מנכ"ל שופרסל אורי וטרמן: "החלטנו לקנות כל סחורה חקלאית שתגיע מהעוטף"

אורי וטרמן, מנכ"ל שופרסל, סיפר בוועידת ישראל לעסקים של גלובס על השינוי בהרגלי הקניות של הישראלים, על ההחלטה לאמץ את החקלאים ועל הצורך לשמור על שגרה בימי מלחמה: "אנשים מבינים שאם שופרסל לא תיפתח בקריית שמונה או בשדרות, יהיו מקומות שלא יוכלו לאכול"

"שבועיים לפני ה-7 באוקטובר ביצעתי סיור עם אלוף פיקוד העורף רפי מילוא בשוהם, במחסנים הלוגיסטיים שלנו, כדי לבדוק את מצב המוכנות שלנו לחירום. שאלתי אותו מה התרחיש, והוא ענה שמדובר בתרחיש רב-זירתי, בעיקר בצפון. שאלתי מתי זה יכול לקרות. תשובתו הייתה שלא סתם הוא פה. זה יכול לקרות בקרוב" - כך סיפר אורי וטרמן, מנכ"ל שופרסל, בשיחה עם ערן גפן, מייסד G^Team, בוועידת ישראל לעסקים של גלובס. 

ועידת ישראל | הנגיד קורא לבצע שינויים בתקציב ועוקץ את שר האוצר: "השווקים מסתכלים עלינו, הם רוצים לראות אחריות"
ועידת ישראל | מנכ"ל הפניקס, אייל בן סימון: "כלכלה חזקה תלויה בשיתוף עמוק יותר של המגזר העסקי בכל שלבי ההחלטות"
ועידת ישראל | יו"ר בנק הפועלים, ראובן קרופיק: "תקציב המדינה לא נבנה על סמך רציונל כלכלי אלא אינטרס פוליטי"
ועידת ישראל | מו"ל גלובס, אלונה בר און: "זה לא מובן מאליו להיות עיתון שפועל פה כבר 40 שנה"

"ב-6:29 באותו בוקר שני דברים עברו לי בראש", מספר וטרמן. "להביא את הבת שלי מתל אביב, שתהיה איתי, והסיור הזה. התקשרתי לקב"ט שופרסל שאמון על התרחישים האלה וזה שהכין את החברה לאירועי קצה. הוא עדכן אותי שמנהל הסניף של אופקים, אבי זקוטו, לא זמין. בערב הבנו שהוא לא בחיים. באותו לילה הודיעו לקב"ט אמיר רוזנטל שבנו, אפיק רוזנטל, נהרג. הוא היה חייל במגל"ן שהצטרף לג'יפ הראשון בבארי ונהרג כשניסה להציל את מפקדו. כך נכנסתי לאירוע של ה-7 באוקטובר". 

חיבור לשטח

וטרמן, מנכ"ל חברת קמעונאות המזון הגדולה בארץ, מסביר כי לשופרסל יש אחריות לספק מזון ולהראות שאפשר להמשיך לתפקד גם בימים הראשונים של המלחמה. "הבהרתי שבועיים קודם לכן שאם לא נפתח סניפים, לא יהיה היכן לקנות מזון. לכן, כבר ביום שני בצהריים, תחת אש, פתחנו את הסניף בשדרות. יום אחרי פתחנו גם את הסניף באופקים - בלי אבי ז"ל. גם אמיר חזר לעבודה אחרי 8 ימים. ואיציק (אברכהן, יו"ר שופרסל), שהיה מנכ"ל לפניי, הקים את החטיבה הדרומית של עזה והיה המח"ט הראשון שלה. כך שמצד אחד היה צורך להבין את גודל האחריות ולתפקד - ומהצד השני להראות מנהיגות ולחבר את האנשים למדינה". 

לדברי וטרמן, "בימים הראשונים קיימנו חמ"ל פעמיים ביום, והיו המון יציאות לשטח, מה שאיפשר לנו לפגוש אנשים. כשהיינו בשבעה אצל אחד המנהלים שלנו שאחותו ובעלה נרצחו בעוטף, הבנו שכפיר ואריאל ביבס, הילדים הג'ינג'ים החטופים, הם אחייניו. אתה יושב עם עוד עובדת שלנו, שהבת שלה ספיר חזרה מהשבי. החיבור לשטח מחזיק את האנשים. ומצד שני יש את השגרה. אנשים מבינים שאם שופרסל לא תיפתח בקריית שמונה או בשדרות, יהיו מקומות שלא יוכלו לאכול. וזה הסיפור".

וטרמן נשאל על המצב במשק, והעיד כי ניכרת ירידה במצב הרוח. "קונים פחות בשר אדום ובקבוקי יין, יש שינוי התנהגותי גם בשעות הקנייה וגם בהיקפים". 

לאמץ את החקלאים

בשופרסל החליטו לקדם את התמיכה בחקלאים עוד מהשבועות הראשונים של המלחמה, וכעת אומר וטרמן כי אימוץ החקלאים נעשה כאג'נדה, לא כי זה נראה טוב בטלוויזיה. לדבריו, "90% מהתוצרת הייתה של חקלאים ישראלים כאג'נדה, וכשלא הייתה ברירה, ייבאנו מחו"ל. מעבר לתרומת 15 מיליון שקל בתקופה הזו, וכשהבנו את הקושי של החקלאים שנתקעו מאחור, החלטנו לקנות כל סחורה שתגיע מהעוטף וגם להכניס עמדה של סחורה פגומה שלא הייתי מכניס בחיים. אבל אנשים קונים".

"החקלאים צריכים שתקנו כל הזמן, לא רק באירוע באיזה קניון", הוא מדגיש. "כל הזמן, גם כשחסר, וגם כשיש עגבניות שנראות פחות טוב. וגם כשחסר כרוב, תקבלו את זה. כל התעשייה הישראלית היצרנית - צריך לחבק אותה, כי הסיפור עם האוניות קיים. זה לא הולך להיות פשוט יותר. אנחנו מדינת אי. ופה תבוא לידי ביטוי הסולידריות. שופרסל היא חברה ישראלית, וזה חלק מהערכים שלה, ובטווח הבינוני והרחוק זה גם יביא רווחים". 

*** גילוי מלא: ועידת ישראל לעסקים נערכת בשיתוף בנק הפועלים והפניקס, בחסות מטא, שופרסל, בז"ן, אמדוקס, פאגאיה, אנרג'יאן, MSCI, סיסקו וקרן ינאי, ובהשתתפות מקורות, חברת נמלי ישראל, נמל אשדוד ורשות החדשנות