אל תציבו אולטימטום בעבודה אם אין לכם כדור בקנה

אולטימטום הוא נשק שמומלץ להשתמש בו בעבודה רק כשאין ברירה • אם יש לכם ביד אלטרנטיבה תעסוקתית מספיק טובה, ואתם באמת מתכוונים לממש אותה, סיכוי גדול יותר שהארגון ייענה לדרישתכם - אם יתקיימו שני תנאים חשובים

אל תציבו אולטימטום אם אין לכם כדור בקנה / אילוסטרציה: Shutterstock
אל תציבו אולטימטום אם אין לכם כדור בקנה / אילוסטרציה: Shutterstock

הכותבת היא מומחית לשוק העבודה

בעבודה, ובחיים בכלל, אולטימטום הוא נשק שרצוי מאוד להימנע ממנו. במקרים רבים הוא לא משיג את התוצאה הרצויה, לכן מומלץ להשתמש בו רק כשאין ברירה, ובתנאי שיש לכם כדור בקנה. אחרת שכרכם יצא בהפסדכם, תרתי-משמע.

"עולים להתקפה": שינוי הכיוון של קרן ההשקעה מהגדולות בעולם 
האינפלציה לא דועכת: הלקחים המדאיגים של הכלכלה הבריטית | ניתוח 
לאחר שנתיים בלבד בתפקיד: מנכ"ל חדשות 13 אבירם אלעד מתפטר

לקפל את הזנב או לעזוב

ואכן הדוגמאות הנפוצות בעולם העבודה הן אולטימטומים שמציבים עובדים כדי לזכות בתוספת שכר ו/או בקידום. אומנם האולטימטום מגיע אחרי בקשה או מספר בקשות שנדחו, אבל רבים מהם לא דואגים להתחמש מראש בטרם הצבת האולטימטום. בשל כך הם לא משיגים את התוצאה הרצויה, נותרים עם אחת משתי אלטרנטיבות, שהאחת גרועה מהשנייה: לקפל את הזנב או לעזוב.

אם יחליטו להישאר למרות שהאולטימטום לא עבד תדמיתם בארגון תחטוף מכה שתפגע הן בפוטנציאל הקידום, והן בסיכוי לתוספת שכר ראויה. מאידך, אם יחליטו לעזוב, סיכוי קלוש שיצליחו לשפר את השכר כי כעת כל הצעת עבודה שיקבלו תבחן אל מול "אין שכר". מתישהו הם יתחילו להילחץ כלכלית, או לסבול מתחושת לחץ שלעיתים מתלווה לאבטלה גם כאשר אין לחץ כלכלי אמיתי, ובסוף יבחרו להתפשר על שכר נמוך מזה שהרוויחו (אלא אם תוגמלו הרבה מתחת למקובל בתחומם). מי שיצליח לעמוד בלחצי האבטלה גם הוא עתיד לשלם מחיר, כיוון שככל שהתקופה מחוץ לשוק העבודה נמשכת, עולה הפגיעה בתדמית המקצועית/ניהולית. ובאשר לקידום, זה בוודאי שלא יקרה, שהרי אין קידום אמיתי במעבר בין ארגונים.

הזהרו מכדורי-סרק

בקיצור, ממש לא מומלץ להציב אולטימטום אם אין לכם כדור בקנה, ומאוד חשוב לוודא שאין זה כדור-סרק - למשל עובד שמנצל יתרון יחסי זמני לסחיטת המעסיק. קחו לדוגמה מצב בו ארגון עומד בפני אירוע חשוב כמו השקת מוצר דגל, תערוכה גדולה בחו"ל וכדומה, ועובד מפתח מאיים שאם לא יקבל תוספת שכר משמעותית הוא עוזב. לעיתים לארגון אין ברירה והוא נאלץ להיענות לסחיטה, אבל רק בטווח הקצר. לכשיסתיים האירוע המערכת תעשה הכול כדי להיפטר מהעובד הזה, וברגע שתיבנה האלטרנטיבה המקצועית/ניהולית, יוגש לו החשבון. ואז, לא רק שהוא יאבד את מקום העבודה, סיכוי לא מבוטל שאמינותו בשוק תיפגע (העולם קטן), ובהתאמה גם סיכוייו למצוא תפקיד מתגמל בארגון איכותי.

מהו כדור אמיתי בקנה? אלטרנטיבה תעסוקתית מספיק טובה. אם יש לכם כזו ביד, ואתם באמת מתכוונים לממש את האולטימטום, סיכוי גדול יותר שהארגון ייענה לדרישתכם, בשני תנאים: 1. שהדרישה היא סבירה ולא מופרכת. 2. שזו הפעם הראשונה שאתם מציבים אולטימטום (בפעם השנייה כנראה שיזרקו אתכם מכל המדרגות).

אין צורך בטיל שיוט

בהנחה שאתם עומדים בתנאים הללו, יש מקום לספר לבוס שלכם כי קיבלתם הצעת עבודה חלופית, או אף להראות אותה, ובלבד שתעשו זאת בצורה מאוד מכובדת. אם אתם מספיק מוערכים/חשובים למערכת ייתכן שייענו לבקשותיכם, ולא רק משום שסיפרתם על החלופה. כשאנשים באמת מתכוונים ללכת אם לא ימולאו בקשותיהם, הצד השני קולט את רצינותם, ובאותה הרצינות גם מתייחס לדרישה שהציבו לו. מכאן שגם כוונה אמיתית וכנה לעזוב היא סוג של כדור בקנה, אם כי בהעדר אלטרנטיבה, ומהחשש להישאר קרחים מכאן ומכאן, רוב האנשים יתקשו לשדר שלמות עם החלטת העזיבה.

ומה על מי שכבר חתם חוזה העסקה עם ארגון אחר, ובהודיעו לממונים כי הוא עוזב הם לפתע מוכנים לעמוד בכל דרישותיו? ובכן, זה קורה לא אחת, מצב שמעמיד בדילמה לא פשוטה את מי שמעדיף להישאר בארגון, במיוחד כשעובדים בחברה איכותית עם פוטנציאל קידום. במצבים כאלה ביטול החוזה עשוי להיות צעד נכון, אם כי ממש לא מומלץ לחתום חוזה עם מעסיק אחר כדי לייצר לחץ על הנוכחי.

אם החלטתם להציב אולטימטום, מספיק כדור אחד בקנה, אין צורך להצטייד בטיל שיוט. בהצלחה, וזכרו - קריירה זה הפוך ממה שחשבתם.