הרכבת הקלה | שאלות ותשובות

הקו האדום עומד לצאת לדרך: איך נשלם והאם תהיה קליטה סלולרית

לאחר שנים של עיכובים, הקו האדום של הרכבת הקלה בגוש דן ייפתח לציבור בשבוע הבא • היכן עובר המסלול, מה תהיה התדירות והאם אפשר לשלם באמצעות כרטיס רב־קו? • גלובס עושה סדר

נסיעת מבחן של הקו האדום בבת ים / צילום: Shutterstock
נסיעת מבחן של הקו האדום בבת ים / צילום: Shutterstock

על "הפסקת הצהריים" של גלובס

בכל יום סביב השעה 13:00 נגיש לכם תכנים שיוכלו להעשיר, לסקרן ולעניין אתכם בזמן הפסקת הצהריים. הכתבות יתמקדו בעיקר בתחומי הנדל"ן, טכנולוגיה וקריירה. מקווים שתהנו

ביום שישי האחרון התקבל מחברות הבקרה הגרמניות אישור הבטיחות הסופי שנדרש להפעלת הקו האדום של הרכבת הקלה בגוש דן, ומועד הפתיחה נקבע ליום שישי ה־18.8. לאחר סאגת דחיות ומיליארדי שקלים הגיעה הבשורה למטרופולין. גלובס עושה סדר בדרך לטקס גזירת הסרט.

המטרו יתחיל לנסוע רק ב-2034. אז למה אתר האינטרנט שלו עלה כבר באוויר? | שאלות ותשובות 
המועמדים לעיריות מבטיחים לבטל את הנת"צ? זה כנראה לא יקרה, גם אם ייבחרו
ללא תקדים במערב: למה ישראל צריכה פתרון תחבורתי שלא הוכיח את עצמו?  

מהו הקו האדום?

הקו האדום של הרכבת הקלה בגוש דן הוא עמוד השדרה התחבורתי של המטרופולין וצפוי לעבור דרך מוקדי ביקוש משמעותיים.

לאורך הקו הוקמו 34 תחנות, וההערכות הן שיסעו בו כ־234 אלף נוסעים ביום. אורך הקו 24 ק"מ, מהם 12 ק"מ במנהרה מתחת לפני הקרקע, מתחנת אליפלט שבפארק המסילה בתל אביב ועד לתחנת שנקר בפתח תקווה, הסמוך למחלף גהה.

מדובר בפרויקט התשתיות היקר ביותר בישראל. עלות הקמת הקו עומדת כעת על 18.7 מיליארד שקל, הרבה מעל התכנון המקורי. עם אישור הקמתו ב־2010 האומדן עמד על 10.7 מיליארד שקל ועם תחילת ההקמה כבר הגיע ל־16.7 מיליארד שקל.

חלק מהעלייה באומדן היא בעקבות העיכובים בהקמה ודרישותיהם של קבלנים לפיצויים בהתאם, וחלק בשל הפרשי הצמדות וריבית. בדוח מבקר המדינה מנובמבר האחרון צוין כי הפרויקט נמצא בטווח העלויות של פרויקטים דומים בעולם.

בגוש דן מורגשות כעת העבודות על הקו הסגול והקו הירוק של הרכבת הקלה, שייפתחו ב־2027 ו־2028. בנוסף, בשנים הקרובות אמורות להתחיל העבודות על הפרויקט שיהיה גיים צ'יינג'ר למשבר התחבורה - המטרו.

אילו קווים יופעלו ובאיזו תדירות ומהירות?

על הקו האדום יופעלו שלושה קווים - קו R1 מפתח תקווה לבת ים במסלול המלא, קו R2 משלוחת הקו בקריית אריה לבת ים - שלא יופעל עם פתיחת הקו, וקו R3 שיופעל מקריית אריה לאליפלט.

בקו R1 מפתח תקווה לבת ים ינועו בפתיחת הקו שש רכבות לכיוון בשעה ועוד ארבע נוספות ינועו מקריית אריה לאליפלט בקו R3 - בסך הכול 10 רכבות. כלומר, התדירות הממוצעת בקו תהיה רכבת בכל שש דקות, במקטע התת־קרקעי שאמור להיות השוקק ביותר.

