לא עבדתם תקופה? כך תסבירו את הפערים בקורות החיים למעסיקים

בשנים האחרונות רוב המעסיקים מגלים יותר הבנה כלפי פערים בקורות החיים, כמו פיטורים או פסק זמן ארוך • ועדיין, חשוב לדעת איך להסביר אותם בבהירות, בביטחון ובלי לגמגם • חמש סיבות נפוצות לפערים בקורות החיים, ואיך ניתן להתמודד איתם

התפטרתם או פוטרתם? / צילום: Unsplash, perry c
התפטרתם או פוטרתם? / צילום: Unsplash, perry c

אודות מגזין הניהול של הרווארד (HBR)

מגזין הניהול של אוניברסיטת הרווארד יוצא לאור מזה מאה שנה ומאגד מאמרים מבוססי מחקר ונתונים. עם כותביו נמנים מיטב המומחים הבינלאומיים לניהול ולעסקים במגוון תחומים, ובהם מנהיגות, משא ומתן, אסטרטגיה, שיווק, כספים ותפעול. מאמרי Harvard Business Review מתורגמים ומתפרסמים בגלובס שלוש פעמים בשבוע: בימים שני, רביעי וחמישי (מגזין G).

אודות הכותב

מרלו ליונס הוא מאמן קריירה, מומחה לבניית אסטרטגיה ומנהל משאבי אנוש. הוא כתב את הספר "מבוקשים - קריירה חדשה: ספר ההצגות הסופי למעבר לקריירה חדשה או מציאת עבודת החלומות שלך"

כמעט בכל ראיון ישאלו אתכם את השאלה הבאה: "האם אתה יכול לעבור איתי שנה אחר שנה בקורות החיים שלך?". בנוסף לכישורים ולניסיון שלכם, תצטרכו להסביר את המעברים שלכם בין עבודות, כולל פערים שעלולים לעלות.

על בסיס המחקר על פערי תעסוקה שערכתי, הנה חמש סיבות נפוצות לפערים בקורות החיים, ואיך להתמודד איתם.

טיפול בילדים או תינוק נולד

אם הפסקתם לעבוד כדי לגדל ילדים, הסבירו איך בזמן צברתם ידע או ניסיון רלוונטי לתפקיד אליו אתם מתראיינים. האם התנדבתם בבית הספר של הילדים שלכם, או ארגנתם אירועים ונסיעות קבוצתיות?

כישורים אלו עשויים לסייע לכם כדי להתקבל לתפקיד הבא. למשל, אם אתם רוצים להמשיך בקריירה בגיוס כספים. אתם יכולים לומר למראיין: "עשיתי הפסקה כדי לטפל בילדים, אבל בה בעת התנדבתי לקבוצת הספורט שלהם, ועזרתי לה לגייס כספים".

 

שכול או קרוב משפחה חולה

אם יצאתם משוק העבודה כדי לטפל בקרוב משפחה חולה או הורה מבוגר, היו גאים בהחלטה שקיבלתם לבלות את הזמן החשוב הזה איתם בשעות הקשות. על הדרך, תסתכלו על החוויה הזו דרך העדשה של המקצוע.

לדוגמה, אם אתם מנסים לחזור לתפקיד בשירות לקוחות, אתם יכולים להתמקד בתפקיד שלכם כמיופה כוח של קרוב המשפחה: "לקחתי חופש כדי לדאוג לאבי החולה. בזמן הזה הצלחתי למנף את כישורי התקשורת שלי עם ספקי בריאות רבים, וכן את כישורי הארגון שלי בתיאום פגישות עם העוזר הפיננסי שלו, ברוקרים ועורכי דינו. הייתי רוצה להשתמש באותם כישורים, ואת יכולתי להישאר רגוע תחת לחץ ומשימות רבות, בתפקיד הזה".

החלטה לטייל ברחבי העולם

כשאתם חוזרים לסביבת עבודה לאחר שלקחתם פסק זמן, התמקדו באופן בו ניצלתם אותו כראוי. לדוגמה, אם אתם מתראיינים למשרה בחברה בינלאומית, אתם יכולים לספר על ניואנסים ואינטראקציות שחוויתם עם אנשים מתרבויות שונות, ואיך חוויית החיים במדינות אחרות העניקה לכם פרספקטיבה שחסרה לרבים במקום העבודה.

אם אתם מחפשים תפקיד ביצועי, אתם יכולים להתמקד ביעילות שלכם בתכנון נסיעות, ואיך חשבתם, באופן ביקורתי כמובן, לאן להמשיך לטייל.

כך גם אם ביליתם זמן בלמידת שפה שנייה, שלישית או רביעית, ציינו זאת בפני המראיין. שליטה בשפה נוספת עשויה למתג אתכם כמועמדים בעלי ביצועים טובים יותר לעומת אלו שאינם.

לימודים או קורס מקצועי

אולי חזרתם לאקדמיה כדי ללמוד לתואר שני או לדוקטורט. אם כן, הסבירו למראיין כיצד פרויקטים ספציפיים שעבדתם עליהם רלוונטיים לתפקיד, ואיך הם, לצד כל ניסיון עבודה מהעבר, יאפשרו לכם להביא ערך ייחודי למשרה. למשל, תואר שני עשוי לסייע לכם להשיג משרה בניהול עסקים. האם במסגרתו עבדתם על פרויקטים עבור חברות אמיתיות? ציינו אותם בקורות החיים שלכם כדי שתוכלו לדון בהן בזמן הראיון.

כך גם ביצעתם קורס או קיבלתם רישיון מקצועי, תארו איך הוא מסייע לתפקיד העתידי ומבדילים אתכם ממועמדים אחרים.

יתרה מכך, אם קראתם ספרים ספציפיים כדי לקבל פרספקטיבה חדשה על התחום שלכם, או הגברתם את יכולות המנהיגות שלכם, ציינו זאת בראיון והסבירו איך הייתם מיישמים את העקרונות שלמדתם בעבודה.

פיטורים מעבודה קודמת

אם פוטרתם במסגרת פיטורים המוניים שלא היו קשורים לביצועים שלכם, הסבירו למראיין שהאסטרטגיה העסקית השתנתה והמחלקה או הצוות שלכם פוטרו בגל האחרון. למעשה, אתם אפילו יכולים לציין זאת לחיוב: "אבל זו הייתה ברכה, בגלל ששקלתי בלאו הכי לחפש אתגר חדש".

מן הצד השני, ייתכן שפיטרו אתכם בגלל הביצועים שלכם. במקרה כזה, אתם יכולים להסביר למראיין שהתפקיד היה שונה ממה שציפיתם, ולא הצלחתם למנף את הכישורים והיכולות שלכם בדרך הכי יעילה. תמיד תסבירו מה למדתם מחוויית הפיטורים ואיך אתם פועלים להבטיח שהצעד הבא שלכם יקלע לציפיות שלכם.

לדוגמה: "זמן קצר לאחר שהתחלתי את התפקיד, הבנתי שהוא לא יהיה כפי שתיארו לי אותו, אבל בגלל שהתחייבתי לחברה, רציתי לתת את המיטב. בסופו של דבר, הכישורים שלי A, B ו־C לא נוצלו באופן יעיל כדי להביא ערך לחברה. לכן, נפרדנו בידידות, וזה מה שאיפשר לי לחפש את התפקיד הנכון בו אוכל להביא הכי הרבה ערך לארגון".

אם הייתם בסביבה רעילה או החלטתם להתפטר מכל סיבה אחרת, תשאירו את החוויה השלילית הזו מחוץ לראיונות העבודה. מצאו פרספקטיבה חיובית לסיבות העזיבה שלכם. לדוגמה: "הייתי צריך זמן ממוקד למצוא עבודה שיותר תואמת את ערכיי, והתקשתי לעשות זאת במקביל לעבודה שדורשת 60 שעות בשבוע".

בשורה התחתונה, הכי חשוב שלא תלכלכו על אף אחד מהקולגות הקודמות שלכם, בגלל שהתנהגות כזו גורמת לכם להיראות ככאלו שלא לוקחים אחריות ומאשימים את האחר - ולהצטייר רע בעיני המעסיק הפוטנציאלי הבא.

© Harvard Business School Publishing Corp