אלונה בר און: "זה לא מובן מאליו להיות עיתון שפועל פה כבר 40 שנה ולהמשיך קדימה בכל הכוח"

מו"לית גלובס אלונה בר און נשאה הבוקר דברים בפתח ועידת ישראל לעסקים של גלובס, שהתקיימה במרכז הכנסים דיוויד אינטרקונטיננטל תל אביב • "מחכה שהממשלה והצבא יעשו חשבון נפש והפקת לקחים, אבל מחכה גם לחשבונות נפש מגזריים, מגדריים, מקצועיים ואישיים"

"אין פה אחד שהוא לא חלק מהאירוע הזה. לכולנו יש חיבור מדרגה ראשונה או שנייה לאבדות, לפציעות, לחטופים, ללוחמים בחזית ולמפונים מביתם. כל מי שנמצא פה קם כבר 74 ימים עם אבל ציבורי ופרטי וגוש שחונק את הגרון. וכל אחד ואחת מאתנו שעוסק בעשייה עסקית וציבורית, בולע את הגוש וממשיך קדימה. ולמרות זאת, אני שמחה להיות פה ושמחה שבאתם וגאה בקיומה של ועידת ישראל לעסקים, ה-30 במספר, בעת הזו" - כך פתחה את דבריה מו"ל גלובס אלונה בר און הבוקר (ג') בפתח ועידת ישראל לעסקים של גלובס, שהתקיימה במרכז הכנסים דיוויד אינטרקונטיננטל תל אביב. 

ועידת ישראל | הנגיד קורא לבצע שינויים בתקציב ועוקץ את שר האוצר: "השווקים מסתכלים עלינו, הם רוצים לראות אחריות"
ועידת ישראל | יו"ר בנק הפועלים, ראובן קרופיק: "תקציב המדינה לא נבנה על סמך רציונל כלכלי, אלא אינטרס פוליטי" 
ועידת ישראל | מנכ"ל הפניקס, אייל בן סימון: "כלכלה חזקה תלויה בשיתוף עמוק יותר של המגזר העסקי בכל שלבי ההחלטות"

בר און ציינה כי התוכניות המקוריות לוועידת ישראל לעסקים היו שונות לחלוטין. לדבריה, "הוועידה הייתה אמורה להתקיים בנובמבר, והיא הייתה אחרת לגמרי. במקום אחר, בתאריך אחר, בנושאים אחרים, עם מצב-רוח אחר ובלי התעסקות במגבלות פיקוד העורף ומרחב מוגן - וביטלנו אותה. ביטלנו אותה, אבל זה לא הרגיש נכון. במיוחד כי זו השנה ה-30 של הוועידה והשנה ה-40 של גלובס, ובימים האלה זה בולט במיוחד עד כמה זה לא מובן מאליו להיות פה, במדינה, להיות 40 שנה ולהמשיך קדימה בכל הכוח. אנחנו פה ולא הולכים לשום מקום.

"כל מי שנמצא פה בוחר להמשיך קדימה ביחד ומאמין שאפשר לתקן, ושבסוף יהיה בסדר, ושנצליח להתגבר על כל המכשולים שבדרך - פוליטיקאים, תקשורת ורשתות חברתיות - וליצור אחדות ביננו. לא סתם אין פוליטיקאים בוועידה הזו. אבל לפני אחדות, צריך כבוד; כבוד הדדי - לכבד את הצרכים ואת הרצונות ואת האמונות השונות".

"מצב שדורש שינוי": אין כיום מספיק נשים בדרגות בכירות

בר און התייחסה בדבריה לסוגיות מגדריות איתן היא מתמודדת כמו"לית של עיתון כלכלי. לדבריה, "גלובס הוא ארגון בבעלות ובניהול נשים, ואנחנו מתאמצות ומצליחות לשלב כ-40% נשים בוועידות שלנו. אבל הפעם זה לא התאפשר. כי דור שלם של הנהגה נשית בתעשייה הפיננסית פרש, כי מנכ"ליות בשירות המדינה עזבו או הועזבו, ובסופו של דבר לא היו מספיק נשים ברמת הבכירות והרלוונטיות שנדרשה באופן ענייני להופעה בוועידה הזו. זה מצב שדורש שינוי, וצריך ואפשר לתקן את זה. אנחנו כעיתון עוסקים בזה, ובמלחמה הזו במיוחד ראינו הרבה נשים שעשו דברים מדהימים ונשים שאם היו מקשיבים להן, אולי הכול היה נראה אחרת.

