ראש החטיבה הבנקאית בלאומי: "מחפשי הדיור לא ימשיכו לשבת על הגדר עוד תקופה ארוכה"

"מצב שוק הדיור שברירי מאוד וללא תכנית להסדרתו נראה התפרצות מחירים נוספת ", כך הזהיר אייל בן-חיים, ראש החטיבה הבנקאית בלאומי בכנס המשכנתאות של גלובס ובנק לאומי • לדבריו, "מתוך הנתונים החודשיים של בנק ישראל אנו עדים להתעוררות בשוק המשכנתאות"

אייל בן-חיים, ראש החטיבה הבנקאית, בנק לאומי / צילום: כדיה לוי
אייל בן-חיים, ראש החטיבה הבנקאית, בנק לאומי / צילום: כדיה לוי

"אנחנו לא רואים פיגורים בתשלומים, משמע הלווים חותכים במותרות אחרות בהוצאות היום יום, ככל הנראה גם בשל עליית המחירים ברוחבית במשק", כך אמר אייל בן-חיים, ראש החטיבה הבנקאית בבנק לאומי, במסגרת כנס המשכנתאות של גלובס ובנק לאומי.

המצב בו הלווים לא מפגרים בתשלומיהם הנו אף על פי שבנק ישראל הראה כי עליית הריבית במשק, הובילה את נוטלי המשכנתאות לעלייה משמעותית של מעל 1,000 שקל בהחזר החודשי בממוצע.

ניתוח | בבנק ישראל ובאוצר הופתעו: הכירו את הנתון שיכול להקפיץ שוב את מחירי הדיור 
"נתקעה בקיר בטון": מה הוביל את חברת הנדל"ן הוותיקה מניו יורק לבקש הסדר חוב מהמשקיעים בת"א 

עוד ציין בן חיים כי הבנק קשוב לצרכי נוטלי המשכנתאות ומבצע התאמה לכל לקוח בהתאם לצרכיו. "לא רק זאת, אנחנו מבצעים פניה יזומה לכל מי שההחזר שלו עלה משמעותית כדי לבחון את המשכנתה ולהציע אלטרנטיבה. לאחרונה אף הודענו כי נספוג חלק מההחזר עבור קשת רחבה של לקוחות", הוסיף בן-חיים.

היום (ב') צפויה להתפרסם החלטת הריבית של בנק ישראל, העומדת כרגע על 4.75% . לדברי בן-חיים, "כלכלני לאומי צופים כי ככל שלא יהיה פיחות נוסף של השקל, החלטת הריבית שתתקבל היום צפויה להיות ללא שינוי בריבית והצפי להתחלת ירידת הריבית הוא לא לפני אפריל 2024.

"בשנה וחצי האחרונות חווינו עליית ריבית משמעותית בארה"ב. בישראל, ריבית בנק ישראל היא הגבוהה ביותר בעשור האחרון, ובשיעור של פי שלושה משיעור הריבית רק לפני שנתיים. אפשר לראות שהריבית עלתה מ־1.6% בשלהי 2021 עד ל־6.25% מה שמשפיע בוודאי על שוק הדיור".

כנס המשכנתאות | אלונה בר און: "קיים משבר אמון ענק, הקיטוב ב־2023 הפך למגפה עולמית"
כנס המשכנתאות | יוסי וייזר מהתאחדות יועצי המשכנתאות: "ההלוואות בגמ"חים שנותנים פריסה רחבה ללא ריבית, הם בעלי ערך מוסף"

המגפה עברה אבל אז הגיעה המלחמה

עוד הוסיף בן חיים כי "בתחילת שנת 2022, לאחר שחלף איום המגפה העולמית, היינו בתחושה שהכל נגמר, המשבר הסתיים והורדנו מסכות. אך אז פרצה בפברואר מלחמת רוסיה־אוקראינה המשפיעה עד ימים אלו על הכלכלה העולמית.

"אנחנו בסיטואציה מורכבת: משבר אנרגיה, עליות מחירים בישראל, משבר פוליטי־חברתי, ריבית גבוהה והשוק נמצא בחוסר וודאות כבר תקופה ארוכה. השפל בערכו של השקל גם הוא מכביד על ודאות השוק ומשקיעים יושבים על הגדר או מחפשים אלטרנטיבות".

