המערכת החדשה שפותחה במלחמה כדי לנהל יישובים תחת מתקפה

פלטפורמת "תמר" היא מערכת לניטור וניהול אוכלוסיות ביישובים, שפיתחה חברת קלאיידו המתמחה בביג דאטה • המנכ"ל והמייסד, יודי בר און: "המערכת מוצעת בחינם, והשימוש בה יכול לחסוך הרבה חיים" • ישראל מתגייסת

יודי בר און / צילום: בינת תקשורת מחשבים
יודי בר און / צילום: בינת תקשורת מחשבים

אודות "ישראל מתגייסת"

בתוך המציאות הכאוטית נולדו עשרות מיזמים של אזרחים ועסקים פרטיים, הנרתמים למען יושבי הדרום, אנשי כוחות הביטחון והמורל הלאומי בכללותו. גלובס מרכז את היוזמות המרכזיות ופרטי הקשר ונרתם לקשר בין הצדדים להצלחת המיזמים הללו במייל: i-can-help@globes.co.il

מתקפת הטרור הרצחנית של חמאס ב-7 באוקטובר גבתה את חייהם של אזרחים רבים, ובמקביל חשפה ליקויים תפקודיים - מסוגיות אבטחה ועד תקשורת בעייתית. מספר חברות הייטק, בשיתוף מערך הדיגיטל הלאומי, הקימו יחדיו את "מוקד ערבה" במטרה לתת מענה לצרכים שעלו בשטח לאחר המתקפה.

ישראל מתגייסת | השף מכפר עזה ששרד את הזוועה: "רוצה להראות לאנשים כמה טוב אצלנו"
ישראל מתגייסת | הרדיו הישראלי החדש שהושק החודש בארה"ב ומסייע במאבק באנטישמיות
ישראל מתגייסת | הוא מנהל 200 דירות Airbnb ברחבי הארץ, ואת כולן נתן בחינם למפונים

אחד הצרכים המהותיים היה היכולת למפות בזמן אמת את מיקומם של התושבים ואת מצבם - וכך הגיעו מהמוקד לחברת קלאיידו,  מבית בינת תקשורת מחשבים, המתמחה בבינה מלאכותית ובביג דאטה. "שאלות כמו כמה אנשים יש בכל בית, האם ישנם בעלי צרכים מיוחדים, האם הילדים בבית הספר וכל מה שקשור לניהול המצב בזמן אמת - לא היה קיים עד היום", מספר יודי בר און, המנכ"ל והמייסד. כך נולדה פלטפורמת "תמר - החמ"ל האזרחי", שהיא בעצם מערכת לניטור וניהול אוכלוסיות ביישובים.

המערכת מבוססת הענן מוצעת לכלל הרשויות בחינם, ומאפשרת להן לקבל תמונת מצב עדכנית לגבי התושבים, כמו גם להבין את הצרכים המיוחדים של התושבים בעת אירוע. המידע מוזרם מהמערכת אל התושבים והפוך דרך הוואטסאפ.

"באמצעות מפה או בתצוגה לוויינית ניתן לראות את מיקומם המדויק של תושבים, מה שמאפשר, למשל, לשלוח כוחות ביטחון ופינוי במהירות האפשרית", מסביר בר און. "המערכת גם מאפשרת שליחת הודעת עדכון מצב אוטומטית, שעליה התושבים יכולים להשיב בקלות בכדי לדווח על מיקומם ומצבם".

הניסיון האישי בכיתת הכוננות

כיום המערכת נמצאת בשימוש בכ-15 יישובים ברחבי הארץ, כשעוד ועוד יישובים ורשויות מביעים התעניינות. לדברי בר און "השימוש בה יכול לחסוך המון חיים. אנחנו עוד לא יודעים מה יהיה בצפון, הטילים של חיזבאללה עלולים להיות קטסטרופה, ואנחנו יכולים להגביר את הביטחון משמעותית". השירות פתוח באופן חינמי לכל יישוב ו/או גוף שחפץ בו.

על שאלת בטיחות הפלטפורמה עונה בר און כי "אנחנו מפתחים מספר שכבות הגנה, עם הרשאות נדרשות, כדי שרק מי שצריך יוכל לגשת למידע. במקביל, אנחנו מריצים כל הזמן בדיקות סייבר ודואגים שהמידע אכן מוצפן.

"לרוב המועצות יש את הדאטה בצורה כזו או אחרת, לרוב היא נמצאת בענן של היישובים, והם אפילו לא מודעים לסכנה הטמונה בכך שמישהו יגיע אל המידע הזה. אנחנו מנהלים זאת בצורה הרבה יותר מקצועית ומאובטחת".

בר און, בעצמו חבר בכיתת הכוננות של היישוב שבו הוא מתגורר בצפון, מספר כי "עברנו תהליך חשוב של אפיון הדרישות, ויש לי גם ראייה 'מבפנים' אילו דברים כיתות הכוננות היו רוצות לדעת נגיד בזמן הקפצה, או אם כוח עוין השתלט על בית".

