אירוע ההשקה של אפל: כל מה שכדאי לדעת על האייפון החדש

אירוע ההשקה השנתי של ענקית הטכנולוגיה אפל, התקיים הערב בקופרטינו, קליפורניה • בהשקה נחשפו אפל וואטש 9 ואפל וואטש אולטרה 2 • בדגם האייפון 15 נחשף האי הדינמי, והמעבר לכבל USB-C • ומה קרה למחירים של האייפון 15 פרו?

אייפון 15 פרו - בעיצוב הטיטניום / צילום: צילום מסך מאתר אפל
אייפון 15 פרו - בעיצוב הטיטניום / צילום: צילום מסך מאתר אפל

ענקית הטכנולוגיה אפל  קיימה הערב את אירוע השקת האייפונים השנתי שלה בקופרטינו, קליפורניה. באירוע השיקה החברה את דגמי אייפון 15, ושעון חכם של החברה, השנה, בניגוד לציפיות לא הושק דגם חדש של אוזניות אייר פודס.

ניתוח | הצרות של אפל הולכות ונערמות, ולא רק בגלל החרם הסיני

21:20 | המחירים

אפל השיקה את דגם הפרו מקס החדש במחיר גבוה יותר מבדרך כלל: לרוב היא משיקה דגם של 128GB ומתמחרת אותו ב-1,099 דולרים. השנה, אפל החליטה לוותר על הדגם הזה, ולהתחיל משטח אחסון גבוה יותר, של 256GB בעלות של 1,199 דולרים. כך שלמרות שהתמחור מצד אפל דומה לשנה שעברה, עדיין מדובר בעליית מחירים מאחר והחברה לא מאפשרת לרכוש דגם עם שטח אחסון נמוך יותר.

אפל מציגה תכונות אלקטרואופטיות חדשות למצלמת הפרו שלה, שתגיע לרזולוציה של 48 מגה פיקסל עם רגישות גבוהה יותר לצילומים בחשיכה. היא תציע אורכי מיקוד (פוקוס) של 24 מ"מ, 28 מ"מ ו- 35 מ"מ באמצעות החיישן הראשי.

חידוש משמעותי במכשיר הוא מצלמת הטלפוטו שתאפשר אורכי זום אופטי גבוהים במיוחד, פי 5 ביחס לאייפון פרו 14. עדשות וירטואליות של 120 מ"מ יאפשרו לגלי האור לטייל זמן רב יותר בדרכן למצלמה דרך חיישן מיוחד ובכך ליצור אשלייה של מרחק ורזולוציה גבוהה. 

כל התוספות והשדרוגים לאייפון 15 פרו / צילום: צילום מסך מאתר אפל
 כל התוספות והשדרוגים לאייפון 15 פרו / צילום: צילום מסך מאתר אפל

דבר נוסף בדגמי הפרו מהדהד מאפיין שנחשף באירוע ההשקה הקודם בחודש יוני - והוא היכולת להמיר וידאו ברזולוציה גבוהה ובאפקט של עדשה מורחבת לתצורת תלת מימד במשקפי Vision Pro לאחר שאלה יושקו.

הקלטת וידיאו בתלת מימד, לשימוש עתידי בקסדות המציאות המדומה של אפל / צילום: צילום מסך מאתר אפל
 הקלטת וידיאו בתלת מימד, לשימוש עתידי בקסדות המציאות המדומה של אפל / צילום: צילום מסך מאתר אפל

לקראת סיום, אפל חושפת חבילות אחסון חדשות בשירות איי קלאוד - 6 טרה בייט ו- 12 טרה בייט, חבילות אחסון גדולות יחסית למה שמציעות המתחרות גוגל ומיקרוסופט.

21:05 | שבבים בגאומטריה של 3 ננומטר

מנהל חטיבת הסיליקון הוצג כעת, המציג שבבי גאומטריה 3 ננוטר. הוא מכיל 19 מיליארד מעגלים חשמליים - או טרנזיסטורים וכולל מעבד ליבה בן 6 ליבות, המתהדר בהיותו מעבד הליבה המהיר ביותר למכשירי טלפון - מהר יותר מאלה של סנאפדרגון של קוואלקום, למשל. לראשונה הוא מכיל חיבוריות לפורט USB.

זו ההשקה השנייה ברציפות שבה ג'וני סרוג'י, מנהל תחום השבבים באפל, איננו מופיע בסרטוני ההשקה. עד כה, נהגה החברה לשלב את סרוג'י בהשקות החשובות בתחום החומרה.

