מלחמת המחירים בשוק החשמליות עולה מדרגה. ומה לגבי המסירות?

מסירות כלי הרכב החשמליים צוברות תאוצה ורושמות קצב צמיחה מהיר בהשוואה לכלל השוק, בעוד שחברות רכב מציעות עליהם הנחות משמעותיות • חברת ההיי-טק הישראלית "אינוויז" הודיעה על הרחבת ההסכם שלה עם קבוצת ב.מ.וו • ומותג הפרימיום הסיני ZEEKR מהדק את שיתוף הפעולה עם מובילאיי הישראלית • השבוע בענף הרכב

חדשות ענף הרכב / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
חדשות ענף הרכב / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מסירות כלי הרכב החשמליים ורכבי הפלאג ממשיכות לצבור תאוצה ורושמות קצב צמיחה מהיר בהשוואה לכלל השוק - כך עולה מנתוני מסירות הרכב שפורסמו השבוע. מתחילת השנה נמסרו במצטבר 32,212 כלי רכב חשמליים, עלייה של כמעט 250% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. לעומת זאת, המסירות בכלל השוק רשמו באותה התקופה עלייה של כ־9% בלבד. רוב מוחלט מהמסירות, כ־70%, התמקדו בארבעה מותגים: BYD, GEELY, יונדאי, וטסלה.

מהייצור ועד הגריטה: אירופה מהדקת את הרגולציה על יצרני הרכב
סמוטריץ' בצד אחד, רגב בשני: איך מחליטים על פרויקטים במיליארדים
דירקטוריון הרכבת אישר רכש קרונות בשווי של כ-1.6 מיליארד אירו

טסלה רשמה "קאמבק" מרשים לעומת התקופה המקבילה אשתקד, עם עלייה של 70% במסירות. זאת תודות להורדות המחירים, שיפור בזמינות המלאים והשקת דגם בסיס של טסלה Y. עם זאת, נתח השוק שלה נחתך כמעט במחצית לכ־11% בהשוואה לתקופה המקבילה, בשל הצטרפות מתחרים חדשים לשוק.

צילום: יח''צ
 צילום: יח''צ

גם פלח רכבי הפלאג־אין ממשיך לצבור תאוצה לקראת העלאת המס החדה על כלי הרכב הללו בינואר 2024. מתחילת השנה נמסרו בפלח הזה 11,215 כלי רכב, לעומת כ־13 אלף יחידות בשנה שעברה.

המסירות בשני הפלחים זוכות לדחיפה גם מאימוץ מדיניות אקטיבית למעבר לרכב "ירוק" על ידי חברות עם ציי ליסינג גדולים, בעיקר חברות היי-טק, בהן מיקרוסופט, אמדוקס, אלביט ועוד. לאחרונה החלו כמה חברות להציע לעובדיהן, שמחליפים רכב ליסינג, לסבסד את הפרש עלות הליסינג החודשית בין כלי רכב עם מנועי בנזין ודיזל לבין דגמי פלאג־אין או דגמים חשמליים, שלרוב עולים יותר.

שורת הנחות בשוק

בתוך כך מעצימה "מלחמת המחירים" בפלח הרכב החשמלי. חברת לובינסקי יצאה השבוע במבצע הנחות רוחבי לאוגווסט, ובין השאר מוצעת המשפחתית החשמלית החדשה MG4 בהנחות של בין כ־6,000 שקל ל־12 אלף שקל, בהתאם לגרסה. דגם הבסיס עולה כעת במבצע כ־132 אלף שקל, והדגם עם טווח של כ־450 ק"מ עולה בין 145 ל־150 אלף שקל בהתאם לרמת האבזור.

על פי הערכות בענף, ההוזלה נועדה להכין את הקרקע לכניסת המתחרה החדשה והישירה "דולפין" של BYD, שתושק בשבוע הבא עם תמחור אגרסיבי. המחיר של סיטרואן C4-X בגרסה החשמלית, שהושקה לפני זמן קצר בישראל, הוזל במבצע בכ־8,000 שקל.

קיה מציעה במבצע קיץ את ה־EV6 החשמלית בהנחות של בין 5,000 ל־10 אלף שקל, בהתאם לגרסה. וגם טסלה פרסמה השבוע הנחות על המלאי של מודל 3 בגרסת הטווח הארוך, שזמין למסירה מיידית. הדגמים מוצעים בהנחה על עד כ־14% ממחיר המחירון הרשמי, בהתאם לרמת האבזור ולצבע. ההנחות זמינות בפנייה ישירה לחנות המכר של החברה.

