"מקווים שלא ישכחו אותנו": הקיבוץ הקטן מהעוטף שלא מקבל תרומות

15 מתושבי חולית נרצחו ושישה נחטפו בשבת השחורה, וכעת אנשי הקיבוץ הקטן נמצאים בעין גדי עד חזרתם לביתם • בן הקיבוץ אורן זבדה: "נוכל להיות הצלחה מסחררת או אות קלון למדינה" • ישראל מתגייסת

מכוניות שרופות בקיבוץ חולית אחרי מתקפת ה-7 באוקטובר / צילום: תמונה פרטית
מכוניות שרופות בקיבוץ חולית אחרי מתקפת ה-7 באוקטובר / צילום: תמונה פרטית

אודות "ישראל מתגייסת"

בתוך המציאות הכאוטית נולדו עשרות מיזמים של אזרחים ועסקים פרטיים, הנרתמים למען יושבי הדרום, אנשי כוחות הביטחון והמורל הלאומי בכללותו. גלובס מרכז את היוזמות המרכזיות ופרטי הקשר ונרתם לקשר בין הצדדים להצלחת המיזמים הללו במייל: i-can-help@globes.co.il

כחמישית מ־86 מהתושבים ששהו בקיבוץ ב־7 באוקטובר נרצחו באכזריות. ששה חברים נוספים נחטפו. אנשי הקיבוץ הקטן - שבימי שגרה מונה כ־200 בני אדם, וכבר נאלץ לבנות את עצמו פעמיים לאורך שנות קיומו - נמצאים כעת בעין גדי, ומתכננים את החזרה הביתה.

לתרומה לקיבוץ חולית לחצו כאן

"בית זה בית", אומר אורן זבדה, רכז הנוי של הקיבוץ. "חולית יכול להיות הצלחה מסחררת או אות קלון למדינה. אנחנו קהילה קטנה, אפשר לשקם אותנו יחסית מהר. מצד שני, בגלל שאנחנו כל כך קטנים, שלב הביניים הזה יכול לעשות לנו הרבה רע. אם הקהילה תחליט שהיא לא חוזרת לקיבוץ זה אות קין למדינה, כי המשמעות היא שחמאס הצליח לשבור את הרוח שלנו".

בגלל החלטה מ־2006: הטיל הכי פשוט של חמאס מגיע יותר רחוק מטווח הפיצויים
רעים יעברו לתל אביב, בארי עדיין מתלבטים: החיים הזמניים של המפונים מעוטף עזה  

חולית הוקם במקור בסיני, ומשם גם שמו, בהשראת האדמה שעליה הוקם. לאחר פינוי סיני נבנה מחדש במועצה האזורית אשכול, כקיבוץ חקלאי. האתגרים הכלכליים הגדולים הובילו לעזיבה. "ב־2011 עברנו את השינוי, והפכנו להיות קיבוץ מתחדש", מספר זבדה. "מכרנו בתים מאוד בזול, ב־150 אלף שקל, מה שאיפשר לאנשים מכל הקצוות להגיע ולהיקלט אצלנו.

"מלבד גידולי שדה, מטע ופרדס יש לנו לול ורפת ושדה סולארי, שנחנך לפני כמה חודשים. יש לנו גם מפעל קטן שמייצר מסחטות מיץ. נכון להיום, רובנו איבדנו את כל ההכנסה שלנו".

"מקווים שלא ישכחו אותנו"

בשבת השחורה שהו בחולית 86 מחברי חולית. "לקיבוץ נכנסו כ־50 מחבלים שהתחילו פשוט לשחוט אותנו, בית אחרי בית". אחד הכשלים הבולטים היה קשור למיגון הבתים. במשך שנים אנשי הקיבוץ מנסים לקדם מיגון של הבתים בחולית. "זלזלו במיגון של הקיבוץ שלנו. כל השנים הללו התמודדנו עם פערי מיגון. נלחמנו שיבנו לנו ממדים לבתים של הרווקיות שלנו - בתים של חדר אחד - שם גרים הנוער ומכניסיטים. בשנה האחרונה הסכימו למגן שכונה אחת בלבד, ויש מיגוניות שבנו לשני חדרים במקום לכל חדר" מספר זבדה.