21:00 | אייפון 15 פרו: עיצוב טיטניום

אפל מציגה כעת את מכשירי הפרו החדשים שיזכו לגודל מסך של 6.1 אינץ' לדגם הפרו ו- 6.7 אינץ' לדגם הפרו מקס.

בנוסף מציגה אפל לראשונה את עיצוב הטיטניום שלה - חומר "פרמיום" לטענתה, שמצטיין בחוזק ועמידות אך גם קל יותר והופך את מכשירי האייפון פרו לקלים ביותר שאי פעם יוצרו בחברה לטענתה. הוא משפר לחברה לייצר את השוליים הדקים ביותר שיוצרו אי פעם למכשיר אייפון.

אייפון 15 פרו - בעיצוב הטיטניום / צילום: צילום מסך מאתר אפל
 אייפון 15 פרו - בעיצוב הטיטניום / צילום: צילום מסך מאתר אפל

כפתור ההפעלה בחלק השמאלי העליון של המכשיר, המשמש כיום להשתקת צלילים, מקבל מגוון אפשרויות נרחבות יותר - ניתן יהיה לכוון אותו לשימושים שונים לפי העדפה אישית כגון השתקת המכשיר (ברירת מחדל), הפעלת מצלמה, פנס, זום או תרגום.

הכפתור החדש בצד שמאל של המסך / צילום: צילום מסך מאתר אפל
 הכפתור החדש בצד שמאל של המסך / צילום: צילום מסך מאתר אפל

20:55 | מעבר ל-USB-C

לראשונה, אפל מודה כי תעבור לטעינה בשיטה האוניברסלית USB-C, מבלי שהיא מזכירה שהסיבה לכך היא אילוץ מצד האיחוד האירופי. לראשונה, גם אוזניות Airpods יתמכו בטעינת USB-C.

שקע טעינה בגרסת USB-C יחליף את שקע הטעינה הייחודי של אפל - Lightning. הסיבה שאפל נדחקת לפינה לשנות את שקע הטעינה, היא הדרישה לעמידה בתקנות אירופיות חדשות שמחייבות שקע טעינה אוניברסלי ברחבי העולם.

בניגוד למצופה, אפל לא העלתה את המחירים בשני מכשירי הבסיס שלה. המחיר של האייפון החדש יהיה 799 דולר למכשיר אייפון 15 ו-899 דולר לאייפון 15 פלוס.

20:50 | חידושים בתחום התקשורת: התרעת חירום באמצעות לווין

דניס טאומן, מנהל בחטיבת החומרה, מעדכן לגבי החידושים בתחום התקשורת. שבב האולטרה וויידבנד תאפשר לטלפונים לתקשר אלה עם אלה במרחקים גבוהים פי 3 ממה שהיה עד עתה. אחת התכונות החדשות תאפשר לכוון חברים בעלי מכשירי אייפון 15 לאתר זה את זה במרחב באמצעות הכוונה מהטלפון. מודול של למידת מכונה תאפשר לסנן רעשי רקע בזמן שיחות טלפון רגילות.

חידושים בתחום התקשורת / צילום: צילום מסך מאתר אפל
 חידושים בתחום התקשורת / צילום: צילום מסך מאתר אפל

תכונה חדשה המוצגת גם היא היא התרעת חירום באמצעות לווין למקרי אסונות, כמו למשל שיטפונות או רעידות אדמה. אפשרות דומה פתחה אפל גם עבור משתמשים שנתקעו עם רכבם באזורים ללא קליטה, בשותפות עם חברות גרירה ושירותי דרך.

בארה"ב תשתף אפל פעולה עם חברת שירותי הדרך AAA. התכונות הוצגו בשלב זה אך ורק למדינות מפותחות, כך שלמשתמשים במדינות מתפתחות לא תהיה אפשרות להשתמש בהם במקרה של אסון.

20:45 | בין החידושים באייפון 15: שידרוג המצלמה

בין השידרוגים המוצגים באייפון החדש, נמצאת תכונת "זום מתמשך" שתנוע עם המצלמה יחד. תכונת צילום הפורטרט תשוכלל לרמה כזו שהיא תזהה באופן אוטומטי את סיטואציית הצילום - בין אם מדובר באדם או חיה - ותאפשר צילום אופטימלי המייצר רזולוצייה גבוהה למצולם, ונמוכה יותר לרקע, ותביא בחשבון את התאורה החיצונית ואת מיקום השמש. מאפיין נוסף הוא שליטה במיקוד ובעומק (Focus and depth control ) - למשל, ניתן להחליף את המיקוד - פוקוס- בתוך התמונה לאחר הצילום, מאובייקט אחד לאובייקט אחר.

