שיעור האבטלה בישראל חזר לרמת השפל של לפני הקורונה

לפי הלמ"ס, שיעור האבטלה בישראל בחודש יולי 2023, בניכוי עונתיות, ירד ל-3.4%, לעומת 3.6% בחודש יוני • בנוסף, שיעור התעסוקה ואחוז ההשתתפות בכוח העבודה ירדו מעט לעומת החודש הקודם • לא מדובר בחדשות טובות עבור המאבק באינפלציה, שכן שוק עבודה הדוק עלול לגרום לתדלוק האינפלציה ע"י לחצי שכר

לשכת התעסוקה בחולון / צילום: איל יצהר
לשכת התעסוקה בחולון / צילום: איל יצהר

שיעור האבטלה בישראל יורד לרמות השפל של לפני הקורונה. על-פי דיווח של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה היום (ב'), שיעור האבטלה בישראל בחודש יולי 2023, בניכוי עונתיות, ירד ל-3.4%, לעומת 3.6% בחודש יוני. בנוסף, שיעור התעסוקה ואחוז ההשתתפות בכוח העבודה ירדו מעט לעומת החודש הקודם.

שוק העבודה מזכיר את רמות התעסוקה שהיו במשק בתחילת 2020. סקר כוח-האדם בפברואר 2020, חודש לפני פרוץ הקורונה, הראה נתון תעסוקה דומה של 3.4%. 

הדולר מתקרב לשיא חדש מול השקל. אלו הסיבות | ניתוח
העליון קבע: כך יתחלק מעתה הרכוש של ידועים בציבור

ספירלת שכר

לא מדובר בחדשות טובות עבור המאבק באינפלציה, שכן שוק עבודה הדוק עלול לגרום לתדלוק האינפלציה על-ידי לחצי שכר במשק. אם בנק ישראל לא יצליח למתן את השוק, ישראל עלולה להיכנס לספירלת שכר.

דוגמה חיה ללחצי השכר רואים בנתוני השכר של חודש יוני 2023. כך, הלמ"ס דיווחה לאחרונה כי בחודש יוני עלה השכר הממוצע במשק ב-6.3%, הרבה מעל לאינפלציה באותו החודש, שעמדה על 4.2%.

תופעת לחצי השכר אינה ייחודית לישראל. גם בארה"ב המגמה מדאיגה, כאשר בחודש יולי השכר השעתי עלה ב-4.4%, בעוד שהאינפלציה עומדת על 3%. עם זאת, יש לציין כי מדובר בירידה משיא עליית השכר בעת האחרונה (5.9% בחודש מרץ אשתקד).

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, ציין מספר פעמים בעבר את שוק העבודה ההדוק כרכיב משמעותי המקשה על המאבק באינפלציה. כך שככל הנראה המשך הידוק של שוק העבודה, הדבר יהווה פקטור נוסף בדרך להחלטת הריבית בתחילת ספטמבר.