לאחר החילוץ פונו אנשי חולית לקיבוץ גבולות, ומשם כאמור עברו לעין גדי. כעת הם מנסים להקים את עצמם מחדש, כמעט ללא תמיכה. לדברי זבדה, לאחר האירועים לא פנו אליהם גורמים ממשלתיים. "ברור לנו שהמדינה לא תוכל לתמוך בכל מה שנצטרך.

"אני שומע על גיוסי תרומות לעוטף וגיוסים כלליים, בינתיים לא ראינו מזה שום דבר ולא קיבלנו כלום. הסיפור שלנו לא פחות גרוע משל אחרים ברמת ההרס, אבל לא שומעים עלינו מספיק. אנחנו מאוד מקווים שלא ישכחו אותנו בדבר המטורף הזה".

יוזמות אזרחיות

גלובס מרכז את היוזמות המרכזיות ופרטי הקשר ונרתם לקשר בין הצדדים להצלחת המיזמים הללו במייל: i-can-help@globes.co.il

מתחשבים

מיזם ללא מטרות רווח שקם בתקופת הקורונה, ופועל לצמצום הפער הדיגיטלי באמצעות שדרוג מחשבים. בעזרת מתנדבים ואנשי מקצוע של חברות מובילות במשק, המיזם - מבית עמותת 2B-Friendly - מפעיל בימים אלו מעבדות במשמרות כפולות, על מנת להשמיש מחשבים שיגיעו למפונים.

כדי לעמוד בקצב הביקושים זקוקים במיזם לתרומות מחברות ובתי עסק גדולים של מחשבים ניידים, מסכי מחשב ומחשבים נייחים במצב תקין שניתן להשמשה.

לתרומות ציוד: Office@mitchashvim.org.il
לתרומה כספית - לחצו כאן

בינ"ה

ארגון בינ"ה (הבית של היהדות הישראלית) עורך קבלות שבת חילוניות למשפחות המפונים ברחבי הארץ. המופע מתאים לקבוצות של 100 -350 אנשים, אורכו כ-50 דקות, והוא כולל זמרת, גיטריסט ומתופף. המופע מוענק בהתנדבות מלאה.

ליצירת קשר, חגית: hagithl@bina.org.il

קבלת שבת של בינ''ה למפונים / צילום: באדיבות בינ''ה
 קבלת שבת של בינ''ה למפונים / צילום: באדיבות בינ''ה

זאפ

קבוצת אתרי הצרכנות זאפ וארגון הג'וינט חברו יחד למיזם משותף למען עסקים עצמאיים ונותני שירותים באזורי הלחימה בצפון ובדרום. במסגרת המיזם, הוקם אתר אינטרנט שבו יכולים להירשם בעלי עסקים מהצפון ומהעוטף, ולהציע את שירותיהם ומרכולתם.

באתר ניתן לבחור מוצרים או עסקים לפי יישוב או תחום, לקרוא את הסיפור שלהם ואז לבצע רכישה. 100% מההכנסות יועברו ישירות לבעלי העסקים. עסקים שאינם פעילים כרגע בשל המצב יכולים להציע שובר למימוש כשהמצב הביטחוני יתייצב.

לאתר המיזם: https://bishvil-haasakim.co.il/

מפעל הפיס

מפעל הפיס, בשיתוף עם משרד הנגב, הגליל והחוסן הלאומי, מעניקים 800 מלגות בסך כולל של 4 מיליון שקל לסטודנטים מתנדבים בתחום החקלאות. הסטודנטים יידרשו לבצע פעולות התנדבות בהיקף של 70 שעות לפחות עד חודש מרץ, והמלגה תועבר ישירות לחשבונותיהם.

להרשמה ולפרטים - לחצו כאן

ביג

קבוצת המרכזים המסחריים מזמינה עסקים קטנים שנאלצו להתפנות, והכנסתם נפגעה בשל כך, להצטרף לימי מכירה מיוחדים שיתקיימו בסופ"ש 23-25/11. הרשת כוללת 17 מרכזי קניות הפרוסים ברחבי הארץ, וניתן לבחור למי מהם להצטרף.

להרשמה ולפרטים - לחצו כאן

המכללה האקדמית אחוה

המכללה מפעילה את "מרכז אחוה לשירות פסיכולוגי", המציע בחינם תמיכה נפשית באמצעות פסיכולוגים ומטפלים מוסמכים, לקהילות ולתושבי אזור הדרום הזקוקים לסיוע.

לתיאום פגישה, ניתן להתקשר או לשלוח ווטסאפ: 054-9600551