בעניין מחירי הדיור אמר בן חיים כי בעת הנוכחית "מחירי הדיור נבלמו לאחר שנים ארוכות - מעלייה של 4.4% בשנת 2005 לעלייה של 18.8% בשנת 2022. הריבית הגבוהה מאפשרת למשקיעים אלטרנטיבות אטרקטיביות יותר בשוק ההון או במכשירים פיננסים בטוחים כמו פיקדונות, קרנות כספיות ועוד, לכן הם יצאו מהשוק כמעט לחלוטין. זאת בעוד שמחפשי דיור נמצאים עדין בשוק אך חוששים לבצע עסקאות בסביבה הכלכלית החדשה.

"כמעט כל דבר משפיע על שוק הדיור - מגידול דמוגרפי ועד הריבית במשק. איך הגענו למצב שבו יש מחסור כ"כ גדול בדירות? מצד ההיצע אנחנו רואים את היזמים נמנעים מלהתחיל פרויקטים חדשים כדי להימנע מעליות המימון גבוהות - גם הן מעליית הריבית.

"משנת 2005 שבה היה פער קטן יחסית בהיצע הדירות והתחלות הבנייה ביחס לתוספת משקי הבית בישראל, כיום אנו בפער מצטבר של 90 אלף יח"ד חסרות. לאורך כל השנים היו תנודות - עליות וירידות בהתחלות הבנייה, אך רוב השנים יש פער בין כמות תוספת משקי הבית לבית כמות התחלות הבנייה".

כנס המשכנתאות | מנכ"ל צמח המרמן: "אנחנו קרובים ליום כיפור של ענף הבנייה, חלק גדול מהחברות לא יעמדו בזה"
כנס המשכנתאות | ראשת עיריית חיפה: "די לשכונות מגדלים משמימות ללא מפגש אנושי"

היקף העסקאות ונטילת המשכנתאות במגמת ירידה

לדברי בן-חיים, "אחרי שנתיים שהמערכת הבנקאית הגיעה לשיא בהיקף המשכנתאות - 122 מיליארד שקל - אנחנו רואים לראשונה ב-2023 ירידה בהיקף העסקאות. עם זאת, בישראל יש תרבות חזקה של להיות בעלים של דירה. זהו כוח פסיכולוגי עצום שדוחף מחפשי דיור לבצע עסקאות, על אף החסמים שפירטנו קודם לכן.

"כיום היקף משכנתאות עומד על רמה של 65% מתקופת השיא בשנתיים האחרונות, אך כבר בחודש יוני התחלנו לראות התייצבות, וכעת עלייה קלה - מה שמעיד על כך שמחפשי הדיור לא ימשיכו לשבת על הגדר עוד תקופה ארוכה והם נחושים לבצע עסקאות.

"אם נוסיף לכך את הפער המצטבר ביחידות דיור שקיים בשוק כבר תקופה, נקבל מצב שברירי מאוד, שללא תוכנית ממשלתית להסדרת שוק הדיור, יביא להתפרצות נוספת של מחירים בטווח הקרוב. לכן אנחנו בלאומי צופים כי נראה התרחבות ועלייה בהיקף העסקאות ובהיקף המשכנתאות תוך הסתגלות למצב הכלכלי החדש.

"מתוך נתונים החודשיים של בנק ישראל אנו עדים להתעוררות בשוק המשכנתאות, החל מחודש מאי ועד חודש יולי ועלייה בסך המשכנתאות שנלקחו בכלל המערכת הבנקאית".

בסוף דבריו הוסיף בן-חיים כי ישנם גם שינויים בהרגלי הצריכה של הישראלים. לדבריו, "לפי בנק ישראל מעל ל־90% מעדיפים שלא להגיע לסניף, ויש עליה מתמדת של 25% בשנים האחרונות בשימוש באמצעים דיגיטליים ובצריכת שירותי בנקאות מרחוק, בין אם באפליקציה, באתר, בזום או בעמדות דיגיטליות. לפי נתונים שאנחנו רואים לאורך השנים האחרונות, בשנים הקרובות השימוש באמצעים ובשירותים הדיגיטליים יגבר ונראה את השימוש בפניה באפליקציה עוקף את השירותים הטלפוניים".

***גילוי מלא. כנס המשכנתאות של ישראל נערך בשיתוף עם בנק לאומי