הונו משקיעים בהיקף של כ-20 מיליון שקל: כתב אישום בפרשת ג'נרל טרייד

דודו רוזנצווינג ושגיא קדם, בעלי קבוצת ההשקעות, הואשמו בגניבת כ-20 מיליון שקל ובהעלמת הכנסות בהיקף של 32 מיליון שקל • לפי האישומים, בעלי החברה ערבבו את כספי המשקיעים עם כספי החברה בניסיון להסוות את מקורם • תגובת עורך דינו של שגיא קדם: "כתב אישום מגמתי שמסלף את העובדות"

בניין היכל בית המשפט המחוזי בתל אביב / צילום: יח''צ
בניין היכל בית המשפט המחוזי בתל אביב / צילום: יח''צ

כחמש שנים אחרי התפוצצות הפרשה, הוגש היום (א') כתב אישום חמור לבית המשפט המחוזי בתל אביב נגד דודו רוזנצווינג (38), שגיא קדם (54) וקבוצת ג'נרל טרייד שבבעלותם. רוזנצווינג וקדם הואשמו בהונאת משקיעים, גניבת כ-20 מיליון שקל והעלמת הכנסות בהיקף של 32 מיליון שקל.

הערעור נדחה: הרשעת נוה בפרשת מעבר הגבולות נותרה על כנה
חברת הטק שחסכה מאות אלפים בארנונה והסכם הממון שהלך לפח
להתרחק מיזמיות נדל"ן: מנהל קרנות הגידור ממליץ איך להכות את השוק

מכתב האישום שהגיש עו"ד אלעד ברק מפרקליטות מחוז תל אביב עולה כי בין השנים 2012-2018 הציעו רוזנצוויג וקדם לציבור הרחב בישראל שירות במסגרתו יוכלו לסחור בניירות ערך בבורסה של ניו יורק, באמצעות תוכנת מחשב.

השניים קיבלו מהלקוחות רשות לפעול בכספם, בתנאים הבאים: הראשון - התחייבות להפרידו מכספי הקבוצה; השני - התחייבות שהכסף שיפקידו הלקוחות ישמר כפיקדון לשם סחר במניות בבורסה, בו החברה לא תעשה שימוש לצרכיה, למעט גביית עמלות בגין העברת פקודות מכירה או קנייה.

עוד צוין בכתב האישום כי במטרה למקסם את הכספים שהלקוחות יפקידו, השניים הציגו מצגי שווא לפיהם קבוצת ג'נרל טרייד פועלת בהתאם לתנאים הרגולטוריים המקובלים בשוק. השניים הבטיחו ללקוחות שכספיהם יישמרו שמירה נאמנה, בהתאם להרשאה שקיבלו, ושניתן יהיה לקבל את יתרת כספם תוך זמן קצר, במקרה שידרשו זאת.

ערבבו כספים והלבינו

למרות ההבטחות, נטען, השניים ערבבו את הכספים עם כספי החברה והשתמשו בכספי המסחר לשלל מטרות הנוגדות את ההרשאה. כך, למשל, הם עשו שימוש לתשלומי שכר לעצמם ולעובדי החברה, לספקי הקבוצה ולצורך הקמת מיזמים פרטיים חדשים בחו"ל, בסכום שהגיע לכ-20 מיליון שקל.

רוזנצוויג וקדם הם מורשי חתימה בחשבונות הבנק של ארבע החברות בקבוצה, ג'נרל טרייד גלובל, גלובל ישראל, ג'י.טי.ג'י מרקטינג וסימפל טרייד ד.אר.אס. השניים שילמו ללקוחות כספים מתוך כספי המסחר המעורבבים, ובכך שלחו יד בכספי לקוחות אחרים.

בשל הגניבה לכאורה שביצעו השניים, נכנסה קבוצת ג'נרל טרייד למצב קיצוני של חדלות פירעון, עד אשר נאלצה לחשוף במהלך 2018 ללקוחותיה כי כספי המסחר שלהם לא יוחזרו, וכי הקבוצה סוגרת את שעריה. במקביל לכך, והחל משנת 2015, נטען, דיווחו השניים בכזב כי קבוצת ג'נרל טרייד מנוהלת ונשלטת בחו"ל, וכי היא משלמת מס על הכנסותיה בהתאם לדין בחו"ל; זאת בזמן שהחברה התנהלה בישראל ונמנעה מלשלם מס על הכנסות בגובה כ-39 מיליון שקל בין השנים 2015 עד 2018.

השניים נאשמים גם בכך שהלבינו את הרכוש האסור שהתקבל ממעשי המרמה, הגניבה ועבירות המס, במטרה להסוות את מקורו, על-ידי ערבוב הרכוש האסור יחד עם רכוש אחר, תוך הצגה כוזבת כי הרכוש לגיטימי ונקי מכל זכות.

כתב האישום מייחס לרוזנצוויג, לשגב ולקבוצת ג'נרל טרייד עבירות של קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, גניבה בידי מורשה, איסור הלבנת הון ופעולה ברכוש אסור. 

"כתב אישום מגמתי" 

תגובת עו"ד שרון יונוביץ, המייצגת את שגיא קדם: "כתב האישום הוא מגמתי ומסלף את העובדות, והכול בניסיון לייחס לקדם עבירות שמעולם לא ביצע. קדם ביצע לאורך כל התקופה פעולות לגיטימיות בתום-לב על-מנת לנסות ולהציל את כספי המשקיעים".

תגובת עורכי הדין אלי כהן ואיריס טוביאנה, המייצגים את דודו רוזנצוויג: "רק עתה הוגש כתב האישום. טרם קיבלנו לידנו את מלוא חומרי החקירה. נבחן את החומרים ונגיב בהתאם בבית המשפט".

*** חזקת החפות: דוד רוזנצוויג, שגיא קדם וחברת ג'נרל טרייד לא הורשעו בכל עבירה, ועומדת להם חזקת החפות.