סין מנסה להתאושש: מורידה מסים, מעניקה תמריצים. היואן משלם את המחיר

הכלכלה השנייה בגודלה בעולם סובלת ממשבר חמור שבא לידי ביטוי בירידה חדה בענף הנדל"ן, בקריסת חברות ובאבטלה בקרב צעירים • במטרה להחזיר את הצמיחה למסלול, הממשל חותך מסים ומספק שורה של תמריצים לצרכנים ולבנקים • בינתיים המטבע המקומי מאבד גובה

שליח מחוץ לקניון בבייג'ינג. עקומת הצמיחה הכלכלית של סין משתטחת / צילום: Associated Press, Andy Wong
שליח מחוץ לקניון בבייג'ינג. עקומת הצמיחה הכלכלית של סין משתטחת / צילום: Associated Press, Andy Wong

כלכלנים בשווקים השונים כבר הבינו, הכלכלה השנייה בגודלה בעולם משבר. נתונים אחרונים שהגיעו מסין רק המחישו עד כמה המשבר עמוק. בתחילת חודש אוגוסט פורסם כי סין, משונה משאר המדינות בעולם, נכנסת למצב של דפלציה - ירידת מחירים מתמשכת. זאת ככל הנראה בשל ההתאוששות האיטית בצריכה הפרטית המקומית מאז הסרת מגבלות הקורונה במדינה.

"ציון נכשל": אחד הכלכלנים החשובים בעולם נגד הפד
בנק אוף אמריקה מזהיר: זה לא קרה 250 שנה לאג"ח של ארה"ב

ברבעון השני של שנת 2023 הצמיחה הריאלית עמדה על 0.8% בלבד. מעבר לכך, קרן המטבע הלאומית חוזה לכלכלה הסינית צמיחה של פחות מ־4% בתל"ג, פחות ממחצית משיעורו הממוצע ב־20 השנה האחרונות. הצרות נערמות מצד אחד, אך הממשל בסין התחיל לפעול במטרה להעיר את הפעילות הכלכלית.

מטח של חדשות רעות

אחד הסקטורים הבולטים לרעה הוא הנדל"ן. הוא סובל מהאטה מתמשכת שחונקת את ההשקעות, ומשמשת כבלם מרכזי לצמיחה. חברת Country Garden Holdings, אחת מיזמיות הנדל"ן הגדולות בסין, נכנסה לחובות של כ־200 מיליארד דולר. חברת הענק הזהירה השנה כי היא צפוייה לפרסם הפסדי ענק בדוחות הכספיים. מכירת הבתים החדשים אמנם עדיין עולה, אך האטה משמעותית.

גם רמות האבטלה בסין עלו. הלשכה הסינית לסטטיסיטקה הודיעה לאחרונה שתפסיק לפרסם את נתוני האבטלה בקרב צעירים במדינה לאחר חודשים רבים בהם היא עלתה ספירלית. שיעור האבטלה בקרב בני 16־24 עלה בהתמדה במשך שישה חודשים רצופים, ובשיא ביוני הגיע ל־21.3%.

 

בינתיים, המטבע הסיני נחלש בחזרה לרמות השפל שבו היה מצוי בזמן הסגרים. היואן הסיני נסחר כעת ברמה של 7.27 יואן לדולר אחד.

ד"ר גיל בפמן, הכלכלן הראשי בבנק לאומי מסר לגלובס כי "סין, שנתקלה במספר קשיים מהותיים לאחרונה, מגיבה במדיניות כלכלית חלשה יחסית - באופן שמשקף בחלקו סובלנות רבה יותר לחולשה כלכלית, אך זה עלול לגרור מצב שבו חולשת הפעילות תימשך עוד זמן מה עם צמיחה מתונה של 3.0% בלבד בחישוב שנתי".

המדינה החלה לנקוט בצעדים להמרצת הפעילות הכלכלית המדשדשת, אך נראה כי היא בצורה מתונה יותר בהשוואה לפעולות שעשתה בדעיכות כלכליות דומות בעבר. בינתיים, הממשל הסיני מסתייג מהענקת כסף מזומן לצרכנים בסין כפי שעשות מדינות מערביות בזמן הקורונה, מזומן שעזר לצרכנים במערב להניע את הכלכלה.

הלוואות והשקעות במוקד

אלו פעולות ביצעו עד כה הסינים? הדגש המרכזי בינתיים הוא בצד הצריכה הפרטית וההשקעות. ראשית, הבנק המרכזי של סין הודיע באמצע חודש אוגוסט על הורדת הריבית על מכשיר מרכזי שמנתב הלוואות־לשנה־אחת לבנקים, מ־2.65% ל־2.5%, ובמקביל הזריק למערכת הבנקאית הלוואות חדשות בסכום המקביל ל־55.2 מיליארד דולר.

