הערעור נדחה: הרשעתו של אפי נוה בפרשת מעבר הגבולות נותרה על כנה

בית המשפט המחוזי דחה את ערעורו של ראש לשכת עורכי הדין לשעבר בפרשת מעבר הגבולות בנתב"ג בשנת 2018 • נוה צפוי להגיש בקשת ערעור לעליון: "אם אני יכול להיות חבר כנסת ושר משפטים, אני כשיר גם לעמוד בראש לשכת עורכי הדין"

עו"ד אפי נוה / צילום: שלומי יוסף
עו"ד אפי נוה / צילום: שלומי יוסף

בית המשפט המחוזי מרכז דחה היום (א') את ערעורו של עו"ד אפי נוה, ראש לשכת עורכי הדין לשעבר, על הרשעתו בפרשת מעבר הגבולות בנתב"ג בשנת 2018. במקביל, בית המשפט דחה את ערעור הפרקליטות על העונש.

המחוזי קבע כי "העבירות לא ברף התחתון, ובוצעו בצוותא לאחר תכנון מוקדם. הייתה הזדמנות להרהר במעשים הפליליים". בנוסף, נקבע כי "סוג העבירות ונסיבות ביצוען לא מאפשרים להימנע מהרשעה. מדובר בשני אירועים נפרדים בהפרש זמנים ניכר".

מתי בית המשפט לא מכבד את הסכם הממון? | שלושה פסקי דין בשבוע
רוכשים נגד אביסרור: להשיב הפרשי מדד תשומות הבנייה
"מה אתן עושות בלילה?": התביעה שמטלטלת את משרד עורכי הדין המוכר

השופטים זהבה בוסתן, מיכל ברנט ושמואל בורנשטין הותירו את ההרשעה של נוה ואת העונש שנגזר עליו - מאסר על-תנאי. נוה טען לאכיפה בררנית, אך השופטים דחו את הטענה. לדבריהם, "המעשים המיוחסים בוצעו זמן קצר לאחר הטמעה של המדיניות החדשה לפיה יש להעמיד לדין לפי חוק הכניסה לישראל. למרות שלא היו הרבה כתבי אישום, לא מדובר באכיפה בררנית".

להרשעה יש השלכה על האפשרות של נוה להתמודד על ראשות לשכת עורכי הדין, מאחר שלפי החוק, ועדת הבחירות של הלשכה מוסמכת לפסול אותו מלהתמודד אם הורשע בפסק דין חלוט. נוה מתכוון להגיש בקשת רשות ערעור לבית המשפט העליון, ועומדים לרשותו 45 ימים לשם כך. כלומר, עד לבחירות ב-20 ביוני, פסק הדין לא יהפוך חלוט. ועדת הבחירות תתקשה לפסול אותו בשלב זה.

בית המשפט קבע כי "הגם שלמעשים אין קשר ישיר לתפקידו ולמעמדו של המערער בתקופה הרלוונטית כיו"ר לשכת עורכי הדין, הרי שלא ניתן להתעלם מתפקידו וממעמדו זה בעת בחינת האינטרס הציבורי"; וכי "משעה שמדובר במי שעומד בראש לשכת עורכי הדין, כל עבירה על החוק, קלה כחמורה, 'קשורה', לכל הפחות בעקיפין, לתפקיד זה"; וכי "אמון הציבור במערכת המשפט, לרבות עורכי הדין המהווים חלק בלתי נפרד ממנה, נפגע לא רק אם עורך דין, ובוודאי מי שעומד בראש עורכי הדין, מבצע עבירה הקשורה לתפקידו כעורך דין, אלא גם אם עבר כל עבירה אחרת. וכפי שהיטיב לציין בית משפט קמא: כרום מעמדו ותפקידו של הנאשם [המערער], כך גם הציפיה הציבורית ממנו לנורמות התנהגות ראויות וללא רבב, כמו גם ציפייה להיותו דוגמה ומודל לאחרים".

נוה צפוי להגיש בקשת רשות ערעור לבית המשפט העליון. ולאחר מתן פסק הדין היום במחוזי הוא אמר: "אנחנו מכבדים את פסיקת בית המשפט, אבל לא משלימים על חלק מהקביעות. מי שרוצה לנצח אותי, יצטרך לעשות את זה בקלפי. אם אני יכול להיות חבר כנסת, לרבות שר, אפילו שר המשפטים - אני יכול להיות כשיר גם כדי לעמוד בראש לשכת עורכי הדין".

ההרשעה: קבלת דבר במרמה ומעבר על חוק הכניסה לישראל

נוה הורשע בספטמבר 2022 בעבירות של קבלת דבר במרמה ומעבר על חוק הכניסה לישראל, לאחר שבעת שכיהן כראש לשכת עורכי הדין, הסתיר את מעבר בת זוגו בביקורת הגבולות בנתב"ג. הוא נדון למאסר על-תנאי וקנס, וכך גם בת זוג בר נווה.

בהכרעת הדין כתבה השופטת עינת רון ז"ל כי "כרום מעמדו ותפקידו של הנאשם - כך גם הציפייה הציבורית ממנו לנורמות התנהגות ראויות וללא רבב, כמו גם ציפייה להיותו דוגמה ומודל לאחרים".

בדצמבר 2018 הוגש כתב האישום נגד אפי נוה ובת זוגו בר נווה בגין יציאה מישראל שלא כחוק בצוותא, כניסה לישראל שלא כחוק בצוותא וקבלת דבר במרמה בצוותא. על-פי כתב האישום, נוה ובת זוגו החליטו, בהחלטה משותפת אותה קיבלו מראש, לפעול במרמה, ביחד ליציאת בת זוגו של נוה מישראל, ובהמשך לכניסתה חזרה לישראל, מבלי שזו תתייצב בפני בקר גבולות, זאת כדי להעלים את תיעוד המעברים של יציאתה וכניסתה.

בני הזוג הגיעו לאולם ביקורת הגבולות בנתב"ג וצעדו יחד לאחת העמדות הממוכנות. נוה הזדהה בדרכים הנדרשות בפני העמדה הממוכנת, וזו הנפיקה עבורו גייט פאס. לעומת זאת, בת זוגו, אשר עמדה לצדו, לא הזדהתה בעצמה בשום שלב ובשום צורה, לא בפני בקר גבולות ולא בפני עמדה ממוכנת.

עם קבלת הגייט פאס, מסר אותו נוה לידי ולשימוש בת זוגו, השניים השתהו פרק זמן נוסף מול העמדה הממוכנת, ואז צעדו יחד לכיוון אזור שערי המעבר, תוך יצירת מצג כוזב לפיו שניהם הזדהו בפני העמדה הממוכנת אשר כביכול הנפיקה עבור שניהם גייט פאס - ולפיו הגייט פאס בו אוחזת בת הזוג הונפק עבורה.

על-פי כתב האישום, בשעה 21:06 עברה בת הזוג בשער המעבר באמצעות הגייט פאס שהונפק עבור נוה, תוך יצירת מצג כוזב כאילו מדובר בגייט פאס שהונפק עבורה. במקביל נצמד נוה אל גבה של נוסעת אחרת שעברה בשער המעבר באמצעות הגייט פאס שהיה ברשותה, צעד מאחוריה בעקבותיה בזריזות וכך השתחל ועבר בשער המעבר יחד עמה בו-זמנית.