"אבל חשוב לי לחדד שבהינתן המצב הקיים, אנחנו כעיתון לא יכולים ליצור מציאות אלטרנטיבית. אנחנו רואים את תפקידנו בתיווך המציאות, לא ביצירת עולם דמיוני שממסך אותה. כשכתבנו את זה בתוכנייה, ציפינו שיכבדו, יעריכו ויבינו את זה, גם בגלל כל מה שעשינו ובגלל מי שאנחנו, אבל היו כאלה שתקפו אותנו.

"אחר-כך חשבתי כמה המקרה הזה מייצג, וכמה התרגלנו לתקוף תמיד דווקא את מי שעושה - אחרת אין מה לתקוף. אנשים תוקפים בכל הכוח, בשם קבוצות שהם מייצגים, למרות שהאינטרסים מתנגשים אחד בשני; למרות שכולם יודעים שאי-אפשר לתת הכול לכולם; למרות שאין 'מושלם' ואין 'הכול', ולמרות שלכל מנהל פה באולם ברור שלתת 'הכול' לכל קבוצת לחץ ומגזר, זה לא רק בלתי אפשרי אלא גם לא אחראי ובסוף פוגע בארגון ובכולם".

חשבון הנפש אחרי המלחמה

בדבריה התייחסה בר און ליום שאחרי המלחמה, וציינה כי היא מלאת תקווה לעתיד טוב יותר. לדבריה, "כמו כולם, גם אני מחכה ל-18:00 אחרי המלחמה. מחכה שהממשלה והצבא יעשו חשבון נפש והפקת לקחים, אבל מחכה גם לחשבונות נפש מגזריים, מגדריים, מקצועיים ואישיים, וביניהם גם על הצורה והאופן שבו אנחנו דורשים דברים אחד מהשני.

"אני מקווה שב-18:30 אחרי המלחמה נצא עם קצת יותר כבוד איש לרעהו, כבוד שממנו אפשר להתחיל לבנות מחדש גם אחדות וממלכתיות, ואז גם לשקם את האמון".

במהלך הנאום של בר און, התנוססה מאחוריה שורה מפורסמת משירו של יהודה עמיחי: "מן המקום שבו אנו צודקים לא יצמחו לעולם פרחים באביב". בר און ציינה כי "השורה מאחוריי היא לא סתם חלק משיר יפה של יהודה עמיחי, היא מה שהייתי מקווה שכולנו נצא איתו מפה".

לסיום, בר און  סיפרה את סיפורה של קצינת התצפיות סרן שיר אילת ז"ל, שנרצחה בחמ"ל נח"ל עוז ב-7 באוקטובר. "היום אמור היה להיות יום ההולדת ה-21 של קצינת התצפיות שיר אילת ז"ל, והמשפחה שלה נמצאת פה אתנו, ותודה רבה לכם, המשפחה של שיר, שבאתם ושבחרתם להיות אתנו ביום הזה. זה כבוד גדול עבורנו. ובשם שיר נבקש את המשאלה שלדברי המשפחה שלה שיר הייתה הכי רוצה ליום ההולדת שלה, וזה שחמש החיילות שלה, התצפיתניות נעמה, לירי, אגם, קרינה ודניאלה, יחזרו במהרה משבי החמאס", אמרה.

***גילוי מלא: ועידת ישראל לעסקים נערכת בשיתוף בנק הפועלים והפניקס, בחסות מטא, שופרסל, בז"ן, אמדוקס, פאגאיה, אנרג'יאן, MSCI , סיסקו וקרן ינאי, ובהשתתפות מקורות, חברת נמלי ישראל, נמל אשדוד ורשות החדשנות