בזמן המלחמה: דירקטוריון הרכבת מתעקש לסיים את העסקת המנכ"ל

לאחר ניסיונות הדחה רבים נגד מנכ"ל הרכבת, מיכאל מייקסנר, הוא הודיע על עזיבת תפקידו שאמורה הייתה להיכנס לתוקף אתמול • מנהלת רשות החברות הממשלתיות מיכל רוזנבוים שלחה מכתב תקיף ליו"ר דירקטוריון הרכבת, בו כתבה כי "תפקודה הרציף והתקין של רכבת ישראל חיוני וקריטי לסיוע לביטחון מדינת ישראל בימים אלו"

מיכאל מייקסנר, מנכ''ל רכבת ישראל / צילום: שלומי יוסף
מיכאל מייקסנר, מנכ''ל רכבת ישראל / צילום: שלומי יוסף

ישראל נמצאת במלחמה, הרכבת קריטית לשינוע חיילים ואזרחים, אבל בדירקטוריון עדיין עסוקים בהדחת המנכ"ל: לאחר ניסיונות הדחה רבים נגד מנכ"ל הרכבת, מיכאל מייקסנר, הוא הודיע על עזיבת תפקידו שאמורה הייתה להיכנס לתוקף אתמול. ברשות החברות ביקשו להאריך, לנוכח פרוץ המלחמה, את כהונתו של המנכ"ל עד לסיומה.

הסקטורים שייפגעו מהמלחמה ואלו שיצמחו: היכן כדאי לשים את הכסף
בנק ישראל חושף: זו הסיבה שהוחלט להתערב בשוק המט"ח

למרות הבקשה, לגלובס נודע כי במהלך ישיבת הדירקטוריון אתמול היו"ר, משה שמעוני, דרש את סיום תפקידו המיידי. בסופו של דבר הוחלט כי הוא יסיים את תפקידו רק בסוף השבוע הנוכחי, כשהמנכ"ל החדש שנבחר על ידי הרכבת עדיין לא אושר על ידי ועדת המינויים והממשלה, וממילא נדרש ניסיון והתמקצעות ארגונית לנוכח אתגרי הרכבת בעת מלחמה. רוב חברי הדירקטוריון החליטו למנות ממלא מקום לתקופת הביניים ולא להאריך את כהונתו של המנכ"ל המכהן עד לסוף המלחמה, כפי שהתבקש לעשות על ידי רשות החברות. 

בתגובה לכך, ראש הרשות מיכל רוזנבוים שלחה מכתב תקיף ליו"ר הדירקטוריון והודיעה כי היא לא מאשרת את החלטת הדירקטוריון. "אנו עומדים בפתחה של תקופה ומערכה קשה ומתמשכת, ותפקודה הרציף והתקין של רכבת ישראל חיוני וקריטי לסיוע לביטחון מדינת ישראל ושמירה על הרציפות התפקודית של העורף וחיזוק החוסן הלאומי", כתבה.

"אין זו העת לבצע 'ניסויים'"

לדבריה, "אין זו העת לבצע 'ניסויים'" כאשר טילים פוגעים במטרות בארץ, או להשאיר את הרכבת ללא מנכ"ל בקיא, מיומן ובעל ניסיון והיכרות עמוקה עם חברת רכבת ישראל. גם עם השלמת הליך המינוי של המנכ"ל החדש, אין זה סביר כי העברת האחריות והסמכות למנכ"ל החדש תעשה בעת מורכבת זו, והדבר חושף את רכבת ישראל לבעיות ואי סדרים ברציפות התפקודית שלה, על כל המשתמע מכך. במקביל, הרשות תפעל להבאת המועמד החדש לאישור הועדה לבדיקת מינויים במהרה, אולם גם אז תידרש תקופת חפיפה".

כמה גדול הפער בין הוואקום הממשלתי ובין הצרכים האזרחיים | דעה

ישראל נתונה במלחמה מסוג של ידעה כמותה. הלב נשבר אל מול ממדי ההרס, האובדן, השכול והצער.

בזמן כזה לרכבת תפקיד קריטי להוות עורק של שינוע לצבא ולאזרחים ולשמור על שיגרת חירום מתפקדת, אך בדירקטוריון עסוקים בהשלמת המהלך שהתחילו אנשיה של מירי רגב עוד בקדנציה הקודמת שלה במשרד התחבורה להדיח את מנכ"ל הרכבת המוערך מיכאל מייקסנר. 

בסופו של דבר סוכם כי מייקסנר יעזוב את תפקידו, אלא שפרצה מלחמה. במקום להאריך את הכהונה ולאפשר לרכבת רציפות תפקודית בשעת משבר כה עמוק, יו"ר הדירקטוריון, תחת מחאה של חלק מהחברים, החליט לסיים את הכהונה ולמנות ממלא מקום. 

הסיפור מכעיס ומקומם לכשעצמו אבל הוא גם משל. במשך שנים ארוכות זרועות הביצוע של המדינה סואבו, מקורבים מונו, יכולות הביצוע התדרדרו וברגע האמת אנחנו נתקפים שיתוק ומתקשים להתאושש. אילולא יוזמות אזרחיות מופלאות ספק היכן היינו כעת בזירה האזרחית. כמה גדול הפער בין הוואקום הממשלתי ובין הצרכים האזרחיים בשעה הזו, ובמה עסוקים שם? כמה ימים יישאר המנכ"ל שנוא נפשה של השרה הממונה מעבר למתוכנן. בלתי נתפס שכך התנהלה מדינה עד ליום שבת הנורא. בלתי נתפס שכך היא ממשיכה להתנהל גם היום. 

עוד כתבה רוזנבוים ליו"ר כי באשר למינוי אבי אלמליח, סמנכ"ל ברכבת, לממלא מקום, "לא נמצאו במכתבך שיקולים עניינים ומקצועיים למינוי סמנכ"ל החברה מר אבשלום אלמליח למנכ"ל בפועל עד להגעת המנכ"ל החדש. פתרון זה אינו הפתרון המיטבי בעת המורכבת והמאתגרת שבפנינו, ובפרט כאשר קיימת חלופה ראויה ומתאימה יותר של המשך כהונתו של המנכ"ל הנוכחי אשר אין חולק על תפקודו המקצועי והיכרותו העמוקה עם החברה. לאור האמור לעיל, אינני מקבלת את הודעתך ביחס למינויו של מר אבשלום אלמליח למנכ"ל בפועל של החברה, ואני פונה אליך על מנת שתפעל להארכת כהונת המנכ"ל עד לתום המלחמה או עד לייצוב המצב וייצוב מוחלט של הפעלת הרכבת".

"עלייך לדאוג לכינוס ועדת המינויים לאלתר"

יו"ר דירקטוריון הרכבת, משה שמעוני, הגיב לראש הרשות וכתב לה היום כי ועדת המינויים עדיין לא אישרה את מינויו של המנכ"ל החדש שבחר הדירקטוריון, שיקו ז'אנה, למרות שהחומר הועבר כבר לפני יותר משבועיים. כמו כן כתב כי "בהמשך להודעה לבורסה שפורסמה כבר אתמול, מר אלמליח ייכנס לתפקידו כמנכ"ל בפועל במועד שנקבע ע"י הדירקטוריון. בכל הכבוד, מי שנושא באחריות ובסמכות דירקטוריון החברה לתפקוד החברה ולרציפות פעילותה הוא הדירקטוריון וכן השרים הרלוונטיים ועל כן נבקש כי תתמקדי בתפקידך ותדאגי לכינוס ועדת המינויים לאלתר לצורך אישורו של מר ז'אנה למנכ"ל קבוע, לאחר שהדבר מעוכב על ידך מזה מספר שבועות שלא לצורך".

עוד כתב כי "אנו מקווים כי במקום לעסוק בעניינים לא רלוונטיים שאינם בסמכותך (כמו ענייני חפיפה בין מנכ"לים) ולהתערב התערבות בוטה בסמכויות הדירקטוריון, תדאגי למילוי תפקידך וזאת בכדי שלא ניאלץ בשל ההתנהלות הזו לפנות לגורמים נוספים לצורך הפעלת סמכויותיהם בעניין זה. אנו כדירקטוריון נמשיך למלא את תפקידינו ואת אחריותנו לשמור על רציפות תפקודה של רכבת ישראל כפי שמצופה מאתנו, ונקווה כי לא ניאלץ להמשיך לעסוק בהתכתבויות מיותרות מסוג זה, בזמן מלחמה בה אף אני כיו"ר הדירקטוריון מצוי בפעילות מלאה הן עם החברה והן עם משרדי הממשלה הרלוונטיים".

משחקי הכיסאות ברכבת מתרחשים כאשר מדינת ישראל נמצאת בשיאה של מתקפה נגדה. קווי רכבת רבים מושבתים וחיילים מדווחים על קושי בהגעה לבסיסים. כך הרכבת הודיעה אתמול על סגירת תחנות רכבת לשירות ועל דילול של הקווים. תחנות כרמיאל, אחיהוד, בית שאן, עפולה, כפר ברוך, כפר יהושע ראשון לציון הראשונים, בית שמש, רמלה ודימונה ייסגרו ויינתן במקומן שירות אוטובוסים חלופי. בנוסף לכך יסגרו תחנות רכבת רבות מבלי שמסופק שירות אוטובוסים ייעודי חלופי בקרית חיים, הוד השרון סוקולוב, רעננה דרום, צומת חולון, בת ים קוממיות, פאתי מודיעין, לוד גני אביב, כפר חב"ד, מזכרת בתיה, יבנה מזרח, קרית גת, באר שבע צפון.

בשאר קווי הנסיעה ברחבי הארץ (מלבד קו ירושלים יצחק נבון) עומדת תדירות הרכבות על רכבת אחת מידי שעה לכל כיוון וישנם עיכובים ושינויים בתנועת הרכבות ברחבי הארץ בשל המצב הביטחוני.