רוזנבוים תמליץ לא להאריך כהונת יו"ר הרכבת ויו"ר נתיבי ישראל

נדב צוק, סגנה של מנהלת רשות החברות הממשלתיות מיכל רוזנבוים, טוען להתעמרות מצידה ולהתערבות בעבודתו • הרקע לסכסוך בין השניים הוא רצונה של רוזנבוים לנסח חוות-דעת הממליצה שלא להאריך את כהונתם של יו"ר הרכבת משה שמעוני ויו"ר נתיבי ישראל יגאל עמדי

מיכל רוזנבוים, מנהלת רשות החברות הממשלתיות / צילום: כדיה לוי
מיכל רוזנבוים, מנהלת רשות החברות הממשלתיות / צילום: כדיה לוי

נדב צוק, סגנה של מנהלת רשות החברות הממשלתיות מיכל רוזנבוים, טוען במכתב ששלח השבוע לנציב שירות המדינה דניאל הרשקוביץ ומבקר המדינה מתניהו אנגלמן על להתעמרות מצידה ולהתערבות בעבודתו.

הרקע למכתב הנוקב ולסכסוך בין השניים, לפי גורמים בממשלה, הוא רצונה של רוזנבוים לנסח חוות-דעת הממליצה שלא להאריך את כהונתם של שניים מיושבי-ראש החברות הממשלתיות הגדולות האמונות על תשתיות התחבורה בישראל- יו"ר הרכבת משה שמעוני ויו"ר נתיבי ישראל יגאל עמדי, שאת הארכת כהונתם דוחפים שרת התחבורה מירי רגב והשר הממונה על רשות החברות דודי אמסלם. 

סמוטריץ' מתייצב לצד אמסלם בקרב נגד משיכת דבידנדים מהחברות הממשלתיות
רוזנבוים לאמסלם: "מבחינת השר ועובדי לשכתו, ה-6 וה-8 באוקטובר חד הם"
בשיאה של מלחמה ותחת מחאת מנהלת רשות החברות, מנכ"ל הרכבת יוחלף

השניים מונו בקדנציה הקודמת של אמסלם כשר הממונה על רשות החברות ושל רגב כשרת התחבורה, ושמם נקשר לעימותים מול שומרי סף בחברות, כשבמקרה של עמדי אף נפסל מינוי מבקר פנים ויועץ משפטי לחברה בשל כך. גורמים בחברות אלה מציינים את הקשר של השניים לשרים, כשעמדי אף צולם לצידה של רגב באירוע פריימריז בליכוד. 

חוות-דעת נגד משה שמעוני

כך, על-פי הטענות, הדיונים ברשות החברות כללו המלצה לאשר את הארכת כהונתו של משה שמעוני כחבר דירקטוריון ברכבת, אך לשקף את מורת-רוחה של הרשות מהתנהלותו בפני הוועדה לבדיקת מינויים בחברות הממשלתיות ביחס לכהונתו כיו"ר, זאת על רקע העימות בינו ובין מנכ"ל הרכבת לשעבר מיכאל מייקסנר, שנאלץ לעזוב את תפקידו לאחר ששמעוני איים בהדחה שלה התנגדו במשרד האוצר וברשות החברות ובברכתה של שרת התחבורה מירי רגב. טענות שנשמעו בנושא זה הציגו את הפער בין השניים לנוכח סירובו של מייקסנר לבצע מינויים פוליטיים ברכבת.

לאחר גיבוש עמדת הרשות פרצה מלחמת "חרבות ברזל", כשדירקטוריון הרכבת החליט לסיים את כהונת המנכ"ל הקודם של החברה שלושה ימים לאחר מכן ובעיצומה של מלחמה, כשתחנות רכבת רבות מושבתות, והן הכרחיות לתפקוד המשק. רוזנבוים פנתה אז לדירקטוריון ודרשה להאריך את תקופת הכהונה עד לסיום המלחמה, והאשימה את שמעוני בשיקולים פוליטיים. בסופו של דבר המנכ"ל הוחלף באמצע המלחמה, וברשות סברו כי יש הצדקה שלא להמליץ על הארכת כהונתו של היו"ר - עמדה שהציתה ויכוח בין רוזנבוים לסגנה. 

חוות-דעת נגד יגאל עמדי

על-פי גורמים בממשלה, רוזנבוים מעוניינת גם להגיש חוות-דעת הממליצה שלא להאריך את כהונת יגאל עמדי כיו"ר חברת נתיבי ישראל, זאת לאחר שרשרת עימותים בין החברה ובין רשות החברות. עמדי, איש ליכוד, שמונה כאמור על-ידי רגב ואמסלם בקדנציה הקודמת שלהם, שולט בפועל בחברה המשמשת זרועה הארוכה של משרד התחבורה ושל השרה רגב.

בשנה האחרונה הרשות פסלה מכרז לתפקיד יועמ"ש החברה, לאחר שנמצאו בו פגמים חמורים, שבו זכה פעיל הליכוד עו"ד אלעד ברדוגו (אחיינו של יעקב ברדוגו). עוד קודם לכן חברת הדירקטוריון לינדה בן שושן התפטרה במחאה על בחירתו בדיון הדירקטוריון שנכח בו גם נדב צוק, סגנה של רוזנבוים. מאוחר יותר הרשות פסלה גם את המועמדת לשמש כממלאת-מקום, עורכת דין זוטרה שמשפחתה קשורה בסניף הליכוד באשדוד שבו גדל גם מנכ"ל משרד התחבורה ויד-ימינה של רגב משה בן זקן. הרשות בלמה גם ניסיון להתערב בקוד האתי של הארגון וביוזמות רבות נוספות שתכנן היו"ר. גם במקרה זה סגנה של רוזנבוים, צוק, התנגד לחוות-הדעת שגובשה. 

"פגיעה בתפקוד התקין של הרשות" 

במכתבו, צוק אף רמז לעימותים בין השניים בנושאים הקשורים בחברות התחבורה, וכתב כי "לפני פגישה עם שרת התחבורה שהתקיימה לאחרונה (בתקופת המלחמה), דרשה ממני מנהלת הרשות שבמקרה שבמסגרת הפגישה יעלה נושא מועמדותו של יו"ר דירקטוריון מסוים, עליי לא לדבר על הנושא, ובוודאי לא להציג לשרה את עמדתי המקצועית. זאת כיוון שמנהלת הרשות ידעה שחוות-דעתי המקצועית וחוות-הדעת המשפטית שנמצאות במערכת כבר כחודשיים הן חיוביות, ואילו היא רוצה לפסול את המועמד שדירקטוריון החברה בחר בו לכהן כיו"ר".

כאמור, במכתבו טען צוק להתעמרות: "התנהלותה של רונזבוים, הן ברמה הניהולית, הן ברמה הבין-אישית והן ברמה המקצועית, פוגעת בעובדי הרשות ובתפקוד התקין של הרשות, עד כדי כך שההחלטות וההנחיות שהיא 'מנחיתה' על עובדי הרשות אינן עולות בקנה אחד עם סדרי מינהל תקין המצופים ממשרת ציבור ככלל, וממנהלת בכירה בתפקיד כה רגיש כמו שלה בפרט, הטוענת בכל מקום להיותה 'שומרת סף"'.

"אינני מוכן להמשיך כך", כתב צוק, וציין כי רוזנבוים מתערבת בחוות-הדעת, ועל-פי מכתבו התגלעו מחלוקות בנושא הפרטת בנק יהב ומינויים נוספים.

מנגד, גורמים ברשות החברות מציינים כי עמדת מנהלת רשות החברות רוזנבוים היא העמדה הקובעת, וכי השר הממונה על הרשות דוד אמסלם משתמש בעובדים ברשות במאבקו נגד מנהלת הרשות. מטעמו של נדב צוק לא נמסרה תגובה לטענות.