בענף הספנות מתריעים מפני משבר: מחירי הסחורות עלולים לזנק

גורמים שונים בשרשרת אספקת הסחורות מתארים מחסור בכוח אדם ובנהגים, חשש של חברות בינלאומיות מלעגון בחופי הארץ וזינוק של עשרות אלפי דולרים בעלויות הביטוח על הובלת סחורות לישראל • "יש משבר ביטחוני, אבל גם משבר כלכלי שזועק לשמיים"

נמל אשדוד / צילום: Shutterstock
נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

בענף הספנות הישראלי ובהתאחדות התעשיינים כבר מזהירים מפני קשיים בצל המלחמה. דמי הביטוח הועלו, חברות הספנות הבינלאומיות חוששות להגיע, המחסור בנהגי משאיות מחריף ובשוק חוששים שמחירי ההובלה יזנקו.

כ־98% מהסחר של ישראל עם העולם הוא דרך הים, באמצעות חמישה נמלים עיקריים במרחב חיפה ואשדוד - ארבעה פרטיים ואחד ממשלתי בדרך להפרטה. בנמל אשדוד, הממשלתי, אלי בר יוסף המנכ"ל בפועל של הנמל, מספר כי היקף האוניות שפוקדות את הנמל צנח ב־30%־40%. במקביל מספר העובדים ירד אף הוא כאשר מתוך כ־1,200 עובדים, 55 מתגוררים בעוטף וכ־80 גויסו למילואים.

לקוח מרצועת עזה יגרום לאוריין הפרשה של כ-5 מיליון שקל להפסדי אשראי
הדולר חצה את רף ה-4 שקלים ובשוק מעריכים: "האירוע תחום בזמן"

"אצלנו אין עומס כי במקביל לירידה במספר העובדים גם מספר האוניות שמגיעות לאשדוד ירד משמעותית", אומר בר יוסף לגלובס. לדבריו, צוואר הבקבוק הוא בחיפה, לשם עברו חלק מהאוניות. "במטענים כלליים, כמו ברזל למשל, יש אילוצים ובעיות של מחסור בנהגים והובלה. אבל אנחנו פועלים במתכונת חירום ובמלוא המרץ ובמקביל נותנים דגש על העובדים, יש לנו שני הרוגים מעוטף עזה שהיו בכיתות כוננות, יש בן של עובד שנהרג, נכד של גמלאי נמל שנהרג וזה לא פשוט".

חברות ספנות חוששות לעגון בארץ

במקביל, חלק מחברות הספנות חוששות להגיע לישראל. יוני איזקוב, מנכ"ל חברת הספנות "קורל" וחבר בוועד לשכת הספנות הישראלית ובהנהלת איגוד יבואני התבואות אומר כי "חלק מקווי הספנות משנים את לוחות הזמנים שלהם, מדלגים על אשדוד ופורקים בחיפה, ואנחנו רואים גם שחלק מהחברות מתחילות לחשוש ולא לפקוד את הנמלים בארץ כלל". עם זאת, הוא מרגיע ואומר כי ייתכן שהתופעה הזו תתמתן בקרוב: "כשהתחילה המלחמה באוקראינה ראינו מגמה דומה, אבל בדרך כלל היא 'מתיישרת' ככל שחולף הזמן, כך או כך היבואנים ישלמו על זה פרמייה".

בינתיים סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה כי פרמיית הביטוח של "סיכוני מלחמה" שמשלמות אוניות שמובילות מטענים לישראל זינקה מאז תחילת האירועים ועומדת על כ־0.2% מערך המטען, לעומת 0.01% לפני המלחמה - עלות של עשרות אלפי דולרים. "עדיין לא מדובר בכל המטענים, אבל זה כנראה יתרחב מניסיון העבר במלחמת לבנון השניה", מעריך איזקוב. "מבעלי אוניות שומעים בעיקר אי־ודאות וחשש ואנחנו מעדכנים אותם ממש ברמה יומיומית מה קורה כאן בארץ. ברמה הפורמלית לא השתנה שום דבר מבחינת רמת הכוננות בנמלים כפי שארגון הספנות מכתיב אותה, ואנחנו מסבירים על אמצעי המיגון שיש פה לצוותים ולאוניות ויש כאלה שמשתכנעים אבל גם כאלה שפחות".

השבוע פרסמה חברת שירותי הספנות צים הודעה בנושא התייקרות הביטוחים "לאור מצב המלחמה", נכתב בהודעה. "הטילו המבטחים פרמיית ביטוח נוספת של סיכון מלחמה על כל כלי השיט הפוקדים את נמלי ישראל, אותה אנו מחויבים כעת לשלם כדי לשמור על שירות לישראל וממנה. צים תגבה את פרמיית סיכון המלחמה, לפי עלות, על המטען הרלוונטי".