מצלמת אייפון 15 / צילום: צילום מסך מאתר אפל
 מצלמת אייפון 15 / צילום: צילום מסך מאתר אפל

20:40 | האי הדינמי באייפון 15

קיינן דראנס, מנהלת השיווק של חטיבת האייפון מציגה את "האי הדינמי" (Dynamic Island) - ווידג'ט או חלונית קטנה המתקצרת את המידע החשוב בכל פעולה או ממשק, או מאפשרת לבצע פעולות חשובות כמו מענה לשיחה ו"חיה" בראש המכשיר, לצד עדשת המצלמה הקדמית.

האי הדינמי באייפון 15 / צילום: צילום מסך מאתר אפל
 האי הדינמי באייפון 15 / צילום: צילום מסך מאתר אפל

האייפון החדש יכלול שתי מצלמות אחוריות ברזולוציה של 48 מגה פיקסל שתיצור רזולוציה גבוהה ביותר שתהיה רגישה לכל פריט קטן בנוף הפתוח, לפי החברה. מסך ה- OLED סופר רטינה ינוע בין רמות בהירות ממוצעות של 1,600 ניטים ועד שיא של 2,000 ניטים באור שמש.

20:30 |אפל ווטש אולטרה 2 - לספורטאי אקסטרים

כעת מציגים את אפל ווטש אולטרה 2 -שעון לספורטאי אקסטרים, המתהדר במחיר גבוה במיוחד. תכונת ההקשה הכפולה החדשה מאפשרת לבצע פעולות עם לחיצה על המסך פעמיים ברצף. עוצמת התאורה של 3,000 ניט מאפשרת לקרוא מפות או מידע חיוני גם בצהריי היום, ולרדת לעוצמה חד ספרתית עם תאורה נמוכה לשעת ליל - בהפעלה של חיישן אור מיוחד. תכונת "אזור העוצמה" (power zone ) מאפשרת לחלק רגעים שונים בזמן אימון גופני לעוצמות שונות.

אפל ווטש אולטרה / צילום: צילום מסך מאתר אפל
 אפל ווטש אולטרה / צילום: צילום מסך מאתר אפל

שעון האולטרה 2 מקבל סוללה ארוכה במיוחד המאפשרת פעולה רציפה של עד 36 שעות חיי סוללה במצב רגיל - או 72 שעות במצב צריכת חשמל נמוכה. השעון עטוף כעת ב- 95% טיטניום ממוחזר.

המחירים יחלו ב- 399 דולר לשעון מסדרה 9 , ועד 799 לשעון האולטרה 2.

דגם אפל וואטש החדש / צילום: צילום מסך מאתר אפל
 דגם אפל וואטש החדש / צילום: צילום מסך מאתר אפל

20:25 | ההקשה הכפולה מגיעה לאפל ווטש 

תכונה מפתיעה שהמושקת זה עתה באפל ווטש 9: ההקשה הכפולה (Double tap) המאפשרת בלחיצה לבצע פעולות חשובות כמו מענה לשיחות, סיום שיחות או עצירה של טיימר.

בסרטון עם כוכבי טלוויזיה רומזת אפל כעת כי היא מחסלת את כל הפלסטיק באריזות שלה עד סוף השנה הבאה, וכי היא תעבור לצריכת חשמל נקייה ב- 100%, תסייע בנטיעת יערות בפארגוויי, ברזיל, קניה, קולומביה עם המטרה "להסיר פחמן מהאטמוספירה לחלוטין".

קוק: "עד 2030 החתימה הסביבתית של כל מכשירי אפל תרד לאפס מוחלט".

קוק הציג את יוזמת "אפל 2030" להפחתת פליטת גזי חממה באמצעות שינוי במספר תחומים: חומרים, חשמל ותעבורה. בשעון ישנו אלומניום, זהב ובדיל ממוחזר ולראשונה גם קובלט. הרצועה מכילה 82% חומר ממחוזר. גם החשמל בכל מתקני הפיתוח והיצור של שעוני אפל ירד לאפס השנה.

