המשטרה: להעמיד לדין את בעלי ג'נרל טרייד בגין הונאה

המפרק: "במקרה הטוב יותר מ-30 מיליון שקל של למעלה מ-400 לקוחות ככל הנראה ירדו לטמיון"; "העובדות מעידות בבירור כי מדובר ב הונאה בשיטת הפירמידה"

החקירה הפלילית סביב קריסת חברת ג'נרל טרייד עברה לפרקליטות, לצורך הכרעה האם להעמיד לדין את בעלי החברה, דודו רוז (דוד רוזנצוויג) ושגיא קדם. על-פי המידע שהגיע לידי "גלובס", חוקרי המשטרה העבירו את התיק לפרקליטות עם המלצה להגיש כתבי אישום נגד הבעלים והחברה.

חברת ג'נרל טרייד, המהווה פלטפורמה למסחר במניות בחו"ל, נכנסת להליך פירוק זמני במאי השנה עקב חובות וחוסר יכולת להחזיר את כספי המשקיעים - "גם לא חלק מהכספים", כך על-פי הודעת החברה אז. באותו יום מינה נשיא בית משפט המחוזי בתל-אביב, השופט איתן אורנשטיין, את עו"ד עדי פיגל למפרק זמני לחברה והסמיך אותו לחקור את נסיבות קריסת החברה.

כבר בדוח הראשוני שהגיש המפרק, ימים ספורים לאחר הקריסה, הוא העלה חששות כבדים לביצוע מעשים פליליים, ותיאר את הפרשה כ"פרשה חמורה ביותר של פשיעה כלכלית 'בשיטת הפירמידה', וזאת - בין אם בעלי השליטה התכוונו מראש לגנוב כספי לקוחות (טענה המוכחשת על-ידם); ובין אם בעלי השליטה (לשיטתם, כפי שהוצגו הדברים גם על-ידי בא-כוחם בדיון שהתקיים ב-13 במאי) (נ)עשו טעויות עסקיות, משיקולים לא נכונים - ערבבו בין הכספים של לקוחות לרווחים של החברות והשתמשו בחלק מהכספים כדי לממן את הפעילות של החברות. בנסיבות אלה - בין כך ובין כך - לא יכולה להיות כל מחלוקת שבעלי השליטה נטלו כספים שלא כדין, ושהם אחראים באופן אישי בגין כל הנזקים הכבדים שנגרמו למאות לקוחות".

בבדיקה הראשונית נמצא כי "במקרה הטוב" יותר מ-30 מיליון שקל של למעלה מ-400 לקוחות ככל הנראה ירדו לטמיון.

"דגל שחור"

המפרק ציין בדוח כי "דגל שחור" התנוסס מעל פעילות בעל השליטה רוזנצוויג, שנעשתה לעיני כל, אך לדבריו, הרשויות השונות ישבו בחוסר מעש, לא עשו דבר והפקירו את "הזירה" למסע השיווק האגרסיבי שאותו הוביל רוזנצוויג, בסיוע עובדים רבים, ובהם גם עורכי דין.

בדוח המפורט, הנפרש על פני כ-40 עמודים וכולל מאות נספחים, ציין המפרק כי מדובר בפרשה מורכבת וחובקת-עולם - העוברת בין ישראל, אנגליה, בליז, ארה"ב, הונגריה, בולגריה, גאורגיה ומלטה - אך באירוע פשוט וחמור ביותר.

המפרק גולל בדוח את העובדות שאינן שנויות במחלקות בפרשה, המתארות את האופן בו עבדה "השיטה" להעלמת כספי הלקוחות ואת מסלול הקריסה של החברה. המסלול הזה מתחיל בכך שפעילות ג'נרל טרייד התנהלה תוך עירוב תאגידים שונים ונוהלה בפועל על-ידי שני בעלי השליטה - רוז וקדם. הם הכתיבו כל מהלך מהותי בחברה, ורק להם הייתה גישה לחשבונות הבנק ויכולת לבצע פעולות בחשבונות (אפילו למנכ"ל החברה לא הייתה גישה לחשבונות הבנק). עיקרון היסוד שהוצג בפני כלל הלקוחות היה שהכספים המועברים על-ידם מוחזקים "בחשבונות בנק הנפרדים מכספי החברה". המצג הזה שכנע מאות לקוחות להפקיד את מיטב כספם בידי רוז.

