פרויקט המטרו של גוש דן | שאלות ותשובות

המטרו יתחיל לנסוע רק ב-2034. אז למה האתר שלו כבר באוויר?

מינהל התכנון משיק הבוקר אתר חדש לפרויקט המטרו, מערכת הרכבות התת־קרקעית שתעבור תחת 24 רשויות מקומיות בישראל • למה צריך אתר כזה, למי הוא מיועד ועד כמה המידע בו שימושי? • גלובס עושה סדר

תחנת המטרו המתוכננת בראשון לציון / הדמיה: אדר' טל אייל ושרון שפירא
תחנת המטרו המתוכננת בראשון לציון / הדמיה: אדר' טל אייל ושרון שפירא

פרויקט המטרו הוא פרויקט התשתית הגדול והיקר ביותר שישראל תתמודד איתו בעשורים הקרובים. מדובר במערכת רכבות תת־קרקעית שתעבור תחת 24 רשויות מקומיות ואומדנה עומד על 150 מיליארד שקלים. מערכת המטרו העתידית מקודמת על־ידי מינהל התכנון כבר כמה שנים בתכניות שונות, כאשר גם לנת"ע מסמכים בנושא ומשרדי הממשלה מפרסמים דוחות וסקירות רלוונטיות. על פי הערכות, המטרו יתחיל לפעול ב-2034 באופן חלקי ו-2037 באופן מלא.

המועמדים לעיריות מבטיחים לבטל את הנת"צ? זה כנראה לא יקרה
למה ישראל צריכה פתרון תחבורתי שלא הוכיח את עצמו?
מלחמת המחירים בשוק החשמליות עולה מדרגה. ומה לגבי המסירות?

האתר שמשיק הבוקר (א') מינהל התכנון מקבץ למקום אחד, נגיש ודי נוח, את כל התכניות הקשורות למטרו ומציג מידע גם למתכננים (שיכולים להשיג אותו גם באתר מינהל התכנון), אבל גם לציבור הרחב.

למי האתר מיועד?

בשונה מאתר מינהל התכנון ,שמנגיש חומר שבעיקר מתכננים מסוגלים להבין אותו, האתר הנוכחי מיועד גם לציבור הרחב וניתן לקבל בו הסברים, מפות והמחשות די מובנות ביחס לפרויקט.

האם המידע שימושי?

האתר מציג מפות מדויקות, כך שכל אדם יכול לדעת היכן תחנת המטרו הקרובה לביתו או לנכס שבבעלותו, וניתן גם לראות את שטח התחנות ביחס לבניינים הקיימים. צריך לדעת שחלק מהתחנה הוא תת־קרקעי, ולכן היא יכולה בהחלט להיבנות מתחת למגורים; במקרים אחרים, יהיו הפקעות של מבנים בסביבת התחנה, כך שמיקומם ביחס אליה יכול לשפוך אור על כוונה כזו.

באתר יש את תוכנית המתאר הארצית למרחבי המטרו (תמ"א 70), וניתן לראות במפה את היקפי השפעתה, לרבות הטבעת הקרובה ביותר לתחנה, במרחק של עד 300 מטר ממנה. אפשר גם לראות את תכניות המתאר לבינוי מעל הדיפו, מוסך הרכבות והלינה שלהן (תמ"א 70א) וכן את תכנית המתאר הארצית למרכזי תחבורה משולבים, שמזכירים האבים תחבורתיים שאנחנו מכירים בעיקר מחו"ל (תמ"א 65).

למה זה חשוב?

אפשר לראות כיצד הפרויקט מתפרס ממש בתצלום אוויר ביחס למקום שלי, למקום מגוריי או לנכס שבבעלותי ואפשר גם לחפש כתובת ולראות באילו ממשקים היא עם הפרויקט אדיר המימדים. יצוין כי עד כה, הדרך להבין את הפרטים הללו הייתה לצלול למסמכי התכנית וכעת ניתן לעשות זאת גם בלחיצת כפתור. פעמים רבות נמתחת ביקורת ציבורית מוצדקת על האופן הלקוי בו משותף הציבור בפרויקטי תשתית, בוודאי בפרויקט כה אדיר כמו המטרו; אמנם האתר לא מיועד לשיתוף הציבור, אך הוא בהחלט תורם ליידוע הציבור באמצעים נגישים ולא רק כפי שמחייב החוק בתכניות שלא כולם יודעים לקרוא אותן.

אז מה יש באתר?

האתר כולל תשעה פרקים שונים, בכולם הסברים, תמונות ו/או סרטונים וקישורים לאתרים ולמסמכים רלוונטיים על הרקע להקמת מערכת המטרו וכן על התועלות התחבורתיים, האורבניים, החברתיים והכלכליים שלה.

בלשונית מערכת המטרו המתוכננת, קיימים קישורים למסמכים הסטטוטוריים ולמפות גיאוגרפיות מעוגנות, המאפשרות לראות את התוואי ואת מיקומי תחנות המטרו. כמו כן, מוצגים הסברים, תרשימים והמחשה באמצעות סרטוני וידאו המציגים את טכנולוגיית ההקמה של מערכת המטרו, כולל חפירת התוואי והקמת תחנות הנוסעים בתת־הקרקע.

בלשונית מפת מערכת המטרו, תוכלו למצוא כלי מיפוי אינטראקטיבי, המציג את כל תוכניות המטרו והתוכניות המשלימות למערכת במפה גיאוגרפית, אשר כולל אפשרות לחיפוש לפי כתובת. שכבות המידע של התוכניות כוללות מקרא של יעודי הקרקע העיקריים. במינהל התכנון מדגישים שהמערכת מהווה כלי עזר בלבד שאינו סטטוטורי, וכי מסמכי התכניות הסטטוטוריות נמצאים באתר "מידע תכנוני" של מינהל התכנון, אליהם ישנו קישור באתר כאמור.

אם תכנסו ללשונית תמ"א 70, תוכלו לראות את עיקרי התוכנית הארצית למרחב תחנות המטרו (התכנית כיום מופקדת). שם ניתן למצוא הסברים על הרקע להכנת התמ"א, מתודולוגיה לקביעת מרחבי ההשפעה של תחנות המטרו המבוססת על סקר בינלאומי נרחב, עקרונות התכנון של פיתוח מוטה תחבורה ציבורית - TOD (Transit Oriented Development) והמחשת מרחבי התחנות ומרכיבי התכנית על גבי מפה.

בלשונית תמ"א 70/א, ניתן לראות את התוכנית לבינוי מעל הדיפו: דיפו הוא שטח לתפעול ותחזוקה למטרו. מטרת התוכנית היא לייעל את השימוש בקרקע באמצעות הקמת "קרקע מלאכותית מרחפת" מעל מתחמי הדיפו, לשימושים עירוניים סחירים וציבוריים; שם ניתן גם לראות המחשות של פרויקטים דומים שנעשו בעולם, מהם המתכננים בישראל שאבו השראה.

בלשונית אודות תמ"א/65, קיימים הסברים על פרויקט שבעת מרכזי התחבורה המשולבים הראשיים לאורך קווי המטרו, אשר ייכללו בתוכנית הביצוע הראשונית של משרד התחבורה: גלילות, סבידור, השלום, ההגנה, מע"ר בן צבי, יוספטל חולון וכפר גנים.