עור הוא חומר פופולרי אבל יש לו השפעה סביבתית רעה. לא נשתמש יותר בעור, כולל ברצועות אפל ווטש - החל מהיום, כך לפי החברה. הוכרזו שיתופי פעולה חדשים עם נייקי והרמס על רצועות גומי וחומרים ממוחזרים אחרים המציגים עיצוב אופנתי.

שיתוף הפעולה עם הרמס / צילום: צילום מסך מאתר אפל
 שיתוף הפעולה עם הרמס / צילום: צילום מסך מאתר אפל

20:12 | אפל טוענים כי אפל ווטש הוא השעון החכם הנפוץ בעולם

ההכרזה הראשונה: באפל טוענים כי אפל ווטש הוא השעון החכם הנפוץ בעולם. דיידרה קאלבק, ראש מחלקת אפל ווטש הציגה את מעבד הליבה לשעון S9, המכיל 4 ליבות נירוניות המאריכות את חיי הסוללה, שכבר זכתה לביקורת על כך שהיא מסתיימת בתוך חצי יממה בלבד. לפי קאלבק, המעבד החדש מכיל 5.6 מיליארד טרנזיסטורים והוא מהיר יותר ב- 60% ביחס לדור הקודם.

אפל וואטש, בחברה טוענים כי הוא השעון החכם הנפוץ בעולם / צילום: צילום מסך מאתר אפל
 אפל וואטש, בחברה טוענים כי הוא השעון החכם הנפוץ בעולם / צילום: צילום מסך מאתר אפל

מעתה יעמדו חיי הסוללה של השעון יעמוד על 18 שעות שימוש, לטענת החברה. כשמדברים עם סירי, הבקשות יעובדו ב"אדג'" כלומר בתוך השעון, ולא דרך הענן - תכונה שנועדה להגביר את מהירות התגובה כמו גם את בטיחות השימוש.

תכונה חדשה לשעון שמוצגת כעת היא האפשרות לאתר את האייפון במרחב באמצעות השעון - השעון מציג את המרחק והכיוון ביחס לטלפון.

מסך השעון משתפר גם הוא: המסך יכלול תאורה ברמת 2,000 ניטים בסביבה חיצונית, וירד עד רמת ניט אחד עבור חדרים חשוכים כמו בתי קולנוע.

הדגמים החדשים של אפל ווטש / צילום: צילום מסך מאתר אפל
 הדגמים החדשים של אפל ווטש / צילום: צילום מסך מאתר אפל

20:10 | טים קוק פתח את השידור

מנכ"ל אפל טים קוק, פתח את השידור כהרגלו בשנים האחרונות מאולם "סטיב ג'ובס" במתחם אפל המחודש בקופרטינו אפל פארק, המכונה גם "החללית" על שם מבנהו המעוגל. ההכרזות המרכזיות לדבריו של קוק נוגעות למכשירי אפל ווטש והאייפון החדש. יחד עם זאת, הוא בחר לפתוח עם הכרזות אופטימיות לגבי משקפי המציאות "אפל ויזקן פרו", והכריז כי אלה יושקו בתחילת 2024, לאחר גבות שהורמו לגבי האתגרים הטכנולוגים והיצוריים בהשקה הקודמת.

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: צילום מסך מאתר אפל
 טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: צילום מסך מאתר אפל

20:05

אפל פתחה את ההשקה עם סיפורי החיים של אנשים שחייהם ניצלו על ידי תכונות של מכשירי האייפון והאפל ווטש: משתמשים ששעונם שידר לגורמי רפואה פעימות לב בקצב נמוך למדי, או גבוה מדי; ומשתמשים שמכשיר הטלפון שלהם שלח הודעה אוטומטית לרשויות החירום על תאונת דרכים.

מעטפת טיטניום שתפחית את משקל המכשיר

לפי דיווחים ברחבי העולם המובלים על ידי בלומברג, שני השינויים המשמעותיים ביותר באייפונים השנה יהיו שקע הטעינה והחומר העוטף את המכשיר. ראשית, לפי הדיווח, המכשירים החדשים, ואולי רק דגמי הפרו היקרים יותר, יכללו מעטפת טיטניום, שתחליף את הנירוסטה. טיטניום הוא חומר קל יותר (יש הטוענים שהמכשיר יהיה קל יותר ב-10%), מה שיגרום לזה שהמשקל הכללי של המכשיר יירד.