 

את עליות המחירים נראה רק בהמשך

ואולם איזקוב אומר שעוד מוקדם לראות עליות מחירים. המטענים שמגיעים היום לישראל הוזמנו לפני מספר חודשים, אם המלחמה תמשך עוד זמן רב, הדבר יבוא לידי ביטוי במחירי ההובלה באופן מוחשי יותר.

למרות זאת, וחרף ההאטה והתמורות בשוק הספנות בישראל ובמערך הלוגיסטי שלה, איזקוב לא צופה החמרה ברמה שבה אוניות לא יגיעו כלל. "זה קריטי שהמדינה תעשה הכל כדי שהנמלים ישארו פתוחים", הוא אומר. "אני נוהג לבקר אותם, אבל במצב החירום הזה הם מתפקדים ועובדים, הסירו מגבלות על שעות העבודה וצריך להוריד את הכובע. ראינו במלחמת לבנון השניה שירו טילים על חיפה הנמל המשיך לעבוד כרגיל וגם אוניות יגיעו אבל המחיר יהיה שונה".

את החששות בשוק אפשר גם לראות בירידה במניות חברת הספנות של קבוצת אדאני, שמפעילה את נמל חיפה בשותפות עם חברת גדות הישראלית. ביום המסחר הראשון לתחילת הלחימה, מניית הקבוצה צנחה בכמעט 5%. עם זאת, בימים שלאחר מכן היא התאוששה מעט.

התעשיינים: המצב צפוי להקשות על פינוי מכולות

מהצד השני של שרשרת האספקה, חלק מהמפעלים בדרום עדיין פועלים באופן חלקי, והמחסור בנהגי משאיות ובמשאיות שמשנעות אליהם את הסחורות הוא אדיר. בהתאחדות התעשיינים פנו לארבעת הנמלים: נמל חיפה, נמל המפרץ, נמל הדרום ונמל אשדוד בבקשה להאריך את הזמן שבו מטענים פטורים מדמי אחסנה מ־4 ימים ל־8 ימים.

"המצב הביטחוני צפוי להקשות על פינוי מכולות מהנמלים, בעיקר על ידי מפעלים בעוטף עזה ובדרום, אך גם על ידי יתר המפעלים לאור השיבושים בשרשרת הלוגיסטית הנובעים מצמצום כח אדם והפניית משאבים לוגיסטיים למאמץ המלחמתי", כתב ארז רובינשטיין יו"ר ועדת הלוגיסטיקה בהתאחדות. רובינשטיין אמר לגלובס כי נמל המפרץ הוא היחיד שאישר את הבקשה "אני מקווה ששאר הנמלים יבואו לקראת התעשיינים כי אנחנו במצוקה ורוצים להמשיך להניע את המשק, אך זקוקים לסיוע הנמלים. יש לנו מחסור חמור בנהגים. זה משפיע על התעשייה ומדובר גם במוצרים חיוניים למשק כעת". מנמל אשדוד נמסר כי כרגע אין מכולות ממתינות.

"משבר כלכלי שזועק לשמיים"

גבי בן הרוש, יו"ר מועצת המובילים מסביר כי עוד לפני הלחימה היה קיים מחסור של 6,000 נהגים בתחבורה הציבורית ובצי הרכב הכבד, אך הבעיה מתחדדת כעת, כשנהגים רבים גויסו והצבא עושה שימוש רב במשאיות. "היכולת שלנו לשנע סחורות פחתה בכ־20% לפחות ובגלל המצב הביטחוני מכולות הוסטו מאשדוד לחיפה וההובלה למרכז הארץ ודרומה נעשית במשאיות. יש כאן משבר ביטחוני אבל גם משבר כלכלי שזועק לשמיים. משרד התחבורה פרסם קול קורא לבעלי רישיון להגיע לעבוד, אבל מי ישלם על ההכשרה שלהם? אין תשובות וכמו שטענו כל השנים - משרדי הממשלה לא מתפקדים".

בינתיים, בניסיון להקל על המצוקה, במועצת המובילים ובחברת התחבורה והלוגיסטיקה טראקנט פתחו מוקד מקוון שאמור לייעל את ההובלה בכלים ובנהגים הקיימים. פתרון נוסף יכול להיות הסבה של חלק מהנהגים הפועלים בתחום הבניין לצורכי תובלה, שכן רוב אתרי הבנייה השובתו נוכח המצב.