דירקטוריון הרכבת אישר רכש קרונות בשווי של כ-1.6 מיליארד אירו

תוכנית הרכש, שנחשפה בגלובס, באה במטרה להתמודד עם משבר הצפיפות ברכבת, שמחריף גם את העומס בכבישים • הרכש שאושר כולל 96 קרונות דו־קומתיים מתוצרת אלסטום, שיוסיפו עוד כ-22 מיליון מקומות ישיבה בחישוב שנתי

רכבת ישראל / צילום: Shutterstock, Markus Mainka
רכבת ישראל / צילום: Shutterstock, Markus Mainka

דירקטוריון הרכבת התכנס היום (ב') לדיון בנושא רכש קרונות הרכבת, לאחר שבחברה ובמשרדי הממשלה עמלו על מתווה ולאחר גרירת רגליים של קרוב לשנתיים. העסקה, שתבוצע מול ספק הקרונות אלסטום, תהיה באופן של ספק יחיד, שכן היא דנה ברכישת קרונות לרכבות קיימות. כך, כל הרכבות בישראל יכללו שמונה קרונות, כאשר הקרון האחרון בכל רכבת יהיה קרון אופניים. בנוסף, הרכבת תרכוש מערכי רכבת מחברת סימנס שמולה יש לה חוזה רכש פתוח.

סמוטריץ' בצד אחד, רגב בשני: איך מחליטים על פרויקטים במיליארדים
נת"ע: הקו האדום של הרכבת הקלה ייפתח ב־13-18 באוגוסט
רק 2.6% מתוקצב: האם תוכנית המסילות של הממשלה תצא לפועל?

העסקה מוערך בשווי של כ-1.6 מיליארד אירו. היא נדרשת לנוכח העובדה שהרכבת נתונה במשבר צפיפות שמחריף גם את העומס בכבישים, אבל משרד התחבורה גורר רגליים, ולא מקבל החלטות בתוכנית החירום שגובשה לטיפול בבעיה. החל משנת 2019, החלו משרדי הממשלה להתכונן להקצנה בעומסים ברכבת, שמספר הנוסעים בה גדל בקצב מהיר של כ־8% בשנה.

למעשה, בחודשים יולי עד נובמבר ב־2022, ממוצע הנסיעות היומי כבר חזר להידמות לזה שלפני הקורונה, כאשר עד לפרוץ המגפה, כ־70 מיליון נוסעים השתמשו ברכבת מדי שנה. בשנת 2025 המספר צפוי לזנק משמעותית ל־106 מיליון נוסעים מדי שנה. אולם, לצד הגידול המהיר בביקוש, עד כה אין כל פתרון תשתיתי בשל. המסילות בישראל מוגבלות, ומסילות חדשות יתווספו לתוואי המסילה המזרחית רק בשנה לאחר מכן, בעוד שבאיילון תתווסף מסילה רביעית רק בשנת 2030.

הקרונות החדשים יוסיפו עוד כ-22 מיליון מקומות ישיבה בחישוב שנתי; זאת, לאחר שהדירקטוריון בראשות עו"ד משה שמעוני עיכב את ההחלטה במשך חודשים ארוכים, ומשרד התחבורה הוסיף עיכובים בנושא.

מבקר המדינה מתח ביקורת על היערכות הרכבת לגידול בהיקף הנוסעים

את תוכנית הרכש, שנחשפה בגלובס, הציגה הנהלת הרכבת בראשות המנכ"ל מיכאל מייקסנר, התוכנית תוקצבה ואושרה על ידי משרד האוצר.

הרכש שאושר כולל 96 קרונות דו־קומתיים מתוצרת אלסטום, ביניהם גם קרונות מרוהטים באופן ייעודי לנסיעה עם אופניים. אלה יאפשרו להאריך את כל הרכבות מסוג זה לשמונה קרונות. עוד כולל הרכש 81 רכבות מסוג קרונועים חשמליים מתוצרת סימנס, בתצורה של שישה קרונות לכל סט, אשר יאפשרו הארכת רכבות ה-DDEMU משישה קרונות המופעלים כיום ל-12 קרונות. רכבות ארוכות אלה משפרות, לפי הרכבת, את מסוגלות הנסועה של הרכבת ומאפשרות הקטנה של גודש הנוסעים והצפיפות ברכבות.