כשהחלה המלחמה, כ-70% מעובדי קלייאדו, שבשגרה מעסיקה כ-50 עובדים, גויסו בצו 8. "מצאתי את עצמי ב-30% כוח אדם, פיתחנו מערכת תוכנה בזמן שיא, אבל היינו צריכים אנשי פיתוח ומומחי סייבר. באמצעות הרשתות החברתיות הגיעו אלינו בתוך פחות מיומיים יותר מ-100 מתנדבים. ההתגייסות הייתה מדהימה".

לפניות: barell@bynet.co.il

יוזמות אזרחיות

גלובס מרכז את היוזמות המרכזיות ופרטי הקשר ונרתם לקשר בין הצדדים להצלחת המיזמים הללו במייל: i-can-help@globes.co.il

לשכת עורכי הדין, מחוז דרום

מוקד מיוחד שמטרתו לספק מענה, ליווי וייעוץ משפטי ללא עלות הוקם על ידי מחוז דרום של לשכת עורכי הדין, בהובלת היו"ר עו"ד אלעד דנוך. הליווי ייעשה באמצעות עורכי דין חברי הלשכה המתגוררים בדרום. בנוסף, סופק סיוע משפטי, ללא עלות, לחקלאים שהתמודדו עם תביעות בתוך תקופת הלחימה.

ליצירת קשר עם המוקד יש לחייג 5235*

יוזמות עתיד ובנק הפועלים

העמותה והבנק מציעים לבעלי עסקים קטנים וובינרים במהלך השבוע, ללא תשלום, בנושאים כמו ניהול עסק בזמן משבר, מתווה המדינה לעסקים בעקבות המלחמה, זכויות עובדים, הלוואות ועוד.

לרשימת הוובינרים: https://yozmotatid.org.il/emergency-support-lectures/

השומר הצעיר

תנועת 'הבוגרים של השומר הצעיר' מקבוצת מקו"ם (מועצת הקבוצות והקהילות המשימתיות בישראל) הקימה את מערך האירוח "מטה הבית הפתוח", המחבר בין משפחות שרוצות לארח לבין משפחות שרוצות להתארח. כמו כן, התנועה אירחה את תושבי העוטף בגבעת חביבה ופנימיית צפית בכפר מנחם.

מטה הבית הפתוח כולל גם מעטפת חינוך ורווחה, ומפעיל מתנדבים במסגרות חינוכיות עבור ילדי הקיבוצים - כולל לימודים, פעילויות תמיכה רגשית, שיעורי פנאי ומפגשים. כמו כן מפעילים בוגרי התנועה גנים וכיתות מאולתרות במלונות המפונים.

להתנדבות במטה: https://hashomrim.org.il

HIT

במכון הטכנולוגי בחולון התגייסו לתכנון, פיתוח וייצור של מאות פריטי ציוד לחימה ללוחמי יחידות עילית בצה"ל, במשטרה ובשירות הכבאות. במסגרת המהלך, סטודנטים, בוגרים ומרצים מהמחלקה לעיצוב תעשייתי, שאליהם הצטרפו תופרים מקצועיים בהתנדבות, עובדים ב'אמלחיה'.

עד כה יוצרו מאות פריטים בשווי של עשרות אלפי שקלים, ביניהם פונדות אקדחים, פאוצ'ים לירך, פאוצ'ים לרימונים ומחסניות וציוד לחימה נוסף מסווג. הפיתוחים הינם על פי דרישות מבצעיות רשמיות המגיעות מהיחידות הלוחמות.

האמלחיה שנפתחה בהיט / צילום: HIT מכון טכנולוגי חולון
 האמלחיה שנפתחה בהיט / צילום: HIT מכון טכנולוגי חולון

לתרומות בפייבוקס לרכישת חומרי גלם ייעודיים: https://payboxapp.page.link/RSqny8TqA1aav7AZA

Lime

חברת הקורקינטים השיתופיים מאפשרת למתנדבי החמ"לים השונים בגוש דן, וכן למפוני העוטף שלנים בבתי מלון ודירות בתל אביב, נסיעות בחינם על כליה באמצעות קוד קופון ייעודי. כמו כן, על כ-3,000 הקורקינטים של החברה בגוש דן נתלו סרטים צהובים להעלאת המודעות ל-239 החטופים הישראלים שנמצאים בשבי החמאס.

טלפון לפניות ייעודיות: 04-3748688

ורביט

החברה, שפיתחה פלטפורמת תמלול מבוססת בינה מלאכותית, מציעה לכל הארגונים שמתנדבים ביצירה והפצה של חומרי הסברה לקבל חשבון פרו-פונו בפלטפורמה שלה, לתמלול חומרי הסברה (וידאו ואודיו) בעברית, אנגלית, ספרדית וצרפתית.

ניתן למלא פרטים בטופס: https://forms.office.com/r/JMjebRuD4B