פייסבוק | בלעדי

מ־90 לשלושה בלבד: פייסבוק ישראל צמצמה דרמטית את מספר אנשי הגיוס שלה

בהתאם למדיניות החברה בעולם, פייסבוק ישראל חתכה באופן משמעותי את מספר אנשי הגיוס בחברה • המהלך הזה מצטרף לצעדים נוספים שנקטה החברה שהאטה את התרחבותה בישראל

מארק צוקרברג, מנכ''ל מטא / צילום: Associated Press, Marcio Jose Sanchez
מארק צוקרברג, מנכ''ל מטא / צילום: Associated Press, Marcio Jose Sanchez

ענקית הטכנולוגיה מטא (פייסבוק לשעבר) הכריזה בחודשים האחרונים על כך ש־2023 תוגדר כשנת היעילות. בתוך כך החברה יצאה כבר לשני סבבי פיטורים גדולים במיוחד, בארץ ובעולם. למעשה, החברה לא רק עסוקה בלפטר, אלא גם מעידה שבכוונתה לצמצם באופן דרמטי את מספר הגיוסים.

לגלובס נודע כי בשנה האחרונה, פייסבוק העסיקה בישראל כ־90 עובדי ועובדות גיוס כוח אדם בתפקידים שונים. בחלוף שני סבבי פיטורים, בחברה צימצמו שורות ופיטרו כמעט את כולם. בחברה לא מוכנים לנקוב במספר העובדים הפעילים בתחום, אבל לפי גורמים מדובר בנתון חד ספרתי - הנע בין 3-5 עובדים.

הבטחה גדולה, השקה צנועה: המכשולים בדרך למהפכת הענן של אמזון ומיקרוסופט בישראל
אחרי שחזרה לרווחיות: אינטל מבטלת את הקיצוץ בשכר ומחלקת בונוסים

תופעה זו אינה ייחודית רק לעובדי כוח האדם של מטא בישראל. לפני כשנה מטא העסיקה ברחבי העולם 7,000 מגייסים ומגייסות. בתום שני סבבי הפיטורים, החברה השאירה רק 600 עובדים בעולם, כך לפי מידע פנימי שהגיע לידי גלובס ונוגע למספר העובדים בחודש האחרון.

כל אלו מצטרפים לפרסום נוסף בגלובס, על כך שמטא הודיעה לאחרונה לעובדיה שבכוונתה לעזוב את המשרדים במגדל עזריאלי שרונה שבתל אביב בשנת 2025.

בתוך כך, החברה תעבור למגדלי לנדמרק הסמוכים והמטה יתפוס נתח מצומצם יותר משתוכנן. במקום לעבור לכל ה־20 הקומות ששכרה החברה ממליסרון ומאפי נכסים, היא תעבור ל־13 קומות בלבד, ואת היתר תשכיר בשכירויות משנה.

אגף כוח האדם על המוקד

מארק צוקרברג, המנכ"ל והמייסד, דיבר על כך שב־2023 החברה תכנס להליך התייעלות ותהיה רזה יותר. בסוף שנת 2022 במטא דיווחו על העסקת 87 אלף, אך כיום המצב שונה לחלוטין.

בנובמבר החברה הודיעה על פיטורי 11 אלף עובדים (כ־13% מכוח־האדם בחברה) ובחודש מרץ הודיעה על סבב שני ופיטרה 10 אלף עובדים נוספים בשלוש פעימות שונות. אם לא די בשוק מעריכים כי פייסבוק טרם מיצתה את כוונותיה, וצפויה להודיע על סבב פיטורים נוסף שיצא לדרך בתקופה הקרובה.

כאמור, לפי גורמים מקורבים, במטא ישראל הועסקו כ־90 עובדים ועובדות בצוות הגיוס, בפייסבוק החליטו לפטר את רובם הגדול, כך שנשארו בין 3-5 עובדים בלבד. משמע בשנה האחרונה בחברה פיטרו לפחות 85 עובדים ועובדות מתום הגיוס. במטא בחרו שלא להגיב לפרסום.

​העלאת שכר ופיטורים

במטא יש שלושה סוגי משרות הקשורות לתחום הגיוסים: תיאום - קביעת הראיונות ותיאום בין החברה למועמדים, גיוס - ניהול אופרציית גיוס כוח האדם ואיתור (sourcing) - חיפוש מועמדים מהרשת בכלל ולינקדאין בפרט. ההערכות הן שפייסבוק החליטו להשאיר בישראל עובד בודד מכל תחום. לפי גורמים, מבין הצוותים השונים האיתור היה הגדול ביותר בתחום כשלאחריו צוות התיאום.

עובדים לשעבר מספרים כי לאחר גל הפיטורים הראשון בנובמבר נאמר להם שלא הולכים להיות עוד פיטורים, וכי "יש סיבה שהשאירו אותנו". אך כבר במרץ התחילו השמועות לצוץ, ובהמשך החדש עובדים נוספים התבשרו על סיום העסקתם. אחת לשנה עושים הערכת ביצועים, שם אפשר לקבל בונוס על ביצועים ואף העלאה בשכר. הפיטורים הללו היו יחסית מפתיעים משום שבין העובדים שפוטרו בסבב הפיטורים השני היו כאלו שקיבלו זה עתה העלאת שכר.

עובדים לשעבר מספרים כי בשל הקפאת גיוסים, היו צוותים שלא עבדו במשך חודשים. העובדים מציינים כי הגיוס הראשוני לצוותי הגיוס היה גבוה מדי, וכי היה ברור שהוא מנופח מדי. ולכן מה שהוביל לפיטורים ולקיצוץ בדרגים הנמוכים יותר. גם צוקרברג הודה בכך בפוסט שפרסם בנובמבר האחרון. הוא כתב כי "חלק מהצוותים יושפעו יותר מאחרים. צוותי הגיוס יושפע באופן לא פרופורציונלי מכיוון שאנחנו מתכננים להעסיק פחות אנשים בשנה הבאה".

גם בפוסט שפרסם במרץ הוא כתב על הפחתת שיעורי הגיוס שלנו: "עם פחות גיוס עובדים, קיבלתי את ההחלטה הקשה לצמצם עוד יותר את גודל צוות הגיוס שלנו".

יתרה מכך, צוותי הגיוסים השפיעו בעיקר על משרדים בשרונה - האחראיים על פיתוח ומוצר, אך גם על המשרדים ברוטשילד - האחראיים על העסקים והמכירות של החברה בישראל. לפי גורמים הבקיאים בנושא, לצד של רוטשילד אין מגייסים פעילים כיום.