במסגרת זו, אושר גם רכש של ארבעה קטרים חשמליים מדגם TRAXX. כמו כן, יתאפשר להוציא משירות רכבות חד־קומתיות בעלות קיבולת נמוכה יותר בהשוואה לחדשות, והפעלת רכבות בתצורה מיטבית המסיעות למעלה מ-1,000 נוסעים בישיבה. הקרונות הדו־קומתיים האדומים מתוצרת אלסטום יצטרפו ל-580 קרונות מסוג זה הקיימים בצי. הקרונועים החשמליים מתוצרת סימנס יצטרפו ל-24 סטים הפעילים בצי מזה כשנתיים, ול-36 סטים נוספים אשר צפויים להתחיל להגיע לישראל במהלך השנה הנוכחית.

בשנים 2013 ו־2019, נמתחה ביקורת נוקבת מצד מבקר המדינה על היערכות הרכבת לגידול בהיקף הנוסעים. לפי הדוחות שפורסמו, התחזיות שפיתחה הרכבת בין השנים 2013־2017 היו שגויות, ונמתחה ביקורת על פרסום מכרז רכש קרונות הרכבת שבו זכתה חברת בומברדייה (אלסטום כיום). כתוצאה מההערכות השגויות המוטעות, נערכו רכישות חירום מהחברה שהצריכו פטורים בהליכים לא תחרותיים. מאז פורסם, כאמור, מכרז חדש שבו זכתה חברה אחרת, סימנס, ובמסגרת העסקה לא מדובר ברכש של רכבות חדשות אלא בהארכת רכבות קיימות.

לפי הדוח האחרון, כל חמש התחזיות שערכה הרכבת בעשור הקודם היו שגויות, כך ששיעור הטעות הגיע ל־25%. "הטעות בחיזוי הביקוש והמחסור בציוד הנייד (קרונות וקטרים - א"ז) פגעו ביכולת של הרכבת לתת מענה לביקושים הגדלים וגרמו לירידה בטיב השירות - הצפיפות גדלה, וגם מספר האיחורים גדל", כתב המבקר וקרא למשרדי הממשלה ולרכבת להיערך לגידול בביקושים.

כבר לפני חצי שנה, שלח ראש אגף רכבות במשרד התחבורה, אליאס מטר, מכתב שהגיע לידי גלובס, בו נכתב כי "תשתית המסילה בקווי רכבת ישראל, הפכה עם השנים למשאב קריטי שבמחסור. משאב המסילה הוא המשפיע ביותר על תדירות הרכבות, ועל היקף השירות המסופק לציבור. משנת 2018, הרכבת מנצלת את מלוא התשתיות המסילתיות במרכז הארץ ומפעילה 28 רכבות בשעה (14 רכבות לכיוון), הפעלת הרכבות באזור תל אביב מתוכננת בניצולת של 90% בהשוואה ל־75% המומלץ בתקינה האירופית, ורמת הצפיפות בקווים אלה עלתה בחדות וחצתה את רף ה־150% בשעות השיא".

לפי המכתב, העומסים ברכבת משפיעים גם על העומסים בכביש: "המערכת אינה מספקת מענה לביקוש קיים בהיקף של לפחות 10 מיליון נסיעות בשנה, שכיום מבוצעות בצירים העמוסים ברכב הפרטי". יצוין, כי בעיית הצפיפות בקווי רכבת ישראל, שנסקרה בהרחבה בדוח מבקר המדינה משנת 2019, מוכרת כאחת הסיבות המרכזיות לירידה בשביעות הרצון של נוסעים ומעבר נוסעים מהרשת הרכבתית לרכב פרטי". באותו מכתב המליץ מטר על הרכש שאושר היום.