המועמדים לעיריות מבטיחים לבטל את הנת"צ? זה כנראה לא יקרה, גם אם ייבחרו

בעיות התחבורה תופסות מקום מרכזי בקמפיינים לרשויות המקומיות, והמועמדים מפיצים הבטחות שנועדו לרצות את הבוחרים, ובעיקר את הנוסעים ברכב פרטי • אלא שמומחים אומרים שבפועל יישום ההבטחות יפגע במצב התחבורה בערים ובמקרים רבים הוא בכלל לא אפשרי

נתיב תחבורה ציבורית בראשון לציון. ההבטחות לקראת הבחירות נערמות / צילום: Shutterstock
נתיב תחבורה ציבורית בראשון לציון. ההבטחות לקראת הבחירות נערמות / צילום: Shutterstock

הבחירות המקומיות מתקרבות, המשבר התחבורתי כובש את הכותרות והמועמדים יוצאים בשלל הבטחות. בתל אביב מועמד חדש מבטיח חניה רק לתל אביבים וגם נסיעה בנת"צ, בערים שונות מבטיחים לבטל את הנת"צים שכבר נבנו והרשימה עוד ארוכה. אולם גם אם ייבחרו, את רוב ההבטחות בנושא המועמדים לא יצליחו לקיים לעולם, ומומחים מזהירים שהחלטות פופוליסטיות רק יחמירו את משבר התחבורה.

"כשעובדים במערכת בחירות כולם מריצים סקרי עומק ושואלים את התושבים - מה הכי חשוב לכם? אצל צעירים תמיד היו אלו נושאי חינוך ואצל אוכלוסייה מבוגרת אלה היו פנאי ותרבות, ולכן הרבה עיריות משקיעות למשל במסלולי הליכה", אומר היועץ האסטרטגי משה דבי.

תושבים עשירים, ערים עניות: כך מנציחה הארנונה את התלות של הערים בממשלה
אחרי חודש וחצי על המדף: בכמה נמכרה דירת 3.5 חדרים בבת ים?

אולם בשנים האחרונות מתרחש מהפך. לדברי דבי, "בחלק גדול מהרשויות רואים שנושא התחבורה הוא המעיק מכל על כולם. לאדם לוקח להגיע יותר זמן לעבודה והוא צריך לצאת יותר מוקדם כדי לפזר את הילדים. כדי לשפר את המצב יש עבודות משמעותיות בתוך הערים, שכולם חשים בהן. פעם היו עושים עבודות בכבישים הראשיים, אז זה היה רחוק מהתושב ברשות המקומית - היום זה אצלו מחוץ לדלת".

ברמת הייעוץ האסטרטגי, דבי מסביר כי יש הבדל בין קמפיין של ראש רשות מקומית לבין קמפיין של איש אופוזיציה. "ראש העיר יגיד, 'אני עשיתי, אני שיניתי ואם תחכו תראו שינוי', ומועמד אופוזיציה יטען 'אנחנו תקועים ושום דבר לא זז - עכשיו ראש העיר נזכר?".

"אבל בסוף, גם המועמדים צריכים להגיד את האמת: אין עוד דרך להוסיף כבישים והפתרונות הם רק להוריד מכוניות מהכביש, לגרום לאנשים לנסוע יחד ולפתח תשתיות לתחבורה ציבורית. יש הבטחות בחירות, וזה לא אומר שהן יתקיימו".

תחום התחבורה בולט גם בין מערכות הבחירות - פרויקטים נגררים ונתקעים ודוחות מבקר המדינה לאורך שנים הצביעו על שורה של רשויות שעיכבו פרויקטים בשל החשש מהבחירות המקומיות.

ברשויות המקומיות חוששים לנקוט צעדים אמיצים - כדי להפחית את תנועת המכוניות בעיר ולהקל על הגודש צריך להוריד מקומות חניה ולהוסיף דרכים אחרות כמו סלילת שבילי אופניים, הרחבת מדרכות ובניית נתיבי תחבורה ציבורית.

