הצניחה של מניית אפל: סין אוסרת על שימוש אייפון בקרב עובדי ציבור

ממשלת סין הודיעה לעובדי מחלקות רגישות בממשלה ובסוכנויות וחברות הנתמכות על ידה, על איסור שימוש במכשירי אייפון של אפל • בהמשך מתכננת סין להרחיב את איסור השימוש לכלל עובדי המגזר הציבורי • בעקבות הדיווח צונחת מניית אפל

סין אוסרת על שימוש באייפון לעובדי מחלקות רגישות בממשלה / צילום: Associated Press, Jeff Chiu
סין אוסרת על שימוש באייפון לעובדי מחלקות רגישות בממשלה / צילום: Associated Press, Jeff Chiu

אתמול (ד') הודיעה ממשלת סין כי היא אוסרת על שימוש במכשירי אייפון של אפל, בעבור עובדי מחלקות רגישות בממשלה ובסוכנויות וחברות הנתמכות על ידה. מדובר בקבוצת עובדים המונה כ-3 מיליון אנשים, כך דווח בין היתר בוול סטריט ג'ורנל. בעקבות הדיווח צנחה מניית אפל  ב-3.6%, ובתום המסחר אתמול עמדה על 182.91 דולר. במסחר המאוחר המשיכה המנייה לצנוח בכ-0.2%. היום (ה') צונחת המניה ב-3.4% נוספים.

מחלקות כוח האדם בהייטק צומצמו, והנשים הן הנפגעות העיקריות
כל מה שצריך לעשות כשהטלפון או המחשב נגנבים

היום פורסם כי סין מתכננת להרחיב את איסור השימוש באייפונים לכלל עובדי המגזר הציבורי, כ-60 מיליון בני אדם, מה שעלול להוות פגיעה משמעותית בנתח ההכנסות של אפל בשוק הסיני, כשבין היתר אחת ממטרות החלטה הזו היא לעודד את השוק הסיני להסתמך על טכנולוגיה מקומית, כך לפי בלומברג.

במקביל, האיחוד האירופי הכריז אתמול על שורת רגולציות אותן בכוונתו להחיל על ענקיות הטכנולוגיה וביניהן: אפל, מטא (פייסבוק לשעבר), אמזון, אלפאבית (חברת האם של גוגל) ומיקרוסופט, זאת במסגרת חוק השווקים הדיגיטליים (DMA). בסך הכל, סומנו 22 שירותי פלטפורמות ליבה הניתנות על ידי "שומרות הסף" - הכינוי שניתן לענקיות שנכנסו לרשימה. מטרת אותם כללים פרו תחרותיים היא בין היתר לרסן את כוחן של ענקיות הטכנולוגיה. כך לדוגמה, בשורת הרגולציות, נאסר על אפל לחסום גישה לאפליקציות תשלום כמו  פייפאל, זאת בכדי למנוע את העידוד לשימוש באפליקציות מטעמה. העונש על אי ציות לרגולציות החדשות כבד - על הפרה ראשונה יחול תשלום קנס של 10% מהמחזור הגלובאלי, כאשר הפרה שנייה מעלה את הקנס ל-20% מהמחזור הגלובאלי של החברה המפרה. 

ברקע כל אלו, בחודשים הקרובים אמורה להתקבל ההכרעה בתיק של ה-DoJ (מחלקת המשפטים האמריקאית) כנגד גוגל, כשבלב התיק הטענה כי גוגל משלמת מיליארדי דולרים מדי שנה לחברות ענק, ביניהן אפל, כדי לשמור באופן המתואר כלא חוקי על מקומה כמנוע החיפוש מספר אחת ובעצם כברירת המחדל למנוע החיפוש. במידה והעמדה של ה-DoJ אכן תתקבל וגזר הדין יוכרע לטובתה, משמע על גוגל ייאסר להמשיך ולפעול באותו האופן, המשמעות עבור אפל הינה קשה - פגיעה של כ15% ברווחים שלה.