אלונה בר און: "ב־2023 הקיטוב הפך למגפה עולמית, ומשבר אמון ענק משפיע על אמצעי התקשורת"

אלונה בר און אמרה בפתח כנס המשכנתאות של גלובס ובנק לאומי כי גלובס פועל לפי "פירמידת מאסלו הפוכה", המתבססת על ערכים, חזון ואתיקה, שעליהם נבנים שאר צורכי העיתון

אלונה בר און, מו''ל גלובס / צילום: כדיה לוי
אלונה בר און, מו''ל גלובס / צילום: כדיה לוי

"ב־2023, הקיטוב הפך למגפה עולמית. על־פי דוח אדלמן שפורסם השנה, אשר כולל 32 אלף נסקרים ב־28 מדינות, 80% אמרו שהם לא מוכנים לגור ליד ולעבוד עם מי שמחזיק בדעות שונות משלהם; 70% גם לא מוכנים לעזור למי שמחזיק בדעות שונות. יש משבר אמון ענק, שמשפיע על כולנו, על כל אמצעי התקשורת". כך פתחה הבוקר (ב') אלונה בר און, מו"ל גלובס, את כנס המשכנתאות של ישראל המשותף לעיתון גלובס ולבנק לאומי, המתקיים במרכז רבין בתל אביב.

כנס המשכנתאות | מנכ"ל צמח המרמן: "אנחנו קרובים ליום כיפור של ענף הבנייה, חלק גדול מהחברות לא יעמדו בזה"
כנס המשכנתאות | אייל בן חיים: "מחפשי הדיור לא ימשיכו לשבת על הגדר עוד תקופה ארוכה"
כנס המשכנתאות | יוסי וייזר מהתאחדות יועצי המשכנתאות: "ההלוואות בגמ"חים שנותנים פריסה רחבה ללא ריבית, הם בעלי ערך מוסף"

בהרצאתה על תפקידה של התקשורת בימים אלו, אמרה בר און כי "תפקיד התקשורת הוא להיות מתווכי מידע. זה אמור להיות התפקיד שלנו - אנחנו בסך הכול אמורים לקשר בין גורמים ולתווך ביניהם מידע. למרות זאת, מדד האמון שפורסם לאחרונה מראה שהאמון בכלי התקשורת נמוך אף יותר מהאמון בממשלה. התוצאה הזאת מעולם לא נראתה, וזו תוצאה חריפה שלא נרשמה בשום סקטור ובשום מגזר. זהו תמרור אזהרה גדול מבחינתנו. הסיבה לכך היא איכות המזון: הציבור מקבל מזון שאינו בריא לתודעה".

בר און ציינה כי דוח אדלמן, המתבצע מאז 2001 וחוקר את נושא האמון, מצביע על שני עשורים של הידרדרות באמון ברחבי העולם. המחקר המוצג בדוח, שאינו כולל את ישראל, מראה קיטוב גדול מאוד, בעיקר במדינות כמו ארה"ב, ספרד, שוודיה, ארגנטינה, קולומביה ודרום אפריקה.

"האשמות במצב הזה, על פי המשיבים, הן הממשלות והתקשורת", ציינה בר און. "זה דוחף אותנו לנסות ולעשות את הדברים אחרת. אנחנו מיישמים בעיתון את 'פירמידת מאסלו ההפוכה של גלובס', שבה הערכים, החזון והאתיקה הם בבסיס הפירמידה, ועליהם בונים את כל השאר. אנחנו היחידים בישראל שעומדים בתקן הבינלאומי לבדיקת עובדות. הרעיון הוא להציע לציבור מוצר אמין, שיודע להתמודד עם המציאות הקיימת. לא דעות, אלא תוכן ועובדות, העמקה וניסיון להביא מידע בעולם שכולו כאוס".

בר און סיכמה את דבריה ואמרה כי "גם כאן, בכנס המשכנתאות, יבואו הערכים האלה לידי ביטוי. נדבר על משכנתאות וגם על דברים אחרים, שכן תחום המשכנתאות מכיל בתוכו עוד הרבה מאוד נושאים. נדאג שגם בכנס הזה המזון לתודעה יהיה הכי טוב שאפשר, ואני מודה לבנק לאומי שאפשר לנו לעשות זאת ולקיים כאן את הדיון הזה".

*** גילוי מלא: כנס המשכנתאות של ישראל נערך בשיתוף עם בנק לאומי