למה דגמי אייפון 15 יהיו יקרים יותר לצרכן הישראלי?

מחירי האייפונים החדשים צפויים להיחשף ככל הנראה ביום חמישי הקרוב, לקראת פתיחת המכירה המוקדמת • לפי ההערכות, הצרכן הישראלי יצטרך לשלם יותר כסף מהאמריקאים • "בשל התחזקות הדולר, אנחנו צופים התייקרות של 400-700 שקל, בהתאם למחיר המוצר והדגמים השונים", אומר גורם בענף

לפי גורם בכיר בשוק, אפל אינה צפויה להעלות את המחירים / צילום: Shutterstock, Hadrian
לפי גורם בכיר בשוק, אפל אינה צפויה להעלות את המחירים / צילום: Shutterstock, Hadrian

ענקית הטכנולוגיה אפל השיקה את דגמי האייפון 15 החדשים שלה לפני כשבועיים, ובישראל צפויה המכירה המוקדמת להתחיל לקראת תחילת השבוע הבא, כשהמכשירים עצמם יגיעו רק אחרי סוכות.

● בדיקה טכנולוגית | קיבלנו את האייפון 15 פרו החדש ל-24 שעות. זה מה שחשבנו
בדיקה טכנולוגית | אל תמהרו לעדכן: אפל משיקה את iOS 17. יש חידושים, אבל כדאי לחכות 

באפל נוהגים בדרך-כלל לשמור קרוב לחזה את האופן שבו ייראו מהלכי החברה. רק ממש בסמוך לתחילת המכירה בישראל, יסופקו פרטים נרחבים בנושא ליבואניות והמפיצות. עם זאת, לפי גורמים בענף, הצרכן ישראלי יצטרך לשלם יותר כסף מהאמריקאים, למשל, כדי להתחדש בדור החדש של האייפון.

מדוע זה כך? כדי להבין את התמחור, יש להבין את האופן שבו דברים עובדים. בשלב הראשון, היבואניות מקבלות מאפל את המחיר הדולרי של המוצרים החדשים עבורן. תאורטית, החברה יכולה להחליט שכדי להתמודד עם הבעיות הכלכליות העולמיות, היא תעלה את התמחור למפיצות וליבואניות - עליית מחירים שעשויה להתגלגל לצרכן.

לפי גורם בכיר בשוק, אפל אינה צפויה להעלות את המחירים, והם יישארו "פלוס מינוס מה שהיה באייפון 14. עליית מחירים בדור החדש, אם תהיה, עשויה להתרחש בשל התחזקות הדולר מול השקל".

גורמים נוספים אומרים כי השינויים בדולר משמעותם "הפרש משמעותי שיתורגם למחיר", וכי "לחלוטין תהיה עלייה במחירים, כששער הדולר כשלעצמו הוא גורם משמעותי בכך". המחירים צפויים להיחשף ככל הנראה ביום חמישי הקרוב (28 בספטמבר), לקראת פתיחת המכירה המוקדמת.

שיטת התמחור

לשם השוואה, בשנה שעברה, היבואניות השונות תמחרו לצרכנים את האייפון 14 פרו בכ-4,700 שקל, ואת האייפון 14 פרו מקס בכ-5,100 שקל (גרסת 256 ג'יגה תומחרה בכ-5,600 שקל, והשנה זוהי גרסת הבסיס של דגם זה). בשנה שעברה שער הדולר בעת ההשקה עמד על כ-3.51 שקלים, ואילו בתקופה האחרונה שער הדולר עומד על כ-3.81 שקלים - כך שהמחיר עשוי לעלות בכמה מאות שקלים לצרכן.

לפי גורם בענף, המחירים לא נסגרו באף חברה, אך ניתן לדבר על טווח. "בשל התחזקות הדולר, אנחנו צופים התייקרות של 400-700 שקל, בהתאם למחיר המוצר והדגמים השונים. היבואניות יתאמצו לספוג כמה שאפשר סביב המכשירים הפופולריים, כדי לספק מחיר טוב לצרכן, ובמכשירים הפחות-פופולריים, החברות פחות יצטרכו לספוג את העלויות".

כלל השחקניות מבינות שבגלל שהרווח במכירות האייפונים אינו גבוה במיוחד ("הקמעונאים מרוויחים בעסק הזה נתון חד-ספרתי"), הן אינן יכולות באמת לספוג את כלל עליית השערים ולהציע לצרכן את המחיר המדויק כמו בשנה שעברה.

חלקן שוקלות לספוג חלק מהמחיר, אך נזהרות להתחייב על כך, כיוון שמדובר עבורן במצב מורכב ורגיש. "אי-אפשר לספוג את העלויות, כי אז לא נרוויח. הרווחים מאוד קטנים, ואנחנו לא רוצים לתרגם את כל עליית הדולר לצרכן", מסביר גורם נוסף בשיחה עם גלובס.

בישראל, לפי כמה גורמים, עולים הביקושים למכשירים עם הנפחים הגדולים יותר. כאמור, אפל החליטה להוריד בדגמי האייפון 15 פרו מקס שלה את שטח האחסון של 128 גיגה, ולהתחיל את הבסיס מ-256 גיגה, משמע תוספת של עוד 100 דולר עבור הצרכן האמריקאי. גם זה כמובן יוסיף עוד כמה מאות שקלים עבור הצרכן הישראלי שירצה את דגמי הפרו מקס. התוצאה: במקום 5,600 שקל, המחיר של דגם הפרו מקס הבסיסי יוכל לצמוח לכ-6,100 שקל.

לוחות הזמנים

לא רק המחיר נמצא על השולחן, אלא גם תאריך השקת המוצרים בישראל. היבואניות השונות פרסמו הודעות לתקשורת לגבי תחילת המכירה המוקדמת, אך זו אחת מנקודות החשש שלהן מול אפל - מי שלא עובד לפי לוחות הזמנים של החברה, עלול להסתבך איתה.

לפי חלק מהיבואניות, כמו דינמיקה ופלאפון, המכירה המוקדמת תתחיל ב-1.10 בחצות, בעוד שחלק מהיבואניות, כמו iDigital ופרטנר, טוענות כי אפל אמרה כי רק בשמונה בבוקר שעון ישראל של 1 באוקטובר יהיה מותר להתחיל את המכירה המוקדמת.

מתי המכשירים צפויים לנחות בישראל? על-פי ההערכות, בין 8 ל-10 באוקטובר, כלומר אחרי חול המועד סוכות. זה השלב שבו המכשירים יגיעו לידי הצרכנים, ואולי אף מעט מאוחר מכך. כאמור, כל הפרטים יתבהרו ככל שנתקרב למועד ההשקה בישראל.