שי ג'ינפינג, נשיא סין / צילום: Reuters, Andy Wong
 שי ג'ינפינג, נשיא סין / צילום: Reuters, Andy Wong

הבנק המרכזי הודיע בנוסף כי קיצץ את הריבית על פעילויות רכישה חוזרת הפוכה לאחר שבעה ימים, מ־1.9% ל־1.8%, לאחר שהוריד את הריבית על הלוואות לטווח קצר רק ביוני. עסקאות המכונות "ריפו" הן מכשיר שבנקים מרכזיים משתמשים בו כדי לנהל את צרכי המימון של הבנקים ולהשפיע על הריביות על הלוואות לבתים פרטים ולעסקים.

הפעולות הסיניות לא מסתכמות בכך. מודי שפריר, אסטרטג ראשי שווקים פיננסיים בבנק הפועלים, מוסר בסקירתו השבועית כי "הבנקים הסיניים צפויים להוריד השבוע את הריבית על המשכנתאות והרשויות הסיניות הודיעו על תמיכה ברוכשי הדירות. זאת במטרה לעודד את שוק הדיור המקרטע".

הממשל הסיני מבצע עוד פעולות בגזרות שונות בכדי לתמרץ את הכלכלה, אך לדעת גיל בפמן לא מבצע מספיק. הוא סובר כי "כפי הנראה 'הצמיחה הרשמית' של התוצר לא תגיע ל־5% השנה. צמיחה שנתית זו משקפת השפעות בסיס, כך שזה נתון חלש ומרמז על צמיחה 'אמיתית' ממוצעת של 4%, כלומר בסדר גדול של כ־1% לרביע, שהינו איטי יחסית לעבר של סין". בפמן אומר שלא מדובר בסוף האירוע ו"קובעי המדיניות ידרשו בסופו של דבר לתמריצים גדולים עוד יותר למשק ולעסקים ובהיעדר מהלך תמריצים כזה ההאטה בפעילות עלול להיות ממושך יותר".

נוסף על כך, סין מנסה להחזיר את האמון של המשקיעים בבורסה במדינה, זאת לאחר שמכרו מניות בשווי מיליארדי דולרים. בשביל להשיב את הסנטימנט החיובי, הממשל בסין הכריז כי לראשונה מאז 2008 המס על רווחי הון ירד. המס שעמד על 0.1% על כל עסקה שמבוצעת נחתך בחצי. יתרה מכך, החליטו בממשל הסיני על הפחתת הרגולציה על המשקיעים. כך לדוגמה, משקיעים בסין יצטרכו להחזיק פחות מניות כערבות אצל הברוקר שבאמצעותו הם סוחרים.

עתיד היואן לוט בערפל

בשנים האחרונות הרצון של מעצמות כרוסיה וסין להתנתק מתלותן בדולר גברה. בין הסיבות הבולטות ניתן למנות את החיכוכים הכלכליים בין סין לארה"ב ואת הסנקציות שגררה הלחימה בין רוסיה לאוקראינה. מערכת היחסים המתוחה בין הצדדים הביאה לכך שהמעצמות השונות מעוניינות להוריד את הדולר מכוחו העולמי כמטבע עובר לסוחר, ולהחליפו במטבעות אחרים, כדוגמת היואן. לפי דוח של מכון המחקר GIS REPORTS שיצא לאחרונה, היואן הוא המטבע חמישי בהיקף המסחר הבינלאומי.

המכון מציין כי לאחר תחילת המלחמה ברוסיה היקף המסחר ביואן גדל ביותר, יתרה מכך, סין פיתחה מערכת סליקה שהינה עצמאית למערכת ה־SWIFT הידועה וגם רוסיה וגם ברזיל משתמשות בה.

עם זאת, המכון מדגיש כי היואן לא קרוב להדחת הדולר מכסאו כמטבע הרזרבה העולמי. "ליואן יש הרבה חסרונות", מציינים בדוח, כאשר היכולת של הבנקים בסין לשלוט בזרמי ההון מונעת מסין השקעות מצד גורמים בינלאומיים". הפיכת היואן למטבע בין־לאומי אמיתי ללא תתרחש כל עוד בסין לא מאפשרים חופש להעברת השקעות אל תוך ומחוץ לסין בצורה חופשית, מציינים ב־GIS.

בינתיים, המטבע הסיני נחלש באופן דרמטי, וחזר כאמור לשפל שבו היה מצוי בזמן סגרי הקורונה. בבנק המרכזי הסיני העלו הילוך בפעולותיהם להגן על שער החליפין של היואן בשבועות האחרונים, זאת תוך התחייבות של מנגנונים בכירים במפלגה הקומוניסטית לשמור על ערך יציב בשער המטבע.

בפמן מצידו מציין כי ההאטה בצמיחה בסין עלולה להביא לצמיחה איטית בכלכלה הגלובלית. במקביל, היווצרותו של עודף היצע תעשייתי בסין יכול להביא למצב של לחצים דיפלציוניים בתחום מחירי המוצרים המיוצרים בעולם, זאת בניגוד לאינפלציה הנמשכת באופן עיקש בתחום השירותים - תחום שבו היצוא הסין חלש יחסית.