ובדיוק בשלב הזה בשלב הזה, השלב בו שעובר הכסף לחברה - ולמעשה אל ידי בעלי השליטה בה - מתחילות הבעיות. התברר כי כספי הלקוחות לא הופקדו מעולם בחשבונות בנק "נפרדים", ובעלי השליטה העבירו ועשו בהם שימוש (ברובם ככולם) לצרכים אחרים שנקבעו והוכתבו על-ידם (כולל הקמת תאגידים חדשים שנרשמו על-שמם).

לכל המאוחר בשלהי שנת 2017 החלו לקוחות רבים לדרוש לקבל את כספם חזרה, אך מאחר שנעשה בהם שימוש על-ידי בעלי השליטה, לא ניתן היה להשיב ללקוחות את כספם. בשלב זה, כפי שעלה בבדיקת המפרק הזמני, יישמו בעלי השליטה במודע "נוהל קרב" סדור ומתוכנן היטב, שבמסגרתו הם עשו את הפעולות הבאות: הם המשיכו לעשות שימוש בכספי לקוחות; המשיכו להציג בפני הלקוחות "יתרות זכות" שלא קיימות; עיכבו במכוון דרישות מצד לקוחות להשבת כספים (שהיו אמורים להיות מוחזרים בתוך 14 ימים), תוך שלקוחות ספציפיים כן קיבלו את כספם חזרה (המפרק מציין כי יש לבחון סוגיה זו); ולצד זאת ביצעו מהלך מסיבי ביותר לגיוס לקוחות חדשים, שהצטרפו למעגל הנפגעים הנוכחי.

המפרק ציין עוד כי די בעובדות הללו, שאינן במחלוקת, על-מנת להעיד בבירור כי מדובר בהונאה "בשיטת הפירמידה".

המפרק כתב עוד בדוח כי "היו פרשות חמורות יותר מבחינת היקף הכספים שהועלמו, אך אין ספק שמדובר באחת הפרשות החמורות ביותר בהיבט כמות הנפגעים והיקף הפגיעה (כגון חולי סרטן וקשישים שנותרו חסרי כל, פשוטו כמשמעו), ובפני המפרק הזמני נחשפו מקרים קורעי לב (על-מנת שלא לפגוע בצנעת הפרט של הנפגעים לא ירחיב המפרק הזמני בעניין זה)".

סיפוריהם של נפגעים אלה נחשפו ב"גלובס" בהרחבה, ובהם סיפורו של חולה הסרטן שהוחתם במיטת בית החולים על השקעה של חצי מיליון דולר; פנסיונר שמסתיר את אובדן כספי הפנסיה מאשתו מחשש שלא תוכל לשאת את הבשורה המרה; פנסיונרים רבים שאיבדו את כל חסכונותיהם וכספם; וזוג צעיר חסר כל שעומדים להביא לעולם את ילדם הראשון, אך כבר הספיקו לאבד את כל חסכונותיו.

איפה הכסף?

השאלה המרכזית בתיק היא להיכן העלימו בעלי השליטה את כספי הלקוחות. זו הייתה הסוגיה המרכזית בחקירות שהתקיימו בפני המפרק הזמני במהלך השבוע שחלף.

המפרק הזמני מציין בדוח כי בעלי השליטה בג'נרל טרייד, דוד רוז ושגיא קדם, ובמיוחד דוד רוז, הציגו גרסאות משתנות בתשובה לשאלה זו. בדיקה מקדמית שבוצעה על-ידי המפרק הזמני העלתה כי בעלי השליטה עשו שימוש פסול וחמור בכספי הלקוחות לצורך ביצוע השקעות בפעילויות חדשות בחו"ל, שנרשמו על-שמם.