משה דבי, יועץ אסטרטגי / צילום: אסנת רום
 משה דבי, יועץ אסטרטגי / צילום: אסנת רום

חניה חינם לתושבים: "סוג של אגרת גודש"

יובל צלנר, ח"כ לשעבר ומועמד לראשות העיר תל אביב, מבטיח שבחניות הכחול־לבן בעיר יוכלו להחנות רק תושבי העיר, ומבטיח להגדיל סלילת הנת"צים - אולם גם תל אביבים יוכלו לנסוע בהם במכוניותיהם הפרטיות. "יש שני סוגים של חוקי עזר עירוניים שמאפשרים חניה לתושבי הרחוב וכך נוכל להגביל את החניה לתושבי העיר. מי שרוצה להגיע מבחוץ ישתמש בתחבורה הציבורית, בתוך העיר נחזיר את 'באבל' ונממן אותה מתקציב העירייה", מבטיח צלנר בשיחה עם גלובס.

לדבריו, "קווי התחבורה הציבורית וגם הרכבת הקלה לא בהכרח משרתים את התל אביבים עצמם. כל עוד יש עבודות תשתית מסיביות צריך למצוא פתרונות ולאפשר חיים לתושבי העיר גם במהלכן ולכן מי שמגיע מחוץ לעיר יוכל להחנות במגדלים ואני חושב ששם יש מספיק מקומות חניה. תל אביבים יחנו בכחול־לבן - ולא יהיה להם מחסור. כך ניצור סוג של 'אגרת גודש' למי שמגיע מחוץ לעיר".

יובל צלנר / צילום: שי פרנקו
 יובל צלנר / צילום: שי פרנקו

אבל בכך אתה מתמרץ את תושבי תל אביב לנסוע יותר במכוניות פרטיות.
"גם היום הם נוסעים ברכב פרטי כי התחבורה הציבורית אינה אפקטיבית, וגם היום תל אביבים יכולים להחנות בכחול־לבן בחינם. פשוט תושבי חוץ לא יוכלו למצוא שם חניות אז הם גם לא יחפשו ונחסוך פקקים וזיהום אוויר".

ואולם, מהשנה הבאה החוק מחייב כל עיר שחיים בה יותר מ־40 אלף תושבים לחלק את שטח החניות בעיר לאזורים, וחניה בחינם תותר לתושב רק באזור מחייתו. "זה לא סותר", אומר צלנר, "אני אומר לירושלים: תפסיקו לכפות עלינו חוקים. אנחנו נציית לחוק, אבל בתל אביב יחנו רק תל אביבים".

באשר לנת"צים הוא אומר: "תושבי תל אביב ממנים את הקמת הנת"צים ואת תחזוקתם אז שגם יוכלו ליהנות מהם".

מכוניות חונות בכחול לבן בתל אביב. האם החניה תוגבל רק לתושבי העיר? / צילום: ניר וייס־ודררו
 מכוניות חונות בכחול לבן בתל אביב. האם החניה תוגבל רק לתושבי העיר? / צילום: ניר וייס־ודררו

ארגוני תחבורה ציבורית דווקא מרוצים מהמתרחש בתל אביב שמתעדפת באופן ברור את התחבורה הציבורית בתחומה. תמר קינן מארגון "תחבורה היום ומחר" מסבירה שתוכנית החניה של צלנר תגדיל את הנסועה של הרכב הפרטי בעיר ו"תיתן צ'ופר גדול ולא שוויוני לתושבי ת"א בעלי תווי חניה. אני לא בטוחה שזה ישפר את חיי התושבים. חשוב לשמור על הנת"צים לאוטובוסים בלבד ושימוש בהם למתן הטבות לנוסעים ברכב פרטי הוא שגיאה חמורה, הרסנית, שתפגע בכל העבודה המבורכת שעיריית ת"א עושה לשיפור הנת"צים".

כדי לראות מה עושה חניה חינם לעיר לא צריך ללכת רחוק. בבחירות הקודמות לרשויות המקומיות הבטיח משה ליאון שאם ייבחר תהיה חניה בחינם במרכז העיר. הבטיח וקיים.

יוסי סעידוב, מייסד ארגון הולכי הרגל "ברחובות שלנו", אומר כי "ההבטחות לחניה חינם מעודדות שימוש ברכב פרטי ומעמיקות את הפקקים. כך קרה בירושלים: מימוש הבטחת חניה חינם במרכז העיר פקק את מרכז העיר אף שיש תחבורה ציבורית, כולל רכבת קלה. העדפת רכב פרטי פוגעת בהולכי רגל, חוסמת מדרכות ומעברי חציה, מזהמת את האוויר ופוגעת בכלכלת העיר. הרחובות הכלכליים והרווחיים ביותר בישראל הם דיזינגוף בתל אביב עם העדפת התחבורה הציבורית והמדרכות הרחבות, ויפו בירושלים - נטול הרכב הפרטי. מועמדים אחראים יבטיחו לנהל את החניה בעיר ובשכונות: צמצום חניות במרכזי ערים, אכיפת חניה על מדרכות, מתן תו חניה אחד לכל בית אב שאין לו חניה פרטית, ועוד".

לדברי סעידוב, "המדיניות הזו הוכיחה את עצמה בישראל: בתל אביב, המנהלת את החניה ומצמצמת תקני חניה, מצבת הרכבים הפרטיים צנחה בראשית העשור ב־500 מכוניות בעוד בירושלים היא זינקה ב־9,500".

לא רק ליאון. גם רון חולדאי בתל אביב, שמגלה בשנים האחרונות אומץ יחסי בכל הנוגע לפתרונות תחבורה, ביטל בזמנו את חלוקת העיר לאזורי חניה ואפשר חניה בחינם לתושבים.

ביטול נת"צים: תוקע גם את הערים השכנות

חיים ברוידא, ראש עיריית רעננה, הבטיח לבטל את סלילת הנת"צ ברחוב אחוזה בעיר - ועמד במילתו. המחיר: היעדר קידום תחבורה ציבורית אפקטיבית בכל מרחב השרון, משום שהיעדר הנת"צ תוקע את האוטובוסים בפקק וגורם לאיחורים גם אצל שכנותיה. למרות זאת, עד היום במשרד התחבורה לא נמצא האומץ לבצע את הנת"צ למרות ההתנגדות.

התנגדות זו העניקה השראה למתנגדי תח"צ גם במקומות אחרים. ראש עיריית כפר סבא רפי סער מתגאה בכך שבלם את המשך קידום הנת"צ שמקטע קצר ממנו כבר נסלל ועורר ביקורת עזה. חברת מועצת העיר הדר לביא, שגם מועמדת לראשות העיר, סבורה זה בכלל לא מספיק "את השנים שאבדו ואת עשרות מיליוני השקלים שהושקעו לא נוכל להחזיר. מה שנשאר זה להחזיר את החלק הפגוע לקדמותו ולשקם אותו".

כדי לבטל נת"צ צריך לקדם תוכנית במוסדות התכנון ולמצוא מקור תקציבי.
לביא: "אעבוד עם משרד התחבורה ועם כל השותפים הרלוונטיים כדי לספק פתרונות אמיתיים לעיר. מבחינתנו המשמעות בין השאר הינה תיקון מיידי של החלק הקיים בנת"צ ובחירת פתרונות תחבורתיים טובים יותר להמשך".

נוכח הדוגמה של כפר סבא, גם מועמדים בקריית אונו שבה נסלל מת"צ (מסלול תחבורה ציבורית בצד שמאל של הכביש) מבטיחים לבטל אותו ולהעבירו לצד ימין, אלא שכאמור ביטול כזה דורש שינוי התוכנית במוסדות התכנון ומימון רב.

גם בראשון לציון, שחפורה ופתוחה לצורך עבודות על הקמת קווי הרכבת הקלה, ושחלק מהבינוי בה פרברי ומחייב שימוש ברכב פרטי - ההבטחות נערמות. איציק אבשלומוב מחזיק תיק התחבורה במועצת העיר אמר בראיון לידיעות ראשון לציון כי ברחובות "רוטשילד וז'בוטינסקי הצלחנו למנוע אישור לנת"צ כי הבנו שאין צורך בנתיב כזה לאור כמות התחבורה הציבורית שעוברת שם, להיפך, זה כמו לתקוע אצבע בעין של נהגים ולומר שלא סופרים אותם".

נתיב תחבורה ציבורית בכפר סבא. ההבטחה לבטל את הנתיב משפיעה גם על ערים אחרות / צילום: לביא תצלומי אוויר
 נתיב תחבורה ציבורית בכפר סבא. ההבטחה לבטל את הנתיב משפיעה גם על ערים אחרות / צילום: לביא תצלומי אוויר

הנת"צים המדוברים הם חלק מהסכם חדש מול משרד התחבורה, ולמרות ההבטחות של אבשלומוב בעירייה השיבו כי הנת"צים יבוצעו וכי העירייה תעמוד בהסכם.

בתגובה לכך אמר אבשלומוב לגלובס כי אם ייבחר יקוצצו נת"צים נוספים בעיר. "בז'בוטינסקי אין ולא יהיה צורך בנת"צ. אך לאחרונה הבנתי שמשרד התחבורה מתנה את הקו החום בכך שבז'בוטינסקי יסמנו נת"צ אף שאין בו צורך. לגבי רוטשילד מעולם לא אמרתי שלא יהיה נת"צ, משום שלרוטשילד תפקיד עיקרי בקו החום. אני דיברתי על הרצל מצפון לדרום שאנחנו אישרנו נת"צ לשעות הלחץ אבל משרד התחבורה סימן נת"צ לכל שעות היום. בעתיד הקרוב גם נקצר את הנת"צ בשדרות נים ובחיים בר לב".

בעיריית ראשון לציון מציינים בתגובה לדברי אבשלומוב כי הנתצים המדוברים לא קוצרו, הגם שהנת"צ בשדרות נים בדיונים מול משרד התחבורה לגבי אופן ביצועו.

המומחים: "פתרונות לא פופולריים בטווח הקצר"

תמר קינן מארגון תחבורה היום ומחר המקדם תחבורה בת קיימא אומרת כי "הדבר המצער הוא שעדיין הבורות וחוסר ההבנה בעירוניות ובמחויבות לתת פתרון לכלל האזרחים ולא רק לקבוצת הלחץ שנקראת בעלי הרכב הפרטי הם שני כוחות מובילים התחייבויות הרסניות לערים בישראל".

לדברי קינן, "לשמחתנו יש מקומות שבהם יש אוכלוסייה גדולה יותר שמבינה את החשיבות של התחבורה הציבורית, ההליכתיות ושבילי אופניים וזה הולך ותופס תאוצה, אבל חלק גדול מהמועמדים עדיין חיים בשנות ה־70 של המאה הקודמת וחושבים במונחים של איך להבטיח הרחבה של כבישים, הוספה של מחלפים, והסדרת עוד ועוד מקומות חניה, דברים שאין להם עוד מקום בעירוניות הישראלית שאנחנו חיים כיום".

מתכנן הערים ליאור שטיינברג, מייסד חברת Humankind ברוטרדם, מסביר כי "בישראל אין שום פתרון קל לבעיות התחבורה. כל מועמד שמבטיח פתרון קסמים במקרה הטוב סתם טועה, ובמקרה הרע משקר בשביל לקבל קולות.

"העובדה שכמעט בכל מערכת בחירות שומעים הבטחות כאלה מוכיחה שהן לא מציאותיות. הרי, אם באמת היה אפשר להציע חניה בחינם לכולם, כבר לא היינו צריכים הבטחות וזו הייתה המציאות.

"הפתרונות האמיתיים הם קשים, ולעתים לא פופולריים בטווח הקצר. אבל רק השקעה יותר גדולה בתחבורה ציבורית ומקיימת יכולה להוציא את ישראל מהפקקים".

למצביעים מציע שטיינברג: "תחשבו פעמיים לפני שאתם מצביעים למועמדים ומועמדות שמבטיחים לכם פתרונות קסם. מנהיג אמיתי לא בוחר את הפתרון הפשוט והפופוליסטי, אלא את הפתרון שיכול לעזור לתושבי ותושבות העיר. תצביעו למועמדים עם הבנה בעיר ובתחבורה, ולכאלה שהם אנשי ביצוע שמוכנים לעשות שינוי בעיר, גם אם הוא לא נעים בטווח הזמן הקצר".