הדולר חצה את רף ה-4 שקלים ובשוק מעריכים: "האירוע תחום בזמן"

הדולר קבע השבוע רף חדש מול השקל, מה שצפוי לחזק את קרנות הפנסיה וקופות הגמל שעוקבות אחר המדדים האמריקאים, ולפגוע במסלולים השקליים • במיטב מאמינים שהמגמה תתהפך: "ההנחה היא שהאירוע תחום בזמן, ולכן לא בטוח שהמוסדיים יגדילו את החשיפה למט"ח"

המלחמה הזניקה עוד יותר את המטבע האמריקאי אל מול מקבילו הישראלי / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
המלחמה הזניקה עוד יותר את המטבע האמריקאי אל מול מקבילו הישראלי / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

התחזקות הדולר אל מול השקל כבר הפכה בשנה האחרונה למגמה, כשכמעט מדי שבוע נראה שנקבע רף חדש, אותו העריכו בשוק ההון כ"נורמלי החדש". אבל המלחמה הזניקה עוד יותר את המטבע האמריקאי אל מול מקבילו הישראלי, עם עלייה של כ־4% בעשרה ימים, שהביאה לחציית רף ה־4 שקלים לדולר.

בנק ישראל רמז מה צפוי בהחלטת הריבית בשבוע הבא
בדיקת גלובס | האם בקרוב ענף הנדל"ן יחזור לדבר במונחים דולריים? 

במבט על המשק כולו, המרוויחים מהתחזקות הדולר הם בד"כ היצואנים וכן עובדים ישראליים של חברות מחו"ל שמרוויחים את השכר שלהם בדולרים, כמו בחלק מחברות ההייטק זאת כמובן עד גבול מסוים, כיוון שלפיחות בשקל יש השפעה אינפלציונית, שבאה לידי ביטוי ביוקר המחיה ובכוח הקניה שלנו.

הצרכן ירגיש פחות את סערת המט"ח

לעומתם, מי שמפסיד הם יבואנים שנאלצים לרכוש את הסחורה במחיר גבוה יותר (בדולרים). לרוב גם הצרכן הישראלי מרגיש את התחזקות הדולר בכיס, אלא שהפעם ההשפעה עליו צפויה להיות מתונה. "ההשפעה על הצרכן היא יחסית מוגבלת ותגיע בעיקר מערוץ אחד מרכזי - הדלק. עם זאת, משרד האוצר מסבסד את ההתייקרות בדלק ואני מעריך שימשיך לסבסד אותה בסביבה הנוכחית", מרגיע אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של מיטב. "הערוץ השני הוא נסיעות לחו"ל שהוא מאוד משמעותי במדד המחירים לצרכן, אך כרגע אין ביקוש גדול לטיסות לחו"ל ולכן לא צפוי זינוק מחירים. גם לגבי מוצרים מיובאים דוגמת מוצרי חשמל או ביגוד יש ירידה בצריכה ויהיה קשה לגלגל את הפיחות בשקל לצרכנים", אומר זבז'ינסקי.

הוא מתייחס לנתוני שב"א שפורסמו ביום שלישי לפיהם בין הימים, ראשון עד שבת (8־14 באוקטובר 2023) נרשמה ירידה של 29% בהוצאות בכרטיסי האשראי, כשבין הענפים שנפגעו ניתן למצוא לדוגמה את ענף הלבשה והנעלה עם ירידה של 75% בהוצאות וצניחה של 69% ברכישות בחנויות הריהוט וכלי הבית.

החסכונות שמרוויחים מהתחזקות הדולר

מלבד כל אלה, לפיחות בשקל יש גם השפעה ישירה על החסכונות שלנו. הציבור מרוויח מהתחזקות הדולר באמצעות החסכונות הפנסיוניים, בעיקר במסלולים מוטי חו"ל, כמו המסלולים העוקבים אחר מדד ה־S&P500. את השפעת הדולר החזק ראינו לדוגמה בחודש אוגוסט, אז המדד האמריקאי נפל בכ־2%, אך התחזקות הדולר איפשרה למסלולים אלו לרשום תשואה חיובית של כ־1.5% בחלק ממוצרי החיסכון.

