כהונה של פחות מ-9 חודשים: שמואל בן צבי נבחר ליו"ר בנק לאומי על חודו של קול

דירקטוריון בנק לאומי העדיף את הדירקטור הוותיק על פני אתי דויטש החדשה, למרות שנשארו לו בפועל רק 7-8 חודשים נטו לכהן בתפקיד • בדירקטוריון לאומי ביקשו להאריך כהונה ליו"ר המכהן ולדירקטור נוסף בשל המצב הביטחוני וחוסר הוודאות, אך נתקלו בסירוב מצד בנק ישראל

שמואל בן צבי, יו''ר בנק לאומי החדש שנבחר / צילום: שני נחמיאס
שמואל בן צבי, יו''ר בנק לאומי החדש שנבחר / צילום: שני נחמיאס

בתום מרוץ רצוף בתהפוכות ובאינטריגות פנימיות, דירקטוריון בנק לאומי  בחר בשמואל בן צבי לתפקיד היו"ר, והוא יחליף את סאמר חאג' יחיא שמסיים כהונה של יותר מארבע שנים בתפקיד. הדירקטוריון בחר בבן צבי על חודו של קול אחד בלבד, כשחמישה חברי דירקטוריון תמכו בו לעומת ארבעה שתמכו באתי דויטש. זאת, למרות שנותרו לו תשעה חודשים לסיום הקדנציה השלישית כדירקטור, כשבפועל הוא צפוי לכהן בתפקיד בין שבעה לשמונה חודשים. המשמעות: בלאומי יצטרכו לבחור יו"ר פעמיים בתוך פחות משנה.

בחסות המלחמה, בדירקטוריון לאומי מתגבש דיל לדחיית הבחירות ליו"ר 
בשל המלחמה: לאומי יפריש עד 1.1 מיליארד שקל ברבעון השלישי 
ניתוח | הבנקאית או הפרופסור: מי יתיישב בקרוב על כיסא יו"ר לאומי?

הדירקטוריון הקיים והמורחב, בו השתתפו גם היו"ר היוצא וכן הדירקטור שלא נבחר לכהונה נוספת אבי בזורה, העדיף את בן צבי על פני הדירקטורית החדשה אתי דויטש, שהצטרפה לבנק רק בחודשים האחרונים. בן צבי ודויטש היו היחידים שהעמידו את עצמם לבחירה, כשהראשון לא היה כלל בין המועמדים ששמם עלה תחילה והגיש מועמדות רק ברגע האחרון ובאופן מפתיע.

בתוך הדירקטוריון ובעיקר בקרב הגופים המוסדיים נרשמה תרעומת וביקורת עזות על כך שמועמדים אחרים להם תקופות כהונה עתידיות ארוכות יותר, דוגמת ידידיה שטרן ודני קולר, לא העמידו עצמם לבחירה, ככל הנראה מסיבות אישיות, והם עשויים להתמודד על תפקיד היו"ר עם סיום הכהונה הקצרה מראש לה נבחר בן צבי.

שטרן, כזכור, הביע בחודשים האחרונים ההתנגדות לשינויי החקיקה שמובילה הממשלה במערכת המשפט, וייתכן כי הוא מעדיף להמתין שהמתיחות הפוליטית תסתיים. קולר כיהן בתפקיד רגיש מאוד כשומר הסף הראשי - מנהל הסיכונים של בנק הפועלים בתקופה בה נקלע הפועלים לפרשת העלמות המס אל מול רשויות החוק בארה"ב. פרשה זו חזקה לכותרות בחודשים האחרונים, ולכן ייתכן כי הוא מעדיף להמתין עד יעבור זעם (למרות שהנושא צפוי לעלות בכל מקרה אם יגיש מועמדות).

אין ספק כי מבחינת ניסיון והיכרות עם בנק לאומי בן צבי הוא איש ראוי לכהן בתפקיד היו"ר. הוא מכהן כדירקטור יותר משמונה שנים ומאייש שלוש ועדות - אשראי ועסקים, משאבים וכן חבר בוועדה לענייני טכנולוגיות מידע וחדשנות טכנולוגית. בן צבי אף הספיק להתמודד מול חאג' יחיא על תפקיד היו"ר בשנת 2019, אך הפסיד. לפני שהגיע לבנק היה בין היתר סמנכ"ל הכספים של טבע. 

דרמה מאחורי הקלעים

מלבד המרוץ עצמו, התחוללה דרמה נוספת מאחורי הקלעים. לאור אי-הוודאות במשק, המלחמה בדרום והמתיחות בצפון, ניסו בדירקטוריון לאומי בהובלתו של חאג' יחיא לאפשר להאריך לו את הכהונה. כפי שפורסם בגלובס, הדירקטוריון אף פנה לבנק ישראל בבקשה להאריך את הכהונה בשלושה חודשים (צעד כזה היה מייתר את מועמדותו של בן צבי, שכן היו נשארים לו שישה חודשי כהונה בלבד), ואולי אף לדחות את הבחירות לאחר תום אותם שלושה חודשים, אך בנק ישראל לא נענה לבקשה וחייב את הדירקטוריון לקבוע ביום ראשון את זהות היו"ר.

בבנק לאומי, כמו ביתר המערכת הבנקאית, מרגישים היטב את השפעות המלחמה. מניית לאומי צנחה מתחילת הלחימה בכ-20% (עלתה ביום ראשון בכ-4% נכון לשעה 13:00), בעיקר לאחר שמשקיעים זרים מכרו את החזקותיהם בבנק; זאת במקביל לדרישה להגדיל את ההפרשות להפסדי אשראי שהעביר לבנקים לפני כמה ימים הפיקוח על הבנקים.

בעקבות הדרישה הודיע לאומי בשבוע שעבר כי הוא מפריש בדוחות הרבעון השלישי בין 800 מיליון שקל ל-1.1 מיליארד שקל לכריות ביטחון, למקרה שהלווים לא יעמדו בהלוואות שנטלו על עצמם כתוצאה מהשילוב בין השפעות המלחמה על הציבור לבין סביבת הריבית הגבוהה שהכבידה על החזרי ההלוואות.