המפרק הזמני עימת את בעלי השליטה עם מידע זה בחקירות שהתקיימו בפניו, ובסופו של דבר הגרסה המתגלגלת אשר הוצגה על-ידי בעלי השליטה, בתמצית, הייתה כי הם "טעו" בכך שעשו שימוש בכספי הלקוחות, וכי כספים אלה אינם קיימים עוד, והם "הושמדו" לצרכים הבאים: השבת כספים ללקוחות שביקשו לקבל את כספם חזרה, כולל במהלך התקופה האחרונה; תשלומים למסלקות הבורסה; תשלומים שוטפים לצורך הפעילות השוטפת של החברות בישראל (שכירות, משכורות וכיו"ב); תשלומים שוטפים לצורך הפעילות השוטפת של "General Trade" בחו"ל.

ואולם כפי שהתברר למפרק, על-פי הדוח, כספי הלקוחות שימשו בעיקר לצורך ביצוע "השקעות חדשות", בהיקפים עצומים של מיליוני דולרים, שבוצעו על-ידי בעלי השליטה באמצעות כספי הלקוחות, כאשר אותן השקעות חדשות נרשמו על-שם בעלי השליטה בלבד. כן הקימו בעלי השליטה פעילות משמעותית בהונגריה (קדם היה טס באופן קבוע להונגריה), ששימשה לכאורה כמרכז תמיכה עבור התאגיד בבליז; ביצעו פעילות בגאורגיה שנועדה לגייס עבור ג'נרל טרייד לקוחות זרים שיסחרו בדיוק על אותה פלטפורמת מסחר בה סחרו הלקוחות הישראליים.

עו"ד ניר ספיר, המייצג את דודו רוז ושגיא קדם, בעלי השליטה בג'נרל טרייד, מסר בתגובה: "לא פנו אלינו ולא עדכנו אותנו על סיום החקירה או על המלצות כלשהן". 

המפרק, עו"ד עדי פיגל, מסר בתגובה: "יש לשבח את משטרת ישראל אשר הקדישה מאמצים רבים והשלימה את חקירת ג'נרל טרייד בתוך פרק זמן מהיר, ויש להצר על כך כי רשויות חוקרות אחרות (כגון רשות ניירות ערך) לא מצאו לנכון להקדיש משאבים נדרשים על-מנת לסייע באיתור עשרות מיליוני שקלים של כספי לקוחות שהועלמו על-ידי בעלי השליטה שפעלו ללא פיקוח ובקרה מתחייבים. ממצאי חקירת המשטרה עולים בקנה אחד עם הממצאים החמורים שהתבררו בתיק הפירוק, ובכלל זה כי דוד רוזנצוויג ושגיא קדם העלימו באופן שיטתי עשרות מיליוני שקלים מחשבונות 'נאמנות' לצורך שימושים פרטיים שלהם, וכל זאת תוך שהם מחריבים את חייהם של מאות משפחות, שחלקן הניכר נותר חסר כל. מעבר לפעולות המבוצעות בתיק הפירוק, אנו מקווים כי הפרקליטות תפעל באותה נחישות ומהירות בה פעלה משטרת ישראל על-מנת להבטיח כי הצדק לא רק יבוצע אלא גם ייראה בתוך פרק זמן מהיר".

*** חזקת החפות: דוד רוז, שגיא קדם וחברת ג'נרל טרייד לא הורשעו בכל עבירה, ועל כן הם זכאים ליהנות מחזקת החפות. החקירה הסתיימה, וכעת התיק מצוי בפני הפרקליטות שאמורה להכריע האם להגיש כתב אישום בו או לא. יש לזכור כי חשודים הם בחזקת חפים מפשע, כל עוד לא הורשעו בדין.