 

אולם לא רק המסלולים עם החשיפה המוחלטת לחו"ל נהנים מהמגמה. גם המסלולים הכלליים והמנייתיים כבר מוטים לחו"ל עם חשיפה של כ־55% מהתיק, כך שכ־25% ממנו נהנה מעליית הדולר. כשיש ירידות בשווקים, התחזקות של הדולר ממתנת את הירידות.

אחרי הירידות החדות בבורסה בתל אביב החודש, בעקבות המלחמה, המגמה של המטבע האמריקאי צפויה להיות גורם ממתן משמעותי בתשואות הפנסיה והגמל. בשוק החיסכון צופים כי הירידות עד עתה בתל אביב שקולות לאבדן של כ־1% בתשואות - שיקוזז עם עליית שער הדולר.

מרוויחים נוספים מהמצב הן הקופות הכספיות הדולריות, שנהנו הן מהתחזקות המטבע האמריקאי והן מכך שריבית הפד בארה"ב (5.5%) גבוהה מהריבית של בנק ישראל (4.75%). פערים אלו נתנו מראש יתרון לקרנות הדולריות, והן הציגו מתחילת השנה ריבית שנעה סביב 15% ואף יותר (בהשוואה לכ־5% בקרנות השקליות), מאחר שהרוויחו לאחרונה מעליית התשואות של אג"ח מדינת ישראל.

תשואה שלילית במסלולים השקליים

מנגד, מי שנפגע מהחלשות השקל הן קופות הגמל ומסלולי הפנסיה השקליים, שמשקיעים בפיקדונות שקליים, מק"מים ממשלתיים, הלוואות שקליות ואג"ח שקליות (סחירות ושאינן סחירות). הן אמנם נהנו במקצת מעליית הריבית של בנק ישראל, אך הפיחות בשקל פגע באפיק זה קשות והתשואה שלהן מתחילת השנה ועד לסוף חודש ספטמבר עומדת בממוצע על תשואה שלילית של 1.2%.

שאלה גדולה היא מה יעשו הגופים המוסדיים לנוכח התחזקות הדולר החדה, והאם ירכשו דולרים או יגדילו עוד יותר את החשיפה לחו"ל ולמטבע האמריקאי. "המוסדיים נכנסו לאירוע יחסית מוכנים", מציין זבז'ינסקי. "בגלל העניין הפוליטי כולם הגיעו עם חשיפה גבוהה יחסית של מט"ח וחשיפה נמוכה למניות בישראל ומבנה התיק הזה מתאים למצב. האם הם יגדילו עוד יותר את החשיפה למט"ח? נראה עוד חודשיים, אבל אני לא בטוח. ההנחה המרכזית היא שהאירוע תחום בזמן. אף אחד לא יודע כמה זמן, אבל אחרי שהמלחמה תסתיים סביר להניח שהשקל לא יצלול למטה, אלא דווקא יתחזק וסביר שהרפורמה המשפטית לא תמשיך באותו כיוון ואלו דברים שיכולים להביא להתחזקות השקל".

גם רשות שוק ההון, האחראית על התחום הפנסיוני, החלה לפעול בהגנה על ציבור החוסכים בעקבות המלחמה. בין היתר, ברשות הדגישו בפני הגופים המנהלים חיסכון פנסיוני שבתקופה זו עליהם להקפיד במיוחד על עמידה בלוחות הזמנים הקבועים בהוראות הדין בכל הנוגע לביצוע פעולות בחיסכון הפנסיוני, לרבות תשלום קצבאות, העברת כספים, תשלום תגמולי ביטוח ומשיכות כספים. "הקפדה יתרה זו נדרשת על רקע היקף המגויסים והשיבושים בפעילותם של מעסיקים רבים", הוסבר.

בנוסף, ומאחר שבהתאם להנחיות הפיקוח על הבנקים, נסגרו חלק מסניפי הבנקים וחלקם פועלים באופן מצומצם ולכן אין באפשרותם לקיים פגישות ייעוץ פנסיוני בסניפים, אפשרו ברשות שוק ההון לבנקים לתת ייעוץ פנסיוני בדיגיטל או בטלפון. ייעוץ זה לא יינתן ללקוחות חדשים.