בשיאה של מלחמה ותחת מחאת מנהלת רשות החברות, מנכ"ל הרכבת יוחלף

בזמן שמדינת ישראל מצויה במלחמה, מנכ"ל הרכבת ששרת התחבורה מרי רגב ויו"ר החברה משה שמעוני רצו להדיח, אמור היה לעזוב • מנהלת רשות החברות מיכל רוזנבוים  דרשה להאריך את כהונתו עד לסוף המלחמה, היו"ר סירב ובסופו של דבר המנכ"ל החליט לעזוב • רוזנבוים כתבה: "מר שמעוני - זו אינה העת לפוליטיקה"

לרכבת ישראל מתמנה מנכ''ל חדש / צילום: איל יצהר
לרכבת ישראל מתמנה מנכ''ל חדש / צילום: איל יצהר

בעוד שמלחמה מסוג שמדינת ישראל לא הורגלה אליו מתחוללת, בדירקטוריון הרכבת ניהלו מאבק מסוג אחר - הפעם ברשות החברות, בשאלה מתי יסיים מנכ"ל הרכבת העוזב מיכאל מייקסנר את תפקידו. כפי שפורסם אתמול בגלובס, רשות החברות דרשה מהדירקטוריון לדחות את מועד עזיבתו המתוכנן של המנכ"ל עד לסיום המלחמה אך יו"ר הדירקטוריון סירב לעשות כן ובחר למנות ממלא מקום למנכ"ל עד לכניסת המנכ"ל החדש שנבחר.

בזמן המלחמה: דירקטוריון הרכבת מתעקש לסיים את העסקת המנכ"ל
בנק ישראל חושף: זו הסיבה שהוחלט להתערב בשוק המט"ח 

בימים האחרונים ובשיאה של מלחמה, התרחש עימות בין הדירקטוריון לרשות החברות עד שאתמול (ב'), החליט מנכ"ל הרכבת לעזוב כפי שדרש הדירקטוריון, כבר מחר. "בצער רב קיבלתי את הודעתו של מנכ"ל הרכבת היוצא, מר מיכה מייקסנר, אשר אינו מעוניין להאריך את כהונתו לאור התנהלותך בימים האחרונים, התנהלות אשר נראית לא סבירה, בייחוד, על רקע המלחמה המתנהלת, עובדה אשר נראה לרגע, כאילו נעלמה מעיניך. מר שמעוני - זו אינה העת לפוליטיקה", כתבה מנהלת רשות החברות מיכל רוזנבוים ליו"ר הדירקטוריון משה שמעוני.

רוזנבוים ציינה במכתבה כי שלושה חברי דירקטוריון התנגדו להחלטה וכי עמדת הרשות היא כי "בתקופה זו יש לשמור על רציפות תפקודית שתאפשר מתן שירות מלא על ידי הרכבת. כניסה לתפקיד של מנכ"ל חדש, מצוין ככל שיהיה, שהינו מחוץ לארגון היא בלתי סבירה בימי מלחמה, וחושפת את רכבת ישראל לבעיות ואי סדרים ברציפות התפקודית שלה. גם מינוי של אחד מהסמנכ"לים כמנכ"ל בפועל, במקום לנקוט בפתרון המיטבי בדמות המשך כהונתו של המנכ"ל היוצא, איננה סבירה, וודאי שעה שלא הונח ולו נימוק אחד ענייני לבחירה בפתרון המאולתר ושאינו מיטבי, אשר בחרת".

מיכאל מייקסנר, מנכ''ל רכבת ישראל היוצא / צילום: שלומי יוסף
 מיכאל מייקסנר, מנכ''ל רכבת ישראל היוצא / צילום: שלומי יוסף

העימות בין השניים התפתח אתמול כאשר יו"ר הדירקטוריון כתב למנהלת רשות החברות כי הוועדה למינוי בכירים עדיין לא אישרה את המנכ"ל החדש שנבחר שיקו ז'אנה, והוסיף: "אנו מקווים כי במקום לעסוק בעניינים לא רלוונטיים שאינם בסמכותך (כמו ענייני חפיפה בין מנכ"לים) ולהתערב התערבות בוטה בסמכויות הדירקטוריון, תדאגי למילוי תפקידך וזאת בכדי שלא ניאלץ בשל ההתנהלות הזו לפנות לגורמים נוספים לצורך הפעלת סמכויותיהם בעניין זה. אנו כדירקטוריון נמשיך למלא את תפקידינו ואת אחריותנו לשמור על רציפות תפקודה של רכבת ישראל כפי שמצופה מאתנו, ונקווה כי לא ניאלץ להמשיך לעסוק בהתכתבויות מיותרות מסוג זה, בזמן מלחמה בה אף אני כיו"ר הדירקטוריון מצוי בפעילות מלאה הן עם החברה והן עם משרדי הממשלה הרלוונטיים".

לדברים אלו הגיבה היום רוזנבוים וכתבה כי "על אף הערותיך הבוטות ואיומיך, הרשות תמשיך להקפיד ולהפעיל את מלוא סמכויותיה על פי דין ולפעול אך ורק לטובת החברות הממשלתיות והציבור במדינת ישראל".

חילופי המנכ"לים והסערה סביבם מגיעה בימים שבהם הרכבת עצמה נתונה במשבר כאשר קווי שירות רבים לא פועלים, תחנות מושבתות והיא הכרחית לשינוע חיילים ואזרחים. מנכ"ל הרכבת היוצא מיכאל מייקסנר עוזב את תפקידו לאחר ניסיונות הדחה שיזם יו"ר הדירקטוריון נגדו ובמעורבותה של שרת התחבורה מירי רגב, נסיונות שהחלו עוד בקדנציה הקודמת שלה. להדחה התנגדו במשרד האוצר וברשות החברות אך בסופו של דבר המנכ"ל הודיע כאמור על עזיבה.

גורמים ברכבת מסרו כי "המכתב לא התקבל ולכשיתקבל נגיב".