סמוטריץ' בהפגנה מול בית המשפט העליון: "חיות, אל תעזי לפסול חוקי יסוד - האחריות עליך"

אלפים מפגינים הערב מול בית המשפט העליון בירושלים בתמיכה במהפכה המשפטית ונגד התערבות בג"ץ בחקיקה • שר האוצר בצלאל סמוטריץ' פנה לנשיאת העליון: "גם אם את חושבת שהתיקונים שאנחנו מובילים במערכת המשפט הם שגויים, לפסול חוק יסוד זאת חריגה מסמכות"

הפגנת התמיכה במהפכה המשפטית בירושלים, הערב / צילום: ללא קרדיט
הפגנת התמיכה במהפכה המשפטית בירושלים, הערב / צילום: ללא קרדיט

ימים ספורים לפני הדיון ההיסטורי בבג"ץ בעתירות נגד החוק לביטול עילת הסבירות, אלפים מפגינים הערב (ה') מול בית המשפט העליון בירושלים בתמיכה במהפכה המשפטית ונגד התערבות בג"ץ בחקיקה. המפגינים מניפים שלטים עם הכיתובים: "רפובליקת הבננות של בג"ץ", "שופטי עליון עולם תחתון" ו"בג"ץ לא תפסול אותי". 

האם הנשיאה חיות קבעה שבג"ץ לא יכול לפסול חוקי יסוד? 
בג"ץ הוציא צו ארעי לחלוקת תווי המזון של דרעי
בפעם השנייה: בג"ץ דחה את בקשת הממשלה לדחות את הדיון בעילת הסבירות 

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' נאם בהפגנה ופנה לנשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות: "גם אם את חושבת שהתיקונים שאנחנו מובילים במערכת המשפט הם שגויים, לפסול חוק יסוד זאת חריגה מסמכות וזאת פסילת הדמוקרטיה בישראל. אני קורא לך מכאן: אל תעזי לפסול חוקי יסוד - האחריות היא עלייך".

סמוטריץ' ביקש לחזק את ידיו של יו"ר הכנסת אמיר אוחנה, שאמר אתמול (ד') כי "הכנסת לא תקבל בהכנעה את רמיסתה. אני מציע לבית המשפט ולשופטיו שאני מכבד מאוד - הכירו גם במגבלות הכוח שלכם, לא רק של הרשויות האחרות. הכירו בכך שבדמוקרטיה אף רשות היא לא כל-יכולה". ראש הממשלה בנימין נתניהו שיתף היום את דבריו של אוחנה.

שר האוצר בצלאל סמוטריץ בהפגנה בירושלים, הערב / צילום: תקומה 2023
 שר האוצר בצלאל סמוטריץ בהפגנה בירושלים, הערב / צילום: תקומה 2023

יו"ר תנועת אם תרצו, מתן פלג, ממובילי ההפגנה, אמר כי "15 שופטים הפכו את מדינת ישראל לרפובליקת בננות", ואיים: "העם לא ישתוק מול ההתערבות בחוק יסוד".

ח"כ אביחי בוארון נאם: "השאלה היא לא אם אנחנו נכבד את החלטת בג"ץ, אלא האם בג"ץ יקבל את עמדת העם. האם בג"ץ לא יקרע את החבל".

שרת ההתיישבות אורית סטרוק אמרה: "יש כאן אנשים שלא יודעים לקבל את החלטת הרוב. הם צועקים דמוקרטיה, אבל בעצם דורשים דיקטטורה. אני מבטיחה לכם שאנחנו נכבד את הפתק שלכם, את ההכרעה שלכם. אנחנו נכבד את הדמוקרטיה".