחנו נהיה ברחובות. זהו עוד ניסיון להחליש את המחאה כדי לחוקק דיקטטורה. כמו שאמרנו מהרגע הראשון, כל עוד החקיקה לא נגנזת ומוסכם שלא תהיה חקיקה חד צדדית, אלא רק בהסכמה רחבה נמשיך במחאה".

בן גביר יקבל משמר לאומי בתמורה להסכמה לדחייה

מוקדם יותר היום, סיכם ראש הממשלה בנימין נתניהו עם השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר כי בתמורה לדחיית אישור הרפורמה למושב הבא תעלה לאישור בישיבת הממשלה הקרובה הקמת המשמר הלאומי שיהיה תחת בן גביר. הצעת המחליטים תעלה כבר בישיבת הממשלה הקרובה.

אמש הודיע ראש הממשלה בנימין נתניהו כי הוא מפטר את יואב גלנט מתפקידו כשר הביטחון, לאחר שגלנט קרא בשבת בערב לעצור את החקיקה במסגרת הרפורמה המשפטית.

הודעת ראש הממשלה גררה הפגנות רבות, והבוקר יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד קיים הצהרה מיוחדת כשהוא מלווה בבכירי המשק וההייטק, בה הוא קרא לשביתה כללית במשק. "אם אתה לא מודיע היום על עצירת החקיקה - שביתה פורצת במשק ברגע שאני מסיים את ההצהרה כאן". אמר בר-דוד בקריאה לראש הממשלה בנימין נתניהו. ואכן, השביתה התחילה מיד. שביתה כזו ללא הודעה מוקדמת על סכסוך עבודה היא אירוע חסר תקדים במשק הישראלי. 

במקביל לשביתה הכללית במשק נמשכו במהלך היום הפגנות רבות בכל הארץ, שקראו להפסקת החקיקה המשפטית.