גלובס עושה סדר | שאלות ותשובות

מתי מקבלים, וכמה? כל מה שכדאי לדעת על דמי הבראה

מי זכאי לקבל דמי הבראה וכמה כסף אתם צפויים לקבל? • גלובס עושה סדר

תלוש משכורת / צילום: אוריה תדמור
תלוש משכורת / צילום: אוריה תדמור

על "הפסקת הצהריים" של גלובס

בכל יום סביב השעה 13:00 נגיש לכם תכנים שיוכלו להעשיר, לסקרן ולעניין אתכם בזמן הפסקת הצהריים. הכתבות יתמקדו בעיקר בתחומי הנדל"ן, טכנולוגיה וקריירה. מקווים שתהנו

מהו סעיף "דמי הבראה" שמופיע פעם בשנה בתלוש השכר, וכמה כסף ייכנס לכם לכיס? גלובס עושה סדר.

כאב הראש של המעסיקים, הרווח של העובדים: דמי ההבראה במגזר הפרטי עולים לראשונה זה שמונה שנים 
מ־90 לשלושה בלבד: פייסבוק ישראל צמצמה דרמטית את מספר אנשי הגיוס שלה
לא עבדתם תקופה? כך תסבירו את הפערים בקורות החיים למעסיקים | HBR - מגזין הניהול של הרווארד 

מתי מקבלים דמי הבראה?

כפי שמסביר עו"ד גדעון רובין, מייסד ובעלים של משרד גדעון רובין ושות', על קצובת ההבראה להיות משולמת באחד מחודשי הקיץ, מחודש יוני ועד חודש ספטמבר, אלא אם כן הוסכם או נהוג מועד אחר במקום העבודה. "ישנם מקומות עבודה שבהם נהוג לשלם את החלק היחסי של דמי ההבראה במסגרת המשכורת החודשית של העובד. מאידך, בבתי החולים הממשלתיים נהוג לשלם את קצובת ההבראה בתשלום אחד במשכורת עבור חודש יוני, ואילו גופים פרטיים רבים נוהגים לשלם את קצובת ההבראה במשכורת עבור חודשים יולי או אוגוסט".

מי זכאי לדמי הבראה?

כל עובד במדינת ישראל זכאי לדמי הבראה, בתנאי שהשלים שנה שלמה במקום העבודה. באם לא השלים העובד שנת עבודה, המעסיק ידרש לשלם לו את ההפרשים במועד הראשון שבו תקום הזכאות לכך. "בנסיבות מסוימות בהן פיטורי עובד נעשו בסמוך ולפני שהעובד הספיק להשלים שנת עבודה אחת, יהיה על המעסיק לבצע תשלום הפרשי דמי הבראה לעובד במועד גמר החשבון שיערוך לו.

דוגמה לכך היא כאשר המעסיק החליט לפטר את העובד מתוך מטרה להתחמק מלשלם לו את הזכויות או כאשר העובד פוטר ללא הודעה מוקדמת שהייתה מאפשרת את השלמת התקופה הנדרשת לשנת עבודה אחת", מסביר עו"ד רובין.

כמה כסף תקבלו במועד התשלום הקרוב?

גובה דמי ההבראה מבוסס על הנוסחה הבאה: סכום לתשלום על יום הבראה אחד כפול מספר הימים המגיעים לאותו עובד באותה שנה. תעריף יום הבראה מינימלי במגזר הציבורי עומד על 471.4 שקל, לעומת 378 שקל ליום במגזר הפרטי. מספר ימי התברואה עולה ככל שגדל הוותק של העובד: שנה ראשונה מזכה ב־5 ימים, שנה שנייה ושלישית - 6 ימים, ארבע עד עשר שנים - 7 ימים, אחת עשרה עד חמש עשרה שנים - 8 ימים, שש עשרה עד תשע עשרה שנים - 9 ימים, עשרים שנים ואילך - 10 ימים.

 

"דמי ההבראה מחושבים באופן יחסי לפי חלקיות המשרה ובאופן יחסי לתקופת העסקה חלקית במהלך השנה. אם עבודתו של עובד במשרה מלאה הסתיימה שישה חודשים לאחר שקיבל התשלום השנתי - יהיה זכאי במסגרת גמר החשבון למחצית המכסה בגין ששת החודשים האחרונים" מסביר עו"ד רובין.

"יש סקטורים שמקבלים סכומים גבוהים יותר:חברות שמירה ואבטחה, עובדי ניקיון, מלצרים ועובדי אולמות וגני אירועים, עובדים בתעשיית המתכת החשמל והאלקטרוניקה, ובענף המלונאות".

כמה יכנס לכיס בסופו של דבר?

התעריף ליום הבראה הוא ברוטו. אתם משלמים עליהם את כל המסים החלים על הכנסת עבודה - מס הכנסה, דמי ביטוח לאומי ודמי ביטוח בריאות. עם זאת, דמי הבראה אינם רכיב פנסיוני.

אם קיבלתי את התשלום לפני שעדכון התעריף נכנס לתוקף?

מעסיקים יצטרכו לתת הבראה מלאה, ואלה שכבר שילמו את דמי ההבראה יצטרכו להשלים לסכום לפי העדכון.