שנית, שינוי משמעותי ואולי הגדול ביותר שהאייפון ירשום, יהיה שקע טעינה בגרסת USB-C, שיחליף את שקע הטעינה הייחודי של אפל - Lightning. הסיבה שאפל נדחקת לפינה ומשנה את שקע הטעינה, היא כדי לעמוד ולציית לתקנות אירופיות חדשות שמחייבות שקע טעינה אוניברסלי ברחבי העולם. אפל עצמה לא צפויה להזכיר שהשינוי נובע בגלל החוקים החדשים - אלא תסביר שהשקע החדש יכלול יתרונות משמעותיים עבור המשתמשים כמו טעינה מהירה.

שינוי נוסף שאנליסטים דנים לגביו הוא מצד הרטט: אפל צפויה להחליף את מתג הרטט המוכר  - ממתג לכפתור לחיץ. השינוי הזה כנראה יובלט על ידי אפל, ויהפוך את זה ממתג שעושה פעולה אחת, לכפתור פעולה שיהיה אפשר להתאים אותו למגוון פונקציות כמו הפעלת מצלמה, הדלקת פנס או השתקת הטלפון.

דגמי הבסיס באייפון 15 צפויים לקבל את השיפורים שדגמי הפרו באייפון 14 קיבלו, זו הדרך שאפל גורמת למשתמשים לפזול יותר לכיווני הפרו, בידיעה שהם יקבלו הרבה יותר פיצ'רים חדשים וישלמו יותר. גם תזמון ההשקה אינו מקרי בכלל, המכשירים מתחילים להימכר כבר ברבעון הנוכחי, כדי שההייפ הראשוני כבר יירשם ויבוטא בדוחות הכספיים של החברה הנוכחיים ולא רק לרבעון הבא.

האם המחיר יעלה?

אחת השאלות שמעסיקות את האנליסטים היא המחיר - האם אפל תעלה את המחירים. חלקם טוענים שאפל חייבת לעשות את זה, גם בגלל עלויות גבוהות לחלקים ורכיבים אלקטרוניים. מהצד השני, אנליסטים אחרים טוענים שהסיבות האלו היו מובילות את אפל להעלות את המחירים כבר בשנה שעברה - מה שלא קרה.

מדובר בהכרזה מאוד חשובה עבור ענקית הטכנולוגיה שכן אפל צריכה לצאת משפל במכירות שנרשמו ברבעון האחרון. היא מקווה ששינויים אלו במכשירים החדשים יגרמו לאנשים לשדרג ולרכוש חדשים. צרה נוספת שיש לאפל על הראש היא המצב בסין, שם נאסר על עובדי ממשל להשתמש במכשירים שלה.

הדור הבא של השעונים החכמים

אפל צפויה להשיק את הדור הבא של השעונים החכמים שלה Apple Watch Series 9. השעונים עצמם לא אמורים לקבל שיפורים משמעותיים מדי, צפוי להירשם מעבד חדש וחזק יותר, וחיישני בריאות נוספים. הפוקוס סביב ההשקה יהיה בעיקר על הביצועים של השעונים החכמים. מוצר נוסף שאפל צפויה להציג, הוא הדור השני ל-Apple Watch Ultra, שעון חכם מאוד יקר שנועד לחובבי ספורט אקסטרים. צריך להזכיר שבשנה הבאה אפל תחגוג עשור לשעונים החכמים שלה, ולכן סביר שהשינויים הגדולים יישמרו למועד החגיגות.

לצד השעונים החכמים, אפל צפויה גם להתייחס לאוזניות החכמות שלה. אוזניות הפרו של החברה, AirPods Pro, עשויים לקבל פיצ'ר חדש בשם Adaptive Audio. מדובר בפיצ'ר בתחומי למידת המכונה, כדי להנמיך בצורה חכמה את עוצמת הקול ואת הביטול הרעשים, כדי שמשתמשים יהיו יכולים להיות מודעים לסביבה המיידית שלהם. סביר שגם האוזניות החדשות יכללו שקע טעינה USB-C, בדומה לאייפונים החדשים.

מה עוד יכול לקרות? בחודש יוני האחרון אפל השיקה את קסדת המציאות המדומה החדשה שלה, Vision Pro. אפל יכולה לספק עדכונים ושינויים שהיא מתכננת לעשות בקסדה עצמה, אם כי אפשר להניח שנשמע על המוצר יותר לקראת ההשקה הצרכנית שלו בשנה הבאה. צריך לומר כי המחשבים של אפל, ה-Mac, והאייפדים השונים - לא צפויים לקבל דגש מיוחד הערב, בעיקר כי אפל לרוב מקיימת אירוע נפרד עבורם.