מפתחת חיישני הליידאר הישראלית "אינוויז" מרחיבה את הסכם האספקה שלה עם ב.מ.וו 

חברת ההיי-טק הישראלית אינוויז, שמפתחת טכנולוגיות של חיישני לייזר (LIDAR) ותוכנה לרכב אוטונומי, הודיעה השבוע על הרחבת הסכם האספקה והפיתוח שלה עם קבוצת ב.מ.וו. במסגרת ההסכם עתידה היצרנית הגרמנית להטמיע את הדור החדש של הליידאר של אינוויז בפלטפורמת הנהיגה האוטונומית, שתשולב בשנים הקרובות בדגמים עתידיים של ב.מ.וו. הדור הנוכחי של הליידאר של החברה משולב כיום כחלק מחבילת בטיחות מתקדמת בב.מ.וו סדרה 7.

אינוויז מציעה ללקוחות לא רק את החיישן, שעלותו נאמדת בכמה מאות דולרים ליחידה, אלא גם חבילה מקיפה של פתרונות תוכנה עבורו, שמבוססים על בינה מלאכותית ומפותחים עצמאית. אינוויז תספק את הרכיבים לב.מ.וו ישירות בתור ספק "טיר1", ולא באמצעות ספקי משנה כמו בעבר.

עומר כילף. יו''ר ומייסד אינוויז / צילום: יח''צ
 עומר כילף. יו''ר ומייסד אינוויז / צילום: יח''צ

לחברה כבר יש הסכם אסטרטגי עם קבוצת פולקסווגן, שאמור להניב לה הכנסות של מיליארדי דולרים בעתיד. על פי הערכות, הזכייה בחוזים אצל שתי יצרניות רכב גרמניות מובילות צפויה להניב לחברה זכיות נוספות בתעשיית הרכב, שיוכרזו כנראה בחודשים הקרובים.

ההצטיידות המואצת של היצרנים האירופים ברכיבי ליידאר היא חלק מהמעבר המואץ שמבצעת כיום תעשיית הרכב, מכלי רכב עם רמת אוטונומיה בסיסית לדגמים עם חבילות אוטונומיה מתקדמות יותר. חבילות אלו יכולות לקחת את השליטה ברכב מהנהג למחשב לפרקי זמן ממושכים בתנאי נהיגה מורכבים. זאת בין השאר כמענה למערכת ה־FSD האוטונומית של טסלה, שנמצאת כיום בשלבים מתקדמים של פיתוח וניסוי לקראת השקה מסחרית. רכיבים כאלה צפויים להפוך לסטנדרט בדגמי פרימיום ופאר בשנתיים־שלוש הקרובות. מניית אינוויז, שנסחרת בוול סטריט, עלתה בחודש האחרון בכ־38%.

מותג הפרימיום הסיני שמהדק את שיתוף הפעולה עם מובילאיי הישראלית

מותג הפרימיום החשמלי זיקר (ZEEKR), של קבוצת גילי הסינית, ממשיך להדק את שיתוף הפעולה שלו עם מובילאיי הישראלית. השבוע דיווחה העיתונות הסינית כי שני רכב ניסוי ופיתוח מתקדמים של המותג, שעדיין לא הושקו רשמית בעולם, הוטסו בטיסה ישירה מנמל התעופה צ'אנגשה בסין לתל אביב.

ZEEKR / צילום: יח''צ
 ZEEKR / צילום: יח''צ

הדגמים צולמו תחת הסוואה כבדה והם כוללים ככל הנראה את מכונית הקומפקט־סדאן החשמלית של המותג, שתושק לקראת סוף השנה ותתחרה ישירות בטסלה מודל 3. מובילאיי מפתחת עבור המותג הסיני מערכות בטיחות מתקדמות עם רמת אוטונומיה גבוהה, ובעבר כבר הגיעו לישראל דגמים חדשים של המותג, שעדיין לא שווקו מחוץ לסין. אולם זו הפעם הראשונה ככל הידוע, שמיוצאים לישראל רכבי ניסוי בשלבים מוקדמים. יצוין כי יו"ר מובילאיי אמנון שעשוע הוא גם אחד המשקיעים הפרטיים הגדולים בזיקר, שאמורה להנפיק עוד השנה.

מובילאיי מחזיקה כיום בצי רכבי המבחן שלה בישראל למעלה מ־20 כלי רכב של המותג, שייבואו לישראל יחל בקרוב. השירות שלהם יינתן ככל הנראה על ידי יוניון מוטורס, שתתחיל לשווק את המותג בישראל לפני סוף השנה הנוכחית. ובתוך כך החלה יוניון לגייס כוח אדם לשני אולמות התצוגה של המותג, שהקמתם תחל בקרוב. על פי פרסומי החברה, אולם אחד יוקם בהרצליה והשני בראשון לציון.