התאחדות הסטודנטים הארצית תסייע במיליוני שקלים לצעירים שלומדים באקדמיה

כ־70 אלף סטודנטים משרתים במילואים, אלפים פונו מביתם ואחרים נקלעו למצוקה כלכלית • אלחנן פלהיימר, יו"ר ההתאחדות: "יש כאוס במענה לסטודנטים, הממשלה צריכה להתעורר"

אלחנן פלהיימר / צילום: יואב אלון
אלחנן פלהיימר / צילום: יואב אלון

אודות "ישראל מתגייסת"

בתוך המציאות הכאוטית נולדו עשרות מיזמים של אזרחים ועסקים פרטיים, הנרתמים למען יושבי הדרום, אנשי כוחות הביטחון והמורל הלאומי בכללותו. גלובס מרכז את היוזמות המרכזיות ופרטי הקשר ונרתם לקשר בין הצדדים להצלחת המיזמים הללו במייל: i-can-help@globes.co.il

התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות הארצית, שמייצגת בשגרה כ-400 אלף סטודנטים במערכת ההשכלה הגבוהה תעניק תמיכה פיננסית רוחבית לכלל הסטודנטים, ביניהם מפונים ואנשי מילואים.

"מקווים שלא ישכחו אותנו": הקיבוץ הקטן מהעוטף שלא מקבל תרומות
ישראל מתגייסת | השף מכפר עזה ששרד את הזוועה: "רוצה להראות לאנשים כמה טוב אצלנו"
ישראל מתגייסת | הוא מנהל 200 דירות Airbnb ברחבי הארץ, ואת כולן נתן בחינם למפונים

במסגרת תוכנית התמיכה, מיליון שקל יוקצה להקמת מתחמי למידה ועבודה עבור סטודנטים מפונים הנמצאים במגורי מעבר, כחצי מיליון שקל יוקצה להלוואות לסטודנטים שנקלעו לקשיים כלכליים עקב המלחמה, וכחצי מיליון שקל יוקצה לקרן סיוע והלוואות לאגודות סטודנטים שנקלעו לקשיים כלכליים.

כ־6 מיליון שקל יוקצו לפרויקטים חברתיים ולמלגות. בנוסף, 2.5 מיליון שקל יועברו כסיוע כלכלי לאגודות הסטודנטים, על מנת שיוכלו להעניק מענה טוב יותר בזמן המלחמה.

"שהמדינה תכניס יד לכיס"

"לכולנו ברור שאנחנו במצב חירום", אומר אלחנן פלהיימר, 27, יו"ר ההתאחדות בשנתיים האחרונות. "חבילת הסיוע הספציפית הזאת היא נטו מכספי ההתאחדות, והיא התאפשרה בזכות צעדים כלכליים שעשינו בשנתיים האחרונות, שהובילו אותנו להיות ביציבות פיננסית.

"לצערי הרב, נכון להיום ישנו כאוס בכל מה שקשור לטיפול הממשלתי באקדמיה ובסטודנטים בישראל. אין שום אחידות, ואין שום כתובת שניתן לפנות אליה ולתקשר את הצרכים. יש אלפי סטודנטים מפונים שצריכים סיוע כלכלי באופן ישיר, וכ־70 אלף סטודנטים מילואימניקים שכרגע אין להם שום עזרה.

"המדינה צריכה לפתוח את הכיס, ולסייע בצורה רוחבית לכל קבוצות האוכלוסייה. נכון לרגע זה, לא רק שלא פותחים את הכיס, אנחנו גם שומעים שרוצים לעשות קיצוצים בתקציבי ההשכלה הגבוהה. אני מקווה שהם יתעוררו שם בהקדם האפשרי".

מייצרים פתרונות

עד שהמדינה תתעורר, ההתאחדות מייצרת לעצמה פתרונות, כמו למשל מלגת "קטיף לאומי", בשיתוף עם בנק לאומי ולקט ישראל, כשגובה כל מלגה עומד על 7־12 אלף שקל. "לצערנו הרב, אנחנו לא רואים את משרד החקלאות מעמיד תקציב כדי שנוכל לעזור לפתור את המשבר בענף", אומר פלהיימר. בנוסף יחלוקו מלגות נוספות כמלגת עורף ברזל, כאשר כל מלגה עומדת על 7,000 על 16 אלף שקל.

"ובכל זאת, אנחנו לא מרימים ידיים, אלא מייצרים פתרונות לענף, שכל כך זקוק לזה כרגע. בזכות ההתארגנות הזאת, אני אופטימי. זה מרגש לראות את הדור הצעיר משנס מותניים, ונרתם לכל מה שצריך".