מהירות הנסיעה בתחילת הפעילות מוערכת בכשעה ו־20 דקות מקצה לקצה של הקו, ועם הזמן המהירות צפויה להשתפר. נסביר: בחלק התת־קרקעי המהירות תהיה גבוהה במיוחד ותקח כ־25 דקות מקצה לקצה. כך, נוסע שיעלה למשל בתחנת אליפלט הממוקמת בפארק המסילה בתל אביב ירד בתחנת סבידור הסמוכה לתחנת רכבת ישראל בתוך 10 דקות בלבד.

לעומת זאת, בחלק העילי של הקו ובמיוחד בבת־ים - הנסיעות יתארכו כי הרכבת זוכה שם ל־70% העדפה ברמזורים. המהירות תלויה גם במה שקורה על הקרקע - נהג רכב שטועה בנסיעה, רוכב קורקינט שמנסה לחתוך את הרכבת ועוד.

בכל אופן, לפי התחזיות מרבית הנוסעים יסעו בעיקר בחלק התת־קרקעי שם יזכו לשירות מהיר. לעומת זאת, בבת־ים וביפו במיוחד בהתחלה, עד שכל משתמשי הדרך יתרגלו אליה, הרכבת צפויה לנסוע באיטיות.

כמה תעלה הנסיעה?

נסיעה תעלה 5.5 שקלים עם הפתיחה, אבל התעריף של נסיעה מקצה לקצה יהיה גבוה יותר משום שהחישוב נקבע על פי מרחק. ניתן יהיה לשלם באמצעות כרטיס רב־קו אבל רק בתחנות משום שלא הותקנו מכשירי תיקוף בתוך הרכבות. ניתן יהיה לשלם גם באמצעות אפליקציות הן בתחנות והן בתוך הרכבות. במסגרת החלת רפורמת התעריפים של שרת התחבורה מירי רגב נקבע כי בעוד כשנה מחירי הנסיעה ברכבות הקלות בירושלים ובגוש דן יטפסו ל־8 שקלים.

כרטיסי חופשי חודשי יוזלו ב־50% לערים ברמה סוציו אקונומית 1־5 כך שבת־ים ובני־ברק יזכו להוזלה.

האם יהיו תקלות וחבלי לידה?

בפירוש כן. בכל פרויקט תשתית ההתחלה קצת צולעת. סגירת הדלתות תהיה איטית יותר בהתחלה כי נוסעים רבים ירצו להכנס לרכבת וכל עצירה ארוכה ולו בשניות ספורות - גורמת להאטה.

כיוון שמדובר באותה מערכת מסילות ונדרש מרחק ביטחון בין הרכבות - כל יציאה של רכבת תלויה ברכבת אחרת וכך גם העיכובים יתגלגלו הלאה. בתחנות התת־קרקעיות כנראה לא יופעלו שירותים ציבוריים. התכניות המקוריות לא כללו את השירותים ועיריית ת"א התעקשה על הוספתם, אלא שבנת"ע ובמשרד האוצר טרם הגיעו להסכמות על המיליונים הבודדים הדרושים לתחזוקתם.

הקו צפוי להפתח עמוס מהמתוכנן. אם בתחילה חשבו שהוא יהיה מלא בכל 440 הנוסעים שהכלי אמור להכיל במקביל, כעת הצפי הוא שהביקושים יגיעו לכ־600־700 נוסעים.

הרכבת תגביר את הבטיחות בדרכים?

כן. גופים בינלאומיים העוסקים בתחום ממליצים על מעבר לתחבורה ציבורית ככלי מדיניות אפקטיבי במאבק בתאונות דרכים. יחד עם זאת, בשלב הראשוני עלולות להתרחש תאונות של כלי רכב (לא של הרכבת) שטרם הורגלו להסדרי התנועה.

מה לגבי קליטה סלולרית?

ע"פ ההבטחות תהיה קליטה בתחנות התת־קרקעיות. אופניים וקורקינטים יוכנסו מקופלים, כלבי שרות ונחיה יוכלו לעלות חופשי. תתאפשר עלייה לכלבים שניתן לשים על הברכיים.