רוכשים נגד אביסרור: להשיב הפרשי מדד תשומות הבנייה

התובעים דורשים להשיב להם את הפרשי ההצמדה של מדד תשומות הבנייה, מינואר 2021 ועד ליום חתימת החוזים באוקטובר 2021 - סכום של כ־8.2 מיליון שקל • החברה עשתה שימוש בשטחים ציבוריים הצמודים למגרשים ללא קבלת היתרים, ולכן הוצא לה צו הפסקת עבודה, ולפיכך לא צריכה לשלם את ההפרשים על תקופת ההמתנה

באר יעקב. עיכוב של 10 חודשים עד לחתימת החוזים / צילום: Shutterstock
באר יעקב. עיכוב של 10 חודשים עד לחתימת החוזים / צילום: Shutterstock

218 רוכשי דירות שזכו בהגרלת דירות במחיר למשתכן בבאר יעקב הגישו בשבוע שעבר תביעה נגד חברת אביסרור משה עבודות בניין ופיתוח. זאת בדרישה להשיב להם את הפרשי ההצמדה של מדד תשומות הבנייה, מינואר 2021 ועד ליום חתימת החוזים באוקטובר 2021 - סכום של כ־8.2 מיליון שקל. לטענתם חל עיכוב של 10 חודשים עד לחתימת החוזים בשל רשלנותה של החברה, והם נדרשו לשלם את התייקרות מדד התשומות בתקופה זו.

הרוכשים המעטים שנשארו בשוק הנדל"ן מקפיצים את מחירי הדירות הגדולות
גם בהיכל הצדק שכחו את המטרה של הוצאות משפט

בתביעה, שהוגשה באמצעות עורכי הדין אורי קינן והילה אקרמן ממשרד אורי קינן, נטען כי החברה "לא פעלה בזמן לקבלת היתרים לעשיית שימוש בשטחים הציבוריים כשטחי התארגנות אתר לבניית הבניינים. וזאת לאחר שכבר פגעה בשטחים הציבוריים ללא היתר".

מדובר בפרויקט הכולל 12 מבנים למגורים, למשרדים ולמסחר הכוללים למעלה מ־300 יחידות דיור. היתר הבנייה ניתן ב־11.1.21 אך בפברואר 2021 ניתן צו הפסקת עבודה. לטענת הרוכשים, החברה עשתה שימוש בשטחים ציבוריים הצמודים למגרשים ללא קבלת היתרים, ולכן הוצא לה צו הפסקת עבודה, ומוסיפים שמדובר במחדל של החברה, מאחר שצו הפסקת העבודה הביא לעיכוב בהוצאת הפרויקט לשיווק לזוכי ההגרלה.

עו''ד הילה אקרמן / צילום: משרד עוה''ד אורי קינן
 עו''ד הילה אקרמן / צילום: משרד עוה''ד אורי קינן

באוקטובר 2021 הזמינה החברה את הרוכשים לבחור דירות והם חתמו על ההסכמים באותו חודש. לטענתם החברה ניצלה את העובדה שתנאי המכרז מאפשרים להצמיד את מדד תשומות הבנייה ממועד קבלת היתר לבניינים - כלומר מ־11.1.21. בעוד שהחברה מנעה בהתנהלותה את הוצאת הפרויקט לשיווק בכך שלא פעלה לקבלת היתר לשימוש בשטחים הציבוריים.

"בפועלה זה יצרה החברה הנתבעת מצב שבו מצד אחד היא מונעת את הוצאת הפרויקט לשיווק, ומצד שני נהנית מהגדלת הצמדת מחיר הדירה למדד ככל שזמן העיכוב מתארך מבחינת 'חוטא יוצא נשכר'".

לפי תנאי המכרז מול משרד השיכון, מחיר דירת מחיר למשתכן יוצמד למדד תשומות הבנייה החל ממועד קבלת היתר בנייה לבניין ועד למדד ביום החתימה על חוזה המכר. הרוכשים מציינים כי מתחילת שנת 2021 מדד תשומות הבנייה החל לעלות בחדות, וכל חודש עיכוב בהוצאת הפרויקט לשיווק משמעותו עבורם הייתה תוספת משמעותית למחיר הדירה הסופי. כך לטענתם ביום קבלת היתר הבנייה ב־11.01.2021 ערך מדד תשומות הבנייה עמד על 114.6 נקודות וביום 4.10.2021 שבו החל תהליך בחירת הדירות והחתמת חוזים הראשונים ערך המדד עמד על 120 נקודות. פער זה משקף התייקרות של 4.71% למחיר הדירה. "לתוספת תשלום בשיעור כה גבוה ישנה משמעות כלכלית כבדה על הרוכשים, אשר נרשמו להגרלה על בסיס מחיר למ"ר בהתאם ליכולתם הכלכלית", נכתב בתביעה.

חברת אביסרור מסרה בתגובה כי "התביעה התקבלה במשרדנו לפני מספר ימים, נלמד אותה ונשיב לביהמ"ש בהתאם. נקדים ונבהיר כי החברה פעלה על פי תנאי המכרז והוראות חברת הבקרה וכי כל החיובים הוטלו כדין".