"לא אאפשר נתיבים ריקים": רגב מכניסה את המוניות לנת"צים

אחרי השינויים שביצעה בכביש 1 ובכביש החוף, שרת התחבורה מירי רגב הנחתה את גורמי המקצוע במשרד לבחון שינוי תקנה שיאפשר למוניות לנסוע בנת"צים החסומים עבורן • מדובר בשינוי משמעותי במדיניות משרד התחבורה והממשלה בכלל, וייתכן שהוא קשור ללובי נהגי המוניות במרכז הליכוד

מירי רגב, שרת התחבורה / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט
מירי רגב, שרת התחבורה / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השרה מירי רגב הודיעה היום כי היא הנחתה את גורמי המקצוע במשרד התחבורה "לבחון את שינוי התקנה על מנת לאפשר למוניות את השימוש בנת"צ החסומים לשימושן כרגע". לפי רגב, "הודעתי שלא אאפשר נתיבי תחבורה ציבורית ריקים, ולכן אני חושבת שצריך להביא פתרונות יצירתיים על מנת להקל על נתיבי התנועה הרגילים".

המועמדים לעיריות מבטיחים לבטל את הנת"צ? זה כנראה לא יקרה, גם אם ייבחרו  
סמוטריץ' בצד אחד, רגב בשני: איך באמת מחליטים על פרויקטים של מיליארדים | פרשנות
מה ניתן למצוא באתר החדש של המטרו שהשיק מינהל התכנון? 

מדובר בשינוי משמעותי במדיניות משרד התחבורה והממשלה בכלל, שלכאורה מקדמת את התחבורה הציבורית על פני שימוש ברכב פרטי. הנת"צים נחלקים לכאלו שמוניות יכולות לנסוע בהן וכאלו שלא, ורגב מבקשת כעת לבטל את הסוג השני של הנת"צים ולאפשר למוניות לנסוע בכל נת"צ. מדובר בפגיעה משמעותית בשירות האוטובוסים שכן נת"צים רבים בישראל מלאים באוטובוסים כבר כיום. כך למשל, בפרויקט שדרת הקריה בתל אביב בציר מנחם בגין קיימים כבר שני נת"צים לכיוון במקטעים מסוימים בשל העומס האדיר של אוטובוסים על גבי התשתית. נת"צים כאלו נמצאים גם במקומות אחרים. יתכן שהדבר מיוחס ללובי נהגי המוניות שפועל רבות במרכז הליכוד.

במשרד האוצר רצו לפעול הפוך במסגרת חוק ההסדרים ולקבוע כי יתאפשר לקבוע בתקנות התעבורה כי בשעות עומס מוניות לא יוכלו לנסוע כלל בנת"צים, גם לא באלו שבהם הן יכולות לנסוע היום.

בדברי ההסבר נכתב כי  על מנת למקסם את יעילות הנת"צים, יש לוודא כי נוסעים בהם בעיקר רכבים בעלי קיבולת נוסעים גבוהה. מכיוון שמקדם המילוי במונית הינו נמוך יחסית לאוטובוס, מוצע כי בשעות העומס ובנתיבי תחבורה ציבורית עמוסים במיוחד הנתיב יישמר עבור אוטובוסים בלבד, על מנת להגדיל את מהירות הנסיעה של התחבורה הציבורית".

מהירות הנסיעה באוטובוסים בישראל היא כ-15 קמ"ש, לעומת ממוצע של 25 קמ"ש במדינות ה-OECD. המהירות הנמוכה הופכת את התחבורה הציבורית ללא יעילה ולא כדאית למי ששוקל להחליף את נסיעותיו ברכב הפרטי בנסיעות באוטובוסים. בנוסף, בהעדר נת"צים מתפקדים, זמן הנסיעה משתנה מנסיעה לנסיעה ואין אמינות וודאות לנוסעים. נת"צ מתפקד גם מאפשר להוציא יותר נסיעות עם אותם כלים ונהגים נתונים, שכן כל נסיעה מתקצרת וניתן להוציא יותר נסיעות בכל משמרת עבודה. בסופו של דבר ההצעה נגנזה לאור התנגדות רגב וכעת היא מקדמת מהלך הפוך.

מיכאלי וסמוטריץ' קידמו, רגב מבטלת

הנחיית רגב נועדה "להקל על נתיבי התנועה הרגילים". המדיניות המוצהרת של משרד התחבורה ושל הממשלה היא קידום תחבורה ציבורית, אך זה יבוא בהכרח על חשבון הנתיבים הרגילים. כך למשל בתקופתה של מרב מיכאלי במשרד התחבורה נצבע בכביש 1 נתיב שמיועד לנסיעות בתחבורה ציבורית ושיתופית בשעות הבוקר, אך רגב החליטה להקל את התנאים לנסיעותיהם של כלי הרכב הפרטיים בנתיב זה. בכביש החוף, נתיב כזה נסלל בתקופתו של בצלאל סמוטריץ' במשרד התחבורה, ושם רגב סיכמה עם המשטרה על אכיפה "סמויה" בשעות העומס ואכיפה גלויה החל משעה 9:30 בבוקר. אלא שכפי שפורסם בגלובס, נתוני המשטרה הצביעו על כך שכלל לא היתה אכיפה בשעות הבוקר. כך, יש החוששים כי בשיטת הסלמי רגב למעשה ממסמסת באמצעות כלי מדיניות שונים את ההעדפה שאמורה לזכות התחבורה הציבורית בנסיעותיה בנתיבי העדפה יעודיים - כפי שנעשה בעולם המערבי.

אמנם מוניות אף הן נחשבות כלי תחבורה ציבורי באופן פורמלי, אלא שמקדם המילוי בהן נמוך. מקדם המילוי הוא ערך המייצג את מספר הנוסעים בכלי הרכב ובעוד שמוניות מסיעות מספר נמוך של נוסעים - ובמחיר גבוה שפעמים רבות אינו בר השגה, אוטובוסים מסיעים מספר גבוה בהרבה של נוסעים והם נגישים הרבה יותר לאוכלוסיות שונות.