פרטנר עם כרם שלום, אסם עם שדרות: כך מאמצות החברות יישובים מהעוטף

מתקפת השבת השחורה גבתה מחיר כבד מהעוטף, וחברות רבות מיהרו להתגייס ולעזור • ראשון לאמץ יישוב שלם היה בנק לאומי שבחר בבארי, ומאז נרשמה עוד שורה של מהלכים דומים שבחלקם מחליפים את המדינה • ישראל מתגייסת

בית שרוף בקיבוץ בארי / צילום: Associated Press, Amir Cohen
בית שרוף בקיבוץ בארי / צילום: Associated Press, Amir Cohen

אודות "ישראל מתגייסת"

בתוך המציאות הכאוטית נולדו עשרות מיזמים של אזרחים ועסקים פרטיים, הנרתמים למען יושבי הדרום, אנשי כוחות הביטחון והמורל הלאומי בכללותו. גלובס מרכז את היוזמות המרכזיות ופרטי הקשר ונרתם לקשר בין הצדדים להצלחת המיזמים הללו במייל: i-can-help@globes.co.il

בעקבות מתקפת הטרור של חמאס, ובעקבותיה, מלחמת חרבות ברזל, נולדה שורה של יוזמות אזרחיות מרשימות מכל קצוות המשק - שפיצו, במידה מסוימת, על הדשדוש של גופי המדינה הרשמיים. בין התופעות המבורכות: חברות ובנקים שהחליטו לאמץ יישובים שנפגעו בשבת השחורה.

ישראל מתגייסת | התאחדות הסטודנטים הארצית תסייע במיליוני שקלים לצעירים שלומדים באקדמיה
ישראל מתגייסת | "מקווים שלא ישכחו אותנו": הקיבוץ הקטן מהעוטף שלא מקבל תרומות
ישראל מתגייסת | המערכת החדשה שפותחה במלחמה כדי לנהל יישובים תחת מתקפה

הראשון להודיע על מהלך כזה היה בנק לאומי, שהחליט לאמץ את קיבוץ בארי. חנן פרידמן, מנכ"ל הבנק, סיפר אז לגלובס כי אנשי הבנק פנו לנציגי בארי, "והודענו להם כי מרגע זה אנו מחבקים את התושבים ונדאג לכל צורכיהם, עד לשיקום מלא של הקיבוץ". בהמשך הודיע גם בנק מזרחי טפחות שיקצה עשרות מיליוני שקלים לטובת כפר עזה ושדרות, בדגש על הנושאים שהמדינה לא מעורבת בהם.

לא רק הבנקים נרתמו ליוזמה, גם חברות מסחריות החליטו לפרוש חסותן על קיבוצי ויישובי העוטף. כך, קבוצת פרטנר הודיעה כי תאמץ את קיבוץ כרם שלום, המונה כ-50 משפחות, ותסייע בשיקומו באופן רציף ולאורך זמן. מקורות הפרנסה העיקריים של המשק מתבססים על חקלאות (גידולי שדה, לולים וסולארי), והחברים עובדים ברחבי המועצה האזורית אשכול ואזור הדרום.

 

חברת הפינטק BTB, ביחד עם קרן רש"י, הקימו קרן משותפת לשיקום מושב נתיב העשרה. במסגרת "אימוץ" היישוב, החברה והקרן מעמידות את התשתיות הארגוניות וכוח האדם שלהן לטובת סיוע מיידי של מענק כספי למשפחות, מלגות קיום, סיוע וטיפול רגשי, רכישת ציוד לחברי כיתת הכוננות, סיוע בהצלת המשקים החקלאיים ועוד.
חברת הטכנולוגיות הרפואיות מדטרוניק מאמצת את קיבוץ סעד, שבו מתגורר אחד מעובדיה. בשלב ראשון נעשו פעולות עבור ילדים ובני נוער, ובהמשך ייעשו מהלכים נוספים בהתאם לצרכים שתציף הנהלת הקיבוץ.

חברת הסייבר CyberProof, בשיתוף הקהילות היהודיות בלוס אנג'לס, מאמצת את קיבוץ כפר עזה. "רצינו לתמוך ביישוב גדול שנפגע, ויש בו הרבה מה לעשות", מסביר יובל וולמן, נשיא סייברפרופ, שערכה אירוע גיוס כספים בלוס אנג'לס. "היעד הראשוני היה רבע מיליון דולר, וזה ימשיך לעוד אירועים. הרעיון הוא לבנות מערך אפקטיבי שיחזיק שנים בשותפות מול הקיבוץ. אנחנו לא נכתיב תוכניות, אלא נתרום כסף, זמן ורעיונות".

אסם נסטלה הקימה קרן לתמיכה בתושבי שדרות, בהיקף של מילוני שקלים. הקרן תתמקד בחינוך טכנולוגי תעשייתי ותפעל בשיתוף עיריית שדרות, במטרה לפתח את התעשייה בעיר. בין היתר, יוצעו מלגות פרטניות לסטודנטים ויתקיימו פרויקטים במוסדות הלימוד בעיר.

בנק הפועלים הקים קרן ייעודית שתפעל לבנייה מחדש של התשתיות הקהילתיות בכלל יישובי עוטף עזה שנפגעו במתקפת הטרור. בנק דיסקונט הקים קרן סיוע ייעודית לילדים ובני נוער שנפגעו בקו העימות במהלך המלחמה, בסך